اخبار روز

افزایش مجدد 100 هزار تومانی قیمت مرغ!/دلیل کوچک شدن سفره مردم چیست؟/جدول

به گزارش پی ام آپ، مرغ در ماه های اخیر افزایش قیمت داشته و تا کیلویی 100 هزار تومان به فروش می رسد اما با دخالت دولت قیمت این محصول کاهش یافته است. اما مشاهدات میدانی نشان می دهد که قیمت این محصول دوباره افزایش یافته است.

چندی پیش پرویز فروغی دبیر انجمن تولیدکنندگان گوشت طیور کشور درباره دلایل افزایش قیمت مرغ گفت: عرضه مرغ در بازار کاهش یافته و با کمبود مرغ در بازار مواجه هستیم. به همین دلیل قیمت مرغ در بازار نیز افزایش یافته است. پس از حذف ارز 4200 نهاده دامی، قیمت تمام شده تولید مرغ افزایش یافته است و همین امر باعث شده برخی از تولیدکنندگان سرمایه در گردش لازم برای تولید نداشته باشند و به همین دلیل تولید را متوقف کرده و یا با ظرفیت کمی تولید می کنند. همچنین مبلغ مورد نیاز برای جوجه‌ریزی در یک واحد 20 هزار واحدی مرغ 4 تا 5 میلیارد تومان سرمایه در گردش است که برخی مرغداران نمی‌توانند آن را تامین کنند به همین دلیل تولید نیز کاهش یافته است.

چرا قیمت مرغ افزایش یافت؟

بنابراین بدیهی است پس از حذف ارز واردات نهاده های دامی با سکه 4200 تومانی و عرضه نهاده ها با سکه 28500 تومانی (با افزایش 7 برابری)، برخی از مرغداران نتوانستند سرمایه در گردش لازم را برای تامین نهاده های دامی تامین کنند. . این امر باعث شد که با وجود در دسترس بودن نهاده های دامی، برخی از مرغداران نتوانند سرمایه در گردش لازم برای تامین نهاده های دامی را تامین کنند و همین امر موجب کاهش تولید شده و در نتیجه عرضه ی مرغ کاهش یابد و شاهد افزایش قیمت مرغ در بازار باشیم.

افزایش مجدد 100 هزار تومانی قیمت مرغ!/دلیل کوچک شدن سفره مردم چیست؟/جدول

لازم به ذکر است ، آنالیز قیمت مرغ در سال 1401 (تصویر بالا) ، به وضوح نشان می دهد در زمان حذف ارز ترجیحی حدود 30 هزار تومان بود و تقریبا پس از حدود یکسالی که از سیاست حذف ارز 4200 تومانی می گذرد، انتظار افزایش قیمت مرغ تا 100 هزار تومان وجود داشت. همچنین گفتنی است این سه برابر شدن قیمت مرغ در شرایطی رخ داد که نزدیک به 70 درصد قیمت مرغ مربوط به نهاده دامی آن است و قیمت این نهاده پس از حذف ارز ترجیحی (تخصیص 28500 تومان به جای 4200 تومان) تقریباً 7 برابر رشد داشته است. بر این اساس یک محاسبه ساده نشان می دهد که حذف ارز ترجیحی می توانست باعث افزایش بیشتر قیمت مرغ و تبعات جدی تری نسبت به گذشته بر سر سفره های مردم شود.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا