اخبار روز

اولین سند ازدواج یک صفحه ای/عکس صادر شد

در گذشته دفاتر ازدواج و طلاق برای ثبت ازدواج یا طلاق مشخصات و مدارک را در دفاتر کاغذی سنتی ثبت می کردند. اما به مرور زمان به دلیل مشکلات و نواقص ثبت نام سنتی، دفاتر اسناد رسمی مجبور به ثبت اطلاعات طرفین و ثبت ازدواج یا طلاق در دفاتر الکترونیکی و در نهایت گرفتن اثر انگشت و امضای دیجیتالی از زوجین شدند. ازدواج، آنها تبدیل به یک سند کاغذی در دسترس شدند. به منظور تسهیل در امور مردم، سهولت دسترسی به این اسناد و جلوگیری از جعل این اسناد، اولین سند ازدواج الکترونیکی امروز صادر شد تا پس از ثبت ازدواج در دفتر ازدواج، پرونده یا لینک آن در اختیار زوجین قرار گیرد. با مراجعه محتویات سند ازدواج قابل مشاهده است.

سید صادق سعادتیان معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در حاشیه صدور اولین گواهی ازدواج الکترونیکی برای یک زوج جوان گفت: هدف از برنامه تحول قوه قضاییه در الکترونیک است. هدف از صدور سند ازدواج عبارت است از: تسهیل خدمات و ارائه خدمات صحیح به مردم. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور فرآیند ثبت ازدواج را از سنتی به الکترونیکی تغییر داده است.

وی افزود: در راستای برنامه های تحول قوه قضاییه و دستور رئیس سازمان ثبت اسناد از جمله به مناسبت میلاد امام حسن عسگری (ع) 2 آبان در ماه 1402 دستور حذف دفاتر ازدواج در سراسر کشور صادر شد و امروز 3 مورد وجود دارد. آبان این طرح در ماه 1402 به طور همزمان در 2500 دفتر رسمی ازدواج در سراسر کشور اجرا شد.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: اولین سند ازدواج الکترونیکی با احتساب ایرادات نرم افزاری همراه تدوین شد و امروز اولین سند ازدواج الکترونیکی صادر و به زوج ایرانی تبدیل شد.

وی با اشاره به دستورالعمل سازمان ثبت اسناد در خصوص الکترونیکی شدن اسناد، ادامه داد: الکترونیکی شدن سند ازدواج عملی شد زیرا دفاتر ازدواج دارای آسیب ها و مشکلاتی بودند. یکی از مشکلات مربوط به چاپ بروشورهای ازدواج است که این بروشورهای ازدواج با استفاده از کاغذ مخصوص در چاپخانه دولتی چاپ می شوند. خرید کاغذ و توزیع این دفترچه ها در 2500 دفتر ازدواج در سراسر کشور نیز مشکلاتی را به همراه دارد و گاهی احتمال مفقود شدن، سرقت، جعل و یا سوء استفاده وجود دارد.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: با حذف فیزیکی دفاتر ازدواج مشکل جعل به صفر می رسد و دیگر اشتباهی در سند ازدواج به ویژه فردی نخواهیم داشت. بخشهای صدق و تفصیل زوجین.

سعادتیان تصریح کرد: الکترونیکی شدن سامانه ثبت ازدواج از تخلفات انضباطی احتمالی دفاتر اسناد رسمی جلوگیری می کند و سلامت اداری را در این زمینه ارتقا می دهد. با حذف دفاتر ازدواج، درج موارد جعل در حوزه دفاتر ازدواج نیز حذف می شود.

وی ادامه داد: اجرای این طرح موجب تسهیل در امور مردم، صرفه جویی در هزینه ها، در دسترس و یکسان سازی قالب های سند ازدواج، کاهش تخلفات انتظامی و جلوگیری از انواع جعل در سند ازدواج می شود.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: نسخه الکترونیکی سند ازدواج در اندازه کاغذ A4 و تک برگ و دارای کد شناسایی منحصر به فرد است. زوجین می توانند با مراجعه به سامانه ثبت نام من بر اساس کد ملی و شناسه یکتا به اطلاعات و مشخصات مندرج در سند الکترونیکی ازدواج دسترسی پیدا کنند. همچنین در صورت نیاز دستگاه هایی که می خواهند صحت این اسناد را تایید کنند می توانند متن سند را نمایش داده و صحت آن را تایید کنند.

وی در خصوص نحوه اخذ وام بانکی از طریق سند ازدواج الکترونیکی گفت: مکاتبات و بخشنامه ها با بانک مرکزی انجام می شود و از 12 اسفندماه انجام می شود. آبان در ماه 1402 ارائه سند ازدواج برای اخذ وام ازدواج ممنوع است و بانک ها برای احراز اصالت اسناد ازدواج الکترونیکی باید به سامانه ثبت من مراجعه کنند و دیگر نیازی به همراه داشتن سند ازدواج نیست.

حذف اوراق بهادار در دستور کار سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار گرفت

همچنین ستار هاشمی معاون توسعه فناوری و خدمات ثبت نام الکترونیکی رئیس جمهور در حاشیه صدور اولین گواهی ازدواج الکترونیکی برای یک زوج جوان گفت: امروز رویداد مهم صدور اولین گواهی ازدواج الکترونیکی در کشور پس از تلاش مجدانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به سرانجام می رسد.

وی افزود: با معرفی سند ازدواج الکترونیک عملاً شاهد بارگیری و ورود اطلاعات دارندگان سند به صورت کاملاً هوشمند و خودکار در سامانه ثبت نام هستیم.

معاون توسعه فناوری و خدمات ثبت نام الکترونیک تصریح کرد: زوجین می توانند اطلاعات تایید صحت سند ازدواج را در سامانه ثبت نام من مشاهده کنند.

هاشمی تصریح کرد: برای صدور گواهی ازدواج الکترونیکی از افرادی که سند را ایجاد کرده اند اثر انگشت می گیریم و این انگشت نگاری ها را به صورت آنلاین از طریق ثبت احوال بررسی می کنم تا احراز هویت تکمیل و در نهایت سند ایجاد شود. این اجازه می دهد تا اطلاعات افرادی که برای آنها سند ازدواج تنظیم می شود به صورت کاملا هوشمندانه و بدون سلیقه وارد شود و از تغییر و جعل جلوگیری شود.

معاون توسعه فناوری و خدمات ثبت الکترونیک تصریح کرد: از امروز لغو اوراق بهادار نیز در دستور کار قرار گرفته است چرا که اوراق بهادار از نظر تولید، توزیع و نگهداری با چالش هایی مواجه است.

۲۳۳۲۳۳

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا