اخبار روز

شروع کشاورزی در جهان؛ بررسی ریشه‌های کشاورزی و شروع کاشت و نواحی اولیه آن در جهان! | عکس

کشاورزی به طور بنیادین شیوه زندگی انسان را تغییر داد و به شکلی قابل تصور در نگاه ایستادگان به ماضی، اثرات آن را در قالب روستاها، شهرهای یکجانشین و توسعه فناوری مشاهده می‌کنیم. این ابداع، به دستان انسان خردمند، احتمالا به عنوان پیشرفتی بنیادین در طول تاریخ بشر، بوده است.

گذار از زندگی کوچ‌نشینی شکارچی-گردآورنده به کشاورزی، منجر به تغییر شیوه زندگی همیشگی انسان‌ها شد. شیوه‌های کشاورزی که پایه‌گذاری شده بودند، توسط اجداد باستانی ما به طور منحصر به فردی فراگرفته شدند و هنوز هم در سرتاسر جهان به کار می‌روند و غذای میلیاردها نفر را تأمین می‌کنند.

این ابتکار به شکل‌گیری روستاها و نیازمندی به نیروی کار متخصص و هنر و فناوری مجهز، منجر شد. اما کشاورزی از چه زمانی و چرا شروع شد؟

شروع کشاورزی در جهان؛ بررسی ریشه‌های کشاورزی و شروع کاشت و نواحی اولیه آن در جهان! | عکس

هلال حاصلخیز

بعضی از اولین شواهد مربوط به کشاورزی در دنیا از هلال حاصلخیز به دست آمده است. این منطقه تاریخی در خاورمیانه، شامل بخش‌های شرقی دریای مدیترانه، میان‌رودان، عراق، سوریه، اردن، مصر باستان، لبنان، فلسطین، اسرائیل، ترکیه و ایران امروزی است.

گرچه این منطقه در حال حاضر نسبتاً خشک است، در گذشته با تأثیر رودخانه‌های بزرگی مانند نیل، دجله، فرات، کارون و رود اردن به خوبی آبیاری می‌شد. دانشمندان برخی از اولین آثار کشاورزی را در “تل أبو هریرة” در بخش شمالی سوریه کشف کرده‌اند. این منطقه در گذشته یک روستایی در کنار رود فرات بود و با قدمتی حدود ۱۱٬۷۰۰ سال قبل از میلاد بوده است. در این منطقه، نشانه‌هایی از کشت چاودار با استفاده از سنگ‌های بزرگ به آرد تبدیل می‌شده در دوره‌ای که دانشمندان آن را قدیمی ترین نشانه کشاورزی در جهان می‌دانند، پیدا شده است.

ملیندا زیدر، مردم‌شناس، باستان‌شناس و متصدی بازنشسته‌ی موزه ملی تاریخ طبیعی، در مصاحبه با لایوساینس، گفت که به نظر می‌رسد کشاورزی با گذر از مراحل مختلف توسعه یافته است. در ابتدا، مردم در کنار شکار و گردآوری گیاهان نیز به کشت گیاهان می‌پرداختند. سپس با تمرکز بیشتر بر گیاهان کشت‌شده در مزارع، در روستاهای مجاور برای کاملاً وقف کشاورزی و زندگی بهتر ساکن شدند.

زیدر افزود: «در خاورمیانه، تقریباً هزار سال دیگر طول کشید تا آنچه که ما اکنون کشاورزی می‌نامیم توسعه یابد». در این دوره، انسان بیشتر کار مولد خود را صرف پرورش گیاهان و حیوانات اهلی کرد.

حیوانات در همه جا

در جستجوی راه حل‌هایی برای کشاورزی پایدار، اهمیت حضور حیوانات اهلی نظیر گوسفند، بز و خوک به سبک کشاورزی برجسته شده است. طبق پژوهشی که در سال ۲۰۲۲ در نشریه‌ی PNAS منتشر شده، فرایند اهلی‌سازی این حیوانات در مناطقی مانند آناتولی (ترکیه) حدود ۸،۴۰۰ سال پیش در سه مرحله‌ی اصلی اتفاق افتاده است.

در مرحله‌ی اول، مردم حیات وحش بومی مانند بره و بزغاله را اسیر می‌کردند و آن‌ها را برای ذبح و خوارک مصرفی در فصول مختلف سال، پرورش می‌دادند. مرحله‌ی دوم، به محدودیت پرورش و تکثیر حیوانات در اسارت اختصاص داشت و در عین حال، اسیر ساختن توله‌های وحشی هم ادامه پیدا کرد. در مرحله‌ی آخر نیز، پرورش و دامپروری در مقیاس بزرگ با تولیدمثل حیوانات اسیر، به روشی پایدار برای تولید محصولات شیری و گوشتی به وجود آمد و مردم به بهره‌برداری از حیوانات بالغ برای پرورش دام موفقیت آمیز بودند.

حیواناتی که برای اهلی کردن انتخاب می شدند، مانند گونه های گیاهی وحشی اهلی شده، نسبت به حیوانات وحشی مانند بز کوهی که در آن زمان در منطقه رایج بودند، برای توسعه کشاورزی مناسب تر بودند. زیدر می گوید: «فرایند اهلی کردن حیوانات دقیقاً مانند گیاهان بود. این حیوانات در اکوسیستم مانند منابع کشف شده ای بودند که با کشاورزی سازگار بودند.

قبل از کشاورزی

هوگو اولیویرا، متخصص ژنتیک در دانشگاه آلگاروه در پرتغال، می گوید که مدت ها قبل از توسعه کشاورزی واقعی، مردم در زمان های خاصی از سال گیاهان خوراکی را برداشت می کردند و می خوردند.

به عنوان مثال، هزاران سال قبل از اینکه کشاورزی از آناتولی به اروپاییان معرفی شود، یک اردوگاه موقت 10000 ساله نوسنگی در آلمان کشف شد که هر پاییز مردم برای جمع آوری فندق به آنجا می رفتند.

زمانی این نظریه مطرح شد که کشاورزی از هلال حاصلخیز آغاز شد و از آنجا به مناطق همسایه گسترش یافت، اما اولیویرا معتقد است اکنون شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این فرضیات ممکن است درست نباشند.

در عوض، اکنون دانشمندان بر این باورند که کشاورزی به طور مستقل در مکان‌ها و زمان‌های مختلف توسعه یافته است. کشاورزی به طور مستقل و جداگانه در غرب آسیا حدود 11700 سال پیش، در شرق آسیا حدود 9000 سال پیش و در قاره آمریکا حدود 10000 سال پیش توسعه یافت.

در هر صورت، به نظر می رسد کشاورزی با کشت دو محصول کلیدی آغاز شده است: غلات مانند گندم و ذرت، و حبوبات مانند نخود، لوبیا یا سویا. به گفته اولیویرا، دلیل آن این است که غلات حاوی کربوهیدرات و حبوبات حاوی پروتئین هستند.

زیدر می گوید که مشخص نیست چرا کشاورزی در زمان های خاصی آغاز شد و چرا در دوره های تاریخی قبلی آغاز نشد. اما به نظر می رسد که این امر در اوایل هولوسن (دوره زمین شناسی کنونی که حدود 12000 سال پیش، پس از پایان آخرین عصر یخبندان آغاز شد) به دلیل ترکیبی از عوامل، از جمله تراکم بیشتر جمعیت انسان در آن زمان و کشاورزی از سازگاری گیاهان و حیوانات پدید آمد

زایدر می گوید: «هیچ عامل واحدی برای شروع کشاورزی وجود ندارد، می تواند تراکم جمعیت، در دسترس بودن منابع یا فرهنگ جوامع باشد.

۵۸۵۸

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا