اخبار روز

اگر بانکی در اهدای تسهیلات کم‌کاری کرده باید ۶۰ هزار میلیارد مالیات پرداخت کند!

جزئیات کم کاری بانک‌ها در خصوص تسهیلات را از اینجا بخوانید.

رئیس سازمان مالیاتی گفت: بانک‌هایی که در پرداخت تسهیلات کم کاری کرده اند مشمول مالیات می‌شوند که در این رابطه ۶۰ هزار میلیارد تومان از بانکها مطالبه شده است.

محمد هادی سبحانیان در یک برنامه تلویزیونی به مناسبت هفته دولت اظهار داشت: برای ۵۰۰ سلبریتی و اینفلوئنسر پرونده تشکیل داده‌ایم که مالیات آنها ۳۰ میلیارد تومان است.

وی افزود: برداشت غلطی به وجود آمده که فقط از کارتخوان‌ها مالیات دریافت می‌شود؛ در حالی که اینگونه نیست. ما با استفاده از هوش مصنوعی واریزی به حساب افراد را بررسی می‌کنیم و حساب‌های شخصی مشکوک به تجاری را مورد رصد قرار می‌دهیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: مودیان، فعالان مشاغل و اصناف کارت به کارت خود و مردم را اذیت نکنند چرا که حساب ها بررسی می شود.

وی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی بر اساس اطلاعات اقتصادی مودیان مالیات استانی عادلانه انجام می دهد، گفت: ویژگی مالیات سنتی استانی مذاکره محوری است و به موجب قانون این نوع مالیات حذف می شود.

سبحانیان ادامه داد: اطلاعات افراد را بر اساس عملکرد آنها در یک سال بررسی می کنیم. گاهی اوقات اطلاعات بر اساس رفتار مخاطره آمیز خود مالیات دهندگان است، به عنوان مثال، فردی یک حساب تجاری راه اندازی کرده است اما هنگام خرید و فروش املاک یا اتومبیل از آن حساب استفاده می کند که نتیجه آن حسابداری و مالیات است.

بانک هایی که پرداخت های خود را انجام نداده اند مشمول مالیات می شوند

وی با اشاره به اینکه بانک‌هایی که از پرداخت تسهیلات خودداری کنند مشمول مالیات می‌شوند، گفت: بانک مرکزی برای بانک‌ها سهمیه‌ای برای پرداخت تسهیلات تعیین کرده بود که برخی بانک‌ها موفق به پرداخت آن نشدند و ما ابلاغیه تشخیص مالیات صادر کردیم. همه بانک ها

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور تصریح کرد: در این راستا 60 هزار میلیارد تومان از حساب بانک‌ها برداشت شده و این بانک‌ها اعتراض کرده‌اند که مردم برای دریافت معافیت اقدام نکرده‌اند و اکنون این موضوع در حال انجام است. ما می‌خواهیم برای افرادی که به بانک‌ها مراجعه کرده‌اند اما تسهیلات دریافت نکرده‌اند، از بانک‌ها مالیات بگیریم.

شناسایی 170 هزار خودروی لوکس

وی: در حوزه خانه‌های خالی و خانه‌ها و خودروهای لوکس طبق قانون عمل می‌کنیم. براساس اطلاعات، در سال ۱۴۰۱، خودروهای بالای یک میلیارد تومان لوکس محسوب می‌شدند. ما ۲۵۲ هزار خودرو را شناسایی کردیم که مبلغ مالیات آنها ۲.۳ هزار میلیارد تومان بود. اما امسال تعداد خودروهای بالای سه میلیارد تومان لوکس هستند؛ بنابراین، تعداد خودروهای لوکس به ۱۷۰ هزار دستگاه با مالیات ۳,۰۰۰ میلیارد تومان رسید.

درباره خانه‌ها نیز، در سال ۱۴۰۱، خانه‌های بالای ۱۵ میلیارد تومان لوکس حساب می‌شدند و ۴۳ هزار مورد با مبلغ مالیاتی ۲.۲ هزار میلیارد تومان شناسایی شد. اما امسال خانه‌های بالای ۲۰ میلیارد تومان لوکس به حساب می‌آیند و در این رابطه، تهران ۱۱۰ هزار خانه لوکس دارد.

وی تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی مسئول شناسایی خانه های خالی نیست بلکه وزارت راه و شهرسازی مسئول این موضوع است.در این سازمان از روش های دانش بنیان برای کشف فرار مالیاتی استفاده می کنیم.

نیمی از اصناف مالیات ندارند

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه تصمیم سازمان امور مالیاتی برای مالیات عادلانه استانی جدی است، گفت: مالیات بیش از 50 درصد مشاغل صفر است. طرح ما مالیات استانی شفاف و مبتنی بر داده است که نیازمند گفت وگو و تفاهم است و در حال حاضر روابط خوبی با اصناف داریم.

وی گفت: مالیات پرداختی اتحادیه ها برای یک سال برابر با مالیات کارگران است. علاوه بر این، برخی از کارگرانی که حقوقشان زیر 10 میلیون است، مالیات نمی پردازند.

سبحانیان با اشاره به نظام مودیان و قانون پایانه های مغازه ها به عنوان یکی از دستاوردهای کلیدی سازمان امور مالیاتی در دولت سیزدهم، گفت: راه اندازی این سامانه باید از دو دهه پیش در کشور اتفاق می افتاد و هرگز چنین چیزی وجود نداشت. توسعه بیشتر سیستم به عنوان وزیر اقتصاد و دارایی و مجلس پیشرفت خوبی در این زمینه داشته اند.

به گفته وی، در ابتدای امسال برای حدود ۱۹۵۰ شرکت در سامانه مودیان صورتحساب الکترونیک صادر می‌شد که ظرف پنج ماه این تعداد به بیش از ۳۳ هزار شرکت رسید.

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه قانون تسهیل مودیان در سامانه قانون پایانه فروشگاهی در مجلس به تصویب رسیده است، گفت: برای فروشندگانی که در حلقه‌های پایانی قرار دارند، تسهیل‌گری صورت گرفته است. نباید مردم را به سختی بیاندازیم اما فروشندگانی که در حلقه‌های میانی قرار دارند باید به تکالیف قانونی عمل کنند.

وی بیان کرد: سامانه مودیان با سرعت خوبی پیش می‌رود و اگر مشکلی وجود دارد به خاطر موانع فنی است که باید پیچیدگی‌های رفتارهای اقتصادی مودیان را در سامانه لحاظ کنیم که با حل این موارد، مانعی در پیشرفت این سامانه وجود نخواهد داشت.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا