اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

اپل با روش احراز هویت بدون رمز عبور، امنیت ورود به حساب کاربری را تقویت می‌کند! /جزئیات خبر

با استفاده از فناوری Passkey، آخرین به روز رسانی سیستم عامل اپل، تمام اطلاعات ورود به سیستم را به شناسه فردی هر کاربر پیوند می دهد. اقدامی که محصولات این شرکت را یک قدم به حذف سیستم رمز قدیمی نزدیک می کند.

در آخرین به‌روزرسانی سیستم‌عامل‌های اپل، از جمله iOS 17 و macOS، Sonoma هر بار به‌طور خودکار یک «کلید عبور» منحصربه‌فرد برای کاربران ایجاد می‌کند که به شناسه‌های اپل مرتبط می‌شود و می‌تواند رمزهای عبور فردی حساب‌ها را از اینترنت لغو کند.

این کلید دسترسی در واقع یک تکنیک احراز هویت بدون رمز عبور است و در ماه های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

در این روش از روش های بیومتریک مانند اثر انگشت یا اسکن چهره برای احراز هویت استفاده می شود. هدف از این روش این است که شما می توانید به همان روشی که قفل تلفن همراه خود را باز می کنید بدون وارد کردن رمز دیگری وارد هر یک از حساب های خود شوید.

برای استفاده از این رمز عبور نیازی به به خاطر سپردن آن نیست و می توانید از آن برای ورود به درگاه های وب سایت ها استفاده کنید. از نقطه نظر امنیتی، «ورود با اپل» یا «ورود با گوگل» تقریباً همان امنیت فناوری مدرن را ارائه می‌کند.

اگرچه چندین شرکت بزرگ مانند گوگل قبلاً این فناوری را پیاده سازی کرده اند، اما این ابزار برای اولین بار در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان نرم افزار (WWDC) در اوایل ماه جاری توسط دارین آدلر، معاون فناوری اینترنت این شرکت به اپل معرفی شد.

آقای آدلر در این کنفرانس گفت: “با Passkey می توانید قفل دستگاه غیر اپل را باز کنید و فقط با آیفون خود وارد یک وب سایت یا اپلیکیشن شوید. ما منتظر آینده ای بدون رمز عبور هستیم.”

در این ویژگی، هر زمان که از کاربر خواسته می شود یک حساب کاربری جدید در یک وب سایت ایجاد کند، اپل به کاربر اجازه می دهد به جای آن یک رمز عبور ایجاد کند و سپس کاربر می تواند با تأیید هویت خود از طریق اثر انگشت، تصویر چهره یا قفل پین  وارد حساب کاربری خود شود.

به عبارت ساده تر، فرض کنید می خواهید وارد حساب اینستاگرام خود شوید. برای این کار بدون نیاز به رمز عبور روی دکمه ورود با میانبر کلیک می کنید. پس از این، یک اعلان از طریق بلوتوث به گوشی شما ارسال می شود. به سادگی قفل گوشی خود را با اثر انگشت یا اسکن چهره خود باز کنید تا فوراً وارد حساب خود شوید.

اپل گفته است که این کلیدها را می توان در رایانه های غیر اپل نیز استفاده کرد. به عنوان مثال، اگر یک رمز عبور در آیفون ایجاد کنید و سپس سعی کنید از آن در دستگاه دیگری مانند لپ‌تاپ ویندوزی استفاده کنید، در صفحه دستگاه دوم پیامی برای اسکن یک کد QR و باز کردن قفل بیومتریک گوشی یک بار مشاهده می‌کنید. به حساب کاربری خود دسترسی خواهید داشت.

این ویژگی با استفاده از iCloud در تمام دستگاه های اپل از جمله Apple TV همگام می شود.

کارشناسان می گویند از آنجایی که این ویژگی مبتنی بر فناوری بلوتوث است، می تواند دو مورد از بزرگترین مشکلات رمز عبور را حل کند. این به معنای دسترسی غیرمجاز به داده ها توسط اشخاص ثالث و خطر سرقت رمز عبور یا فیشینگ است.

فقط تعداد محدودی از وب سایت ها از فناوری جدید پشتیبانی می کنند. کارشناسان انتظار دارند تعداد این وب سایت هایی که به کاربران امکان ورود با رمز عبور را می دهند به مرور افزایش یابد.

قابلیت نرم افزاری جدید اپل بخشی از تلاش چند ساله این شرکت برای کاهش اتکای مصرف کنندگان به رمزهای عبور است.

در حالی که استفاده از رمز عبور برای سال‌ها به بخش جدایی‌ناپذیر و مشکل‌ساز فعالیت‌های اینترنتی و محاسباتی تبدیل شده است، شرکت‌های فناوری بزرگ مانند اپل، گوگل و مایکروسافت قبلاً گفته‌اند که زمان آن رسیده است که این مشکل به‌طور چشمگیری تغییر کند. روش قدیمی باید منسوخ شود.

به نقل از سایت انتخاب

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا