اخبار روز

شورای عالی سینماها در مرکز استان‌ها راه‌اندازی میشود | برای اولین بار!

رئیس سازمان سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعلام کرد که شورای عالی سینما در استان‌ها با ریاست استانداران راه‌اندازی خواهد شد.

در جلسه‌ای با هنرمندان شهرستان کاشمر، وی تلاش‌های هنرمندان پیشکسوت و جوان این شهرستان در عرصه سینما و تئاتر را تقدیر کرد و اظهار داشت فضای صمیمی گردشگران در این شهرستان باعث رشد و نمو هنرمندان شده است.

همچنین، وی به خوبی برافراشت که در تمامی جشنواره‌های تئاتر، سینما، تعزیه، موسیقی محلی و غیره، هنرمندان بسیار خوبی از کاشمر شرکت کرده‌اند و بسیاری از آن‌ها مقام‌های مهمی کسب کرده‌اند.

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه برخی از هنرمندان بزرگ موسیقی محلی و سنتی این شهرستان در سطح ملی و بین المللی حرفی برای گفتن دارند، گفت: هنرمندان باستانی کاشمر بدون هیچ گونه حمایت مالی و با هزینه شخصی مشغول به کار بودند.

وی گفت: هنرمندان پیشکسوت هزینه زیادی کرده اند و سختی های زیادی را متحمل شده اند تا نام کاشمر با وجود همه مشکلات جایگاه واقعی خود را در کشور به ارمغان بیاورند.

خزاعی به این موضوع اشاره کرد که در حال حاضر هنرمندان مطرح کشور مانند جیرانی، غلامرضا موسوی، علی جلالی، احمد کاوری و خواهران اسکندری در واقع اصالتاً از کاشمر هستند. این نشان می‌دهد که این شهر دارای مجموعه بسیار خوبی در حوزه فرهنگ و هنر است.

سپس خزاعی در پاسخ به پیشنهاد فرماندار کاشمر درباره استفاده از سالن همایش‌های فرمانداری برای پخش فیلم، برای احداث یک سالن سینمایی دیگر با تجهیزات به روز، با همکاری شهرداری زمینی رایگان اقتراح کرد. به نظر او بهتر است به جای استفاده از سالن همایش‌های فرمانداری، یک محل دیگر برای سینما در نظر گرفته شود تا در آینده این شهر بتواند به رشد و پیشرفت بیشتری در حوزه فرهنگی و هنری دست یابد.

رئیس سازمان فیلم و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه این کار در همه شهرستان ها انجام می شود، گفت: زمانی که این اتفاق بیفتد به تامین اعتبار تسهیلات و تامین تجهیزات لازم کمک می کنیم.

وی با اشاره به اینکه در هر شهری که بازسازی کرده ایم تعداد تماشاگران سینما بیشتر شده است، افزود: مردم تمایل دارند در سینماهای معمولی فیلم های باکیفیت ببینند.

خزاعی همچنین خاطرنشان کرد: اگر هنرمندان شهرستان برای تولید فیلم و سریال برنامه ریزی کنند، قطعا از آنها استقبال خواهیم کرد. اگر دفتر فیلم کاشمر راه اندازی شود، بدون شک می توان با همین بودجه های اندک فیلم ساخت.

وی ادامه داد: در کاشمر هنرمندان انیمیشن و فیلمسازی داریم که در کشور شناخته شده هستند و می توانند دوره های آموزشی برگزار کنند و از آنها نیز حمایت خواهیم کرد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه همه پیشنهادات هنرمندان کشمیری را پیگیری می کنیم و آنها را در سطح گفتار درمانی رها نمی کنیم.

وی تصریح کرد: بیش از 14 برنامه جدی برای استان ها داریم که 22 مهرماه در اختتامیه جشنواره برگزار می شود. مهر سینمای ایران اعلام می شود و تامین اسکان برای فیلمبرداران سراسر کشور از دیگر اقدامات است.

خزاعی با اشاره به اینکه تاکنون حدود 400 درخواست برای اسکان فیلمبرداران دریافت کرده ایم، گفت: در شورای عالی فیلم مقرر شد به شرایط ملی اسکان فیلمبرداران توجه نشود و استثناهایی وجود داشته باشد.

وی همچنین از تشکیل شورای عالی فیلم در استان ها به ریاست استانداران خبر داد و افزود: تاکنون استانداری در کشور برای رسیدگی به امور سینمایی نداشته ایم و این بخشی از مصوبه اخیر شورای عالی فیلم بوده است. .

رئیس سازمان سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: با وجود همه مشکلات موجود، آینده خوبی برای کشور و بر این اساس برای سینما در پیش داریم و اتفاقات خوبی خواهد افتاد و در نهایت اتفاق خواهد افتاد. بسیار خوب باشد فرصت های ایجاد شده برای کشور.

وی با بیان اینکه تلاش های زیادی برای رفع مشکلات هنرمندان انجام می شود، گفت: برخی استان هایی که به تازگی توسعه یافته و به مرکز استان تبدیل شده اند مانند خراسان جنوبی مشکلات زیادی دارند.

خزایی تصریح کرد: با توجه به اینکه در مرکز استانی مانند بوشهر حتی سینمای فعالی وجود ندارد، پیگیری هایی در این زمینه انجام شده تا حداقل یک سینما برای مردم این شهر فعال شود.

رئیس سازمان سینمایی بیان کرد که در کشور ما بالغ بر ۲۲۵ شهر با جمعیت بالای ۱۰۰ هزار نفر وجود دارد که دسترسی به سینما ندارند و دلیلی برای ایجاد چنین فضایی در این شهرها وجود ندارد. با این حال، این مشکل در برنامه توسعه دولت مورد توجه قرار گرفته است و برای رفع این مشکل و راه‌اندازی سالن‌های سینما در این شهرستان‌ها، اقدامات لازم صورت خواهند گرفت.

همچنین، رئیس سازمان سینمایی تأکید کرد که علاوه بر حل مشکلات زیرساختی، تأمین امکانات و تجهیزات نیز در دستور کار دولت قرار دارد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به این موضوع اشاره کرد و بیان کرد که فقط فراهم کردن امکانات، تضمین کننده ظهور استعدادهای جوان نیست، اما در عین حال مدیریت موثر فرهنگی و فراهم کردن امکانات ضروری برای فعالیت‌های هنری و فرهنگی، نقش قابل توجه و موثری در توسعه و پیشرفت جوامع دارد.

در ادامه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این نشست گفت: هنرمندان کاشمری می توانند طرح های خود را برای تولید فیلم و سریال در پرتال مربوطه ثبت کنند و از حمایت ها بهره مند شوند.

محمدحسین زاده افزود: با توجه به سینمای سیاری که در کاشمر وجود دارد می تواند روستاها و مناطق کم برخوردار را تحت پوشش قرار دهد و بخش خصوصی برای راه اندازی سالن سینما در بردسکن اعلام آمادگی کند.

حجت الاسلام جواد نیک بین نماینده مردم کاشمر در شورای اسلامی نیز در ادامه با بیان اینکه هنرمندان خطه ترشیز از مهارت و پتانسیل بالایی در سطح استانی و کشوری برخوردارند، خاطرنشان کرد: پتانسیل هنرمندان این شهرستان باید بیشتر در سطح ایالت استفاده شود.

منطقه ترشیز ظرفیت و امکانات خوبی ندارد

فرماندار کاشمر با بیان اینکه حوزه هنری منطقه ترشیز از نظر ظرفیت و امکانات نسبت به سایر شهرستان های استان وضعیت مناسبی ندارد، گفت: خوشبختانه مجوز اداره جامعه سینمای جوان کاشمر صادر شده است.

حجت اله شریعتمداری، با اشاره به تجهیز دفتر خود از امکانات شهرستان، پیشنهاد داد که به دلیل ظرفیت محدود سینمای کاشمر، سالن همایش‌های فرمانداری به عنوان سینمای دوم کاشمر تجهیز و بهره‌برداری شود.

وی همچنین به دغدغه هنری شهرستان و نیازمندی به ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمر اشاره کرد و امیدواریم هر چه زودتر این اتفاق بیفتد.

همچنین او درخواست کرد که تولیدات هنری شهرستان در حوزه‌های مختلف بیشتر حمایت شوند و اولین جشنواره فیلم منطقه ترشیز در سال آینده در این شهرستان برگزار شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا