اخبار روز

امنیت سرمایه‌گذاری درحال سقوط! /زمستان ۱۴۰۱، فصل سختی برای سرمایه‌گذاران!

آخرین نسخه از شاخص پایش امنیت سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد که در زمستان ۱۴۰۱، این شاخص نسبت به سال گذشته، قدم‌های عقب‌تری برداشته است. این شاخص هنوز هم نشان دهنده وضعیت نامطلوب آن است.

به گزارش پی ام آپ، آمار منتشر شده از امنیت سرمایه گذاری در زمستان 1401 نشان دهنده وضعیت امنیت سرمایه گذاری در کشور نسبت به زمستان سال 1400 نامناسب تر شده است. این آمار فصلی است مرکز پژوهش های مجلس در حال آزاد شدن بر اساس این داده ها، در زمستان سال گذشته مناسب ترین شاخص «عملکرد دولت» و مناسب ترین آن «امنیت جان و مال شهروندان در برابر حملات» بوده است.

یکی از شاخص هایی که امنیت سرمایه گذاری در کشور را رصد می کند، شاخص پایش امنیت سرمایه گذاری است که توسط مرکز تحقیقات منتشر شده است. مجلس است. روش محاسبه این شاخص به این صورت است که 38 مؤلفه آماری و پیمایشی جمع آوری و سپس در 7 گروه طبقه بندی می شوند. این 7 گروه در واقع شاخص هایی هستند که وضعیت کلی سرمایه گذاری در کشور را نشان می دهند. در نهایت، میانگین این 7 گروه، ارزش شاخص امنیت سرمایه گذاری در کشور را نشان می دهد، همه مولفه ها و شاخص های این شاخص عددی بین 0 تا 10 می گیرند، در نتیجه شاخص کل امنیت سرمایه گذاری نیز به همین ترتیب ارزیابی می شود. هر چه این عدد به صفر نزدیکتر باشد نشان دهنده بهبود وضعیت آن مولفه یا نماگر است. آخرین آمار منتشر شده از این شاخص در زمستان 1401 نشان می دهد که شاخص ایمنی سرمایه گذاری کشور به عدد 6.1 رسیده است که نسبت به زمستان سال گذشته 0.18 است و این واحد فرسوده شده است. این شاخص نه تنها وضعیتش بدتر از پارسال است، بلکه اصلا خوب نیست.

همانطور که گفته شد، این شاخص از هفت نماگر تشکیل شده است که نمای کلی از مهمترین جنبه های امنیت سرمایه گذاری در کشور را ارائه می دهد. این نماگر ها عبارتند از «عملکرد دولت»،‌ «تعریف و تضمین حقوق مالکیت»، «فرهنگ وفای به عهد و صداقت و درستی»، «ثبات اقتصاد کلان»، «شفافیت و سلامت اداری»، «ثبات و پیش‌بینی‌پذیری مقررات و رویه‌های اجرایی» و «مصونیت جان و مال شهروندان از تعرض» این نماگر از 48/7 در زمستان 1400 به 45/7 در زمستان سال گذشته رسیده است. شرایط این شاخص در ایجاد امنیت برای سرمایه گذاری در کشور نسبت به سایر شاخص ها نامطلوب تر است و از سوی دیگر شاخص «مصونیت جان و مال شهروندان از تعرض» قرار دارد و دارایی شهروندان در برابر تهاجم است که مناسب ترین شاخص را دارد. وضعیت نسبت به سایر شاخص‌های این شاخص که این شاخص از 4.17 در زمستان 1400 به 4.65 در زمستان سال گذشته رسیده است. با توجه به آمار، وضعیت این نماگر نسبت به سال گذشته بدتر شده است، اما همچنان در مقایسه با دیگران در وضعیت بهتری قرار دارد.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا