اخبار روز

اولین وزیر امور خارجه زن لیبی برکنار شد! / ملاقات پنهانی خانم وزیر با همتای اسرائیلی‌اش کار دستش داد!

نجلا منقوش سیاست‌مدار و وکیل اهل لیبی است. او از ۱۵ مارس ۲۰۲۱ وزیر خارجه لیبی در دولت عبدالحمید دبیبه بوده‌است. او اولین زن وزیر خارجه لیبی است. نجلا منقوش به دلیل دیدار پنهانی با همتای اسرائیلی خود از سمت خود بر کنار شده و موجب ایجاد اغتشاشاتی در کشور لیبی شده است.

وزیر امور خارجه لیبی (نجلا منقوش) پس از افشای دیدار خود با همتای اسرائیلی خود برکنار شد.

به گزارش پی ام آپ به نقل از بی بی سی، نخست وزیر لیبی (عبدالحمید دبیبه) در پی دیدار غیررسمی وزیر امور خارجه این کشور با همتای اسرائیلی خود، نجلا منقوش را از سمت خود تعلیق کرد.

وزارت امور خارجه اسرائیل روز یکشنبه با صدور بیانیه ای از دیدار وزرای خارجه اسرائیل (الی کوهن) و لیبی در رم و بررسی موضوعات مهم خبر داد.

وی در این بیانیه به نقل از کوهن، دیدار وزرای خارجه اسرائیل و لیبی را “تاریخی” خواند و آن را “اولین گام در برقراری روابط” دانست.
این اظهارات با واکنش وزارت خارجه لیبی همراه شد و وزارت خارجه لیبی هرگونه ملاقات رسمی را تکذیب کرد.

انتشار این خبر با اعتراضاتی در لیبی نیز همراه بود. در چندین تظاهرات در طرابلس، پایتخت لیبی و برخی شهرهای آن کشور، تظاهرکنندگان به خیابان‌ها ریختند و پس از آن راه‌ها مسدود شد و اقدام به آتش زدن لاستیک‌ها و به اهتزاز درآوردن پرچم فلسطین کردند.

با این حال، گزارش های متعدد نشان می دهد که تعداد اعتراضات خیابانی کم است. دولت لیبی اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد زیرا طرابلس از “آرمان فلسطین” حمایت می کند. شورای ریاست جمهوری لیبی که نماینده سه استان این کشور است نیز عادی سازی روابط با اسرائیل را غیرقانونی اعلام کرده است.

دفتر رئیس پارلمان لیبی نیز خانم منگوش را به خیانت متهم کرد و خواستار تشکیل جلسه اضطراری در روز دوشنبه شد. هرج و مرج و خشونت سال ها در لیبی حاکم است و این کشور بین دولت موقت طرابلس و دولت رقیب در شرق تقسیم شده است.

هر گونه روابط بین لیبی و اسرائیل شکاف سیاسی را در کشوری افزایش می دهد که با گذشت 12 سال از سقوط معمر قذافی، هنوز وضعیت سیاسی باثباتی ندارد. اسرائیل در تلاش است تا روابط نزدیک تری با کشورهای عربی و مسلمان بیشتری مانند لیبی که نفت خیز است ایجاد کند.

آقای دبیبه علاوه بر تعلیق خانم منگوش، خواستار تحقیق درباره خانم منگوش نیز شده است. آقای کوهن گفت که هفته گذشته در حاشیه نشستی در رم با خانم منگوش ملاقات کرده است و آنها در مورد “پتانسیل بزرگ روابط بین دو کشور” گفتگو کردند.

او گفت که آنها در مورد کمک های اسرائیل در زمینه مسائل بشردوستانه، کشاورزی، مدیریت آب و اهمیت حفظ میراث یهودی لیبی از جمله بازسازی کنیسه ها و گورستان ها گفتگو کردند.

وزارت امور خارجه لیبی در واکنش به این دیدار اعلام کرد که دیدار نجلا منقوش و الی کوهن «غیررسمی و تصادفی» بوده است. بر این اساس نه برنامه ای برای این دیدار با حضور وزیر امور خارجه ایتالیا تنظیم شد و نه مذاکراتی انجام شد.

وزارت خارجه لیبی نیز بر مخالفت خود با عادی سازی روابط با «دولت صهیونیستی» و «درگیر شدن در قضیه فلسطین» تاکید کرده است.دولت وحدت ملی عبدالحمید دبیبه، مستقر در طرابلس، توسط جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده است.

لیبی هرگز روابط رسمی با اسرائیل نداشته است.

با این حال، گزارش هایی از سفر سیف الاسلام قذافی، پسر رهبر سابق آن کشور به اسرائیل منتشر شد. همچنین گزارش هایی درباره سفر پسر خلیفه حفتر، فرمانده شبه نظامیان مستقر در تبروک به اسرائیل برای کمک نظامی منتشر شده است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا