اخبار روز

امام حسین نه گردشگر می خواهد و نه کارناوال اربعین!

چنانچه دستگاه دولتی تصمیم به اعطای مرخصی یا معافیت به کارکنان خود برای حضور در مراسم اربعین بگیرد، این اقدام آثار خطرناکی بر این مراسم خواهد داشت. زیرا عده ای که لزوماً رویکرد مذهبی به این مراسم ندارند، از این پس با رویکرد گردشگری از این فرصت استفاده می کنند و ضمن انجام سایر سفرها به نجف و کربلا مشرف می شوند. این نوع مسافران معمولاً رفتاری مشابه زائرانی که این مسیر را با هزینه شخصی خود انتخاب می کنند، از خود نشان نمی دهند. این گروه که تنها هدفشان استفاده از این نوع امکانات و امکانات است، شاید نگاهشان به این سفر معنوی، چشم انداز یک کارناوال باشد و در این زمینه در عراق رفتارهایی را به نمایش بگذارند که چهره شیعیان ایران است و واضح است که امام حسین گردشگر نمی خواهد.

و یا اهدای وام زیارت اربعین که از سوی برخی ارگان ها در دستور کار قرار گرفته است، یکی از اقدامات عجیبی است که فاقد مبنای موجه است، چرا که حتی حج تمتع به عنوان یک واجب کافی مورد تاکید اکثر منابع است که اگر اگر هزينه حج را قرض بگيرد ممكن نيست ولي اگر بعداً قرض را به راحتي بپردازد ممكن نيست و اگر با آن حج را انجام دهد براي حجه الاسلام كافي نيست. بنابراین، این رویکرد در درجه اول در راهپیمایی اربعین با تمام اهمیتی که دارد صدق می کند. در عین حال باید در نظر گرفت که در شرایط کنونی کشور چگونه می توان پیامدهای مالی چنین اقداماتی را برای کثرت متقاضیان ارزیابی کرد و چه تاثیری خواهد داشت.

به نظر می رسد باید هر گونه اقدامی که بوی ملی شدن مراسم اربعین را به عنوان سم مهلک این حرکت عظیم معنوی برمی انگیزد، ممنوع شود و منابع و امکاناتی که برای مراسم اربعین در ایران و عراق به کار می رود، صرف توسعه آن شود. زیرساخت ها و تسهیل برنامه سفر و اسکان و امکانات در اختیار زائران قرار گیرد. دولت فقط باید در مناطقی اقدام کند که انرژی مردم در این حرکت فعال نبوده است و اگر مردم ایران و عراق در سال های اخیر روی آن کار کرده و این مراسم میلیونی را انجام داده اند، اساساً نیازی نیست. برای حرکات؛ مگر اینکه برخی از مدیران دستگاه ها به دلایل تصویری قصد انجام چنین کارهایی را داشته باشند، این اداره نیازمند کنترل مقامات عالی رتبه است.

23302

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا