اخبار روز

اقساط ماهانه وام مسکن چقدر است؟


به گزارش پی ام آپ، مشاور وزیر راه و شهرسازی روز گذشته از تصویب دو برابر شدن وام سپرده مسکن خبر داد و گفت: این وام پس از تایید شورای نگهبان ابلاغ می شود. اما اقساط ماهانه این وام چقدر است و تا چه اندازه به مستاجران کمک می کند؟

افزایش دو برابری اعتبار و سپرده مسکن در هشتمین جلسه شورای عالی مسکن مطرح و مقرر شد استانداران به عنوان روسای شوراهای مسکن استان ها و مدیران کل راه و شهرسازی استان ها برگزار کنند. نشست ویژه با شبکه بانکی برای اعتبار مسکن

مشاور وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به تصویب دو برابر شدن وام سپرده مسکن، گفت: این وام پس از تایید شورای نگهبان ابلاغ می شود. از این نظر پیگیری ویژه شبکه های استانی در سطح استان ضروری بود.

این طرح اولین بار در اوایل خرداد ماه سال جاری مطرح شد. برهمین اساس نمایندگان مجلس با افزایش وام و ودیعه مسکن (ماده 11) مستاجران در طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی مسکن استیجاری موافقت کردند.

بر این اساس در سال اول اجرای قانون حداکثر سقف فردی برای ودیعه مسکن 200 میلیون تومان، برای تهران 150 میلیون تومان، برای سایر شهرها 100 میلیون تومان و برای روستاها 40 میلیون تومان خواهد بود.

البته لازم به ذکر است که این ارقام در سال های بعد با توجه به تورم نقطه به نقطه اعلام شده از سوی بانک مرکزی افزایش خواهد یافت.

اقساط وام مسکن

هنوز اطلاعات دقیقی از مدت بازپرداخت و سود مبلغ جدید وام سپرده مسکن اعلام نشده است، اما در صورت احراز شرایط فوق، مدت بازپرداخت این خط برای مستاجران تهرانی پنج سال و سود آن 23 خواهد بود. %؛ بنابراین مستاجرینی که برای دریافت وام سپرده مسکن اقدام می کنند نیاز به پرداخت ماهیانه حدود پنج میلیون و 600 هزار تومان دارند! در این صورت وام مسکن بسیار گران خواهد بود.

چگونه وام مسکن دریافت کنیم؟

ثبت نام وام و سپرده مسکن به صورت اینترنتی به آدرس saman.mrud.ir انجام می شود. مستاجر پس از تایید مدارک و تعیین شعبه باید به شعبه مراجعه و تشکیل پرونده دهد.

ضمناً همراه داشتن مدارکی مانند اجاره نامه رسمی و کد ثبتی برای دریافت وام سپرده مسکن الزامی است. در صورت تایید نهایی، وام سپرده مسکن ۱۴۰۲ در اختیار آن دسته از متقاضیان و مستاجرینی قرار می گیرد که قبلا تسهیلات دریافت نکرده اند و یا در سال های گذشته موفق به دریافت تسهیلات شده و تاکنون آن را رفع کرده اند.

وام سپرده مسکن به چه کسانی تعلق می گیرد؟

وام سپرده مسکن ابتدا فقط برای افراد متاهل در نظر گرفته شده بود، اما پس از مدتی بنا به تقاضای جامعه، دولت تصمیم گرفت زنان مجرد بالای 35 سال و مردان را در فهرست ذینفعان خود قرار دهد، مردان مجرد بالای 45 سال. وام سپرده مسکن؛ بنابراین زنان بالای 35 سال در صورت خودکفایی و عدم زندگی با خانواده می توانند مشمول تسهیلات اجاره شوند. ضمناً مردان سرپرست خانوار که به دلیل فوت همسر، طلاق و طلاق ازدواج نکرده اند می توانند وام سپرده مسکن دریافت کنند.

آیا وام سپرده مسکن مشکل مستاجران را حل می کند؟

تورم اجاره بها در سال 1402 روندی بی سابقه را تجربه کرد. بر این اساس قیمت ها هستند فروردین امسال به جایی رسیده است که پیش از این حتی نمی شد انتظار داشت.

امروزه مستاجران باید بین 200 تا 300 میلیون تومان برای رهن و حدود 5 میلیون تومان برای اجاره ماهانه حتی برای اجاره حداقل آپارتمان در یک متراژ متوسط ​​بپردازند. بنابراین می توان گفت که این وام می تواند مشکل برخی از افراد با شرایط مالی بهتر را حل کند، اما برای دهک های اول جامعه به ویژه در شهر تهران راه حلی نخواهد بود، زیرا هر دو روش اخذ آن است. و پرداخت اقساط خود را علاوه بر مبلغ پرداختی برای اجاره با مشکل مواجه می کنند.

از سوی دیگر، کسانی که سال گذشته وام سپرده مسکن دریافت کرده اند، تا پنج سال نمی توانند دوباره وام دریافت کنند، مگر اینکه آن را به طور کامل پرداخت کرده باشند. بنابراین، با این نرخ تورم، اجاره‌کنندگان ممکن است امسال مشکلشان حل شود، اما احتمالاً در سال آینده با مانع بزرگی برای اجاره خانه مواجه خواهند شد.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا