اخبار روز

افزایش حقوق مجدد کارگران از وعده تا واقعیت! / صحیت های تکمیلی نماینده کارگران در مورد افزایش حقوق 1402

به گفته پی ام آپ، به نظر می رسد سال گذشته دولت با تعیین حداقل دستمزد کارگران وعده کنترل تورم را داد و همین امر باعث شد نمایندگان کارگری با تعیین حداقل دستمزد موافقت کنند. البته در تصویب حداقل دستمزد کارگران در این بند ذکر شده است که افزایش دستمزد کارگران باز هم منوط به افزایش دستمزد کارمندان است. اما باید دید تلاش نمایندگان کارگری به کجا ختم می شود و آیا خروجی کار آن‌ها در نهایت رضایت کارگران را به همراه خواهد داشت یا خیر.

هادی ابوی نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره اصلاح حقوق کارگران گفت: اصلاح دستمزد همواره دغدغه نمایندگان کارگران در شورای عالی کار و تشکل های کارگری که همیشه حضور دارند بوده است. در هیئت های تعیین حقوق کارگران همواره پیگیری های لازم انجام می شود اما در نهایت نتیجه مطلوب حاصل نشده است. در پایان اسفندماه که جلسات تعیین دستمزد برگزار شد، دولت قول داد تورم را کنترل کند و نمایندگان کارگری علیرغم میل درونی خود با افزایش 27 درصدی حداقل دستمزد موافقت کردند. اما یکی از شروط اصلی که وزیر کار به عنوان رئیس شورای عالی کار بر آن تاکید کرد، این بود که؛ اگر نرخ تورم افزایش یابد و دستمزد کارمندان را افزایش دهیم، دستمزد کارگران نیز افزایش می یابد. البته گنجاندن این بند در مصوبه حداقل دستمزد 1402 نیز ادعای نمایندگان کارگری بود.

وی ادامه داد: سال گذشته که دوباره حقوق کارمندان افزایش یافت، سر کارگران بدون کلاه ماند و ما نمی خواهیم امسال این اتفاق تکرار شود، به همین دلیل گفته شد که اگر حقوق کارمندان دولت در طول سال به هر دلیلی افزایش یافته است، جلسه شورای عالی کار را نیز برگزار خواهیم کرد و اقدامات لازم را برای اصلاح دستمزد کارگران انجام خواهیم داد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار همچنین به واکنش هایی که گاهی نمایندگان مجلس در خصوص اصلاح دستمزد کارگران نشان می دهند و می گویند اشاره کرد و افزود: آنها هم می دانند که حقوق ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان جوابگوی همه حداقل هزینه ها نیست. امروز خط فقر 19 میلیون است. برای بدست آوردن خط فقر نیازی به محاسبات آماری و علمی خاصی نیست، می بینید چند درصد اجاره بها و هزینه ایاب و ذهاب و خوراک و پوشاک افزایش یافته است؟

وی در پاسخ به این سوال که چرا اساساً برای تعیین حداقل دستمزد باید شرایط کارمندان و کارگران با هم مقایسه شود در حالی که سختی کار، نوع کار و مدت زمان کار این دو متفاوت است، گفت: این دو دارای هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند اما یکی از مواردی که به عنوان نمایندگان کارگری در جلسات به آن اشاره کردیم این بود که چرا دولت حقوق کارمندان را در طول سال افزایش می دهد؟ چون می داند کارمندانش با حقوقی که تعیین کرده نمی توانند زندگی کنند و به همین دلیل دستمزدشان را با توجه به شرایط روز افزایش می دهد. تایید این مضمون این است که حقوق کارمندان دولت در سال گذشته دوباره افزایش یافته است، این افزایش حقوق مستقل از کار و دورکاری است که حقوق آنها را تعدیل می کند. از طرفی میزان کاری که کارمندان دولت انجام می دهند به هیچ وجه با سختی کار کارگران قابل مقایسه نیست.

وی ادامه داد: این موضوع باعث می شود از دولت بپرسیم که چرا باید سالی چند بار حقوق کارمندان خود را افزایش دهد اما حقوق کارگران را تنها یک بار در سال افزایش دهد. بنابراین وقتی می‌خواهیم بگوییم چرا باید از نظر برداشت از حقوق با کارمندان تفاوت داشته باشیم، این تمایز جای ماندگاری و مقاومت دارد، به همین دلیل بند تعدیل حقوق در قطعنامه 1402 اضافه شد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: یکی از ایراداتی که در ساختار شورای عالی می توان یافت این است که نماینده مجلس در این شورا وجود ندارد. حضور نماینده قطعا موثر خواهد بود و حقوق واقعی اعطایی به کارگران را یا حداقل به واقعیت نزدیک می کند. ساختار این شورا به گونه ای تنظیم شده است که به کارگران ظلم می شود. ترکیب شورای عالی کار متشکل از نمایندگان دولت، کارفرما و کارگران است در حالی که معتقدیم خود دولت بزرگترین کارفرمای کشور است. ما 3 عضو اصلی در گروه کارگری داریم و 3 نماینده تشکل کارگری به عنوان مشاور داریم و این 3 مشاور حق رای ندارند. دولت متشکل از وزارت صمت، استاندارد و وزارت کار است و 5 نماینده کارفرما، 3 عضو ارشد و 2 مشاور وجود دارد. حال در نظر بگیرید که در چنین فضایی وقتی می خواهیم حقوق تعیین کنیم، رای دو به یک است. یعنی هم کارفرما و هم دولت رای می دهند و نظرشان نزدیک است. کسب و کار در شورا با اکثریت آرا تصویب می شود، در صورت پیوستن دولت به نمایندگان کارگری می توانند بدون امضای کارفرما مصوبه ای را تصویب کنند که البته تاکنون این اتفاق نیفتاده است. اگر کارفرمایان و دولت به توافق برسند و کارگران امضا نکنند، مشکلی پیش نمی آید، همانطور که دو سال پیش انجام شد و لیست حقوق به امضای اکثریت وابستگان رسید. البته اگر کارفرما و کارگر به توافق برسند و دولت راضی نباشد بخشنامه ای امضا نمی شود. در مجموع ترکیب این شورا به گونه ای تنظیم شده است که آرا اکثریت باشد در حالی که نباید چنین باشد و همه گروه ها با هم باید موافق و تصویب کنند.

ابوی تاکید کرد: مصوبه افزایش دستمزد سال 1401 تنها مصوبه ای بود که دولت با ما موافقت کرد و در جلسات شورا مصوبه به گونه ای بود که دستمزدها کمی نزدیک به واقعیت تعیین شد و دستمزد کارگران جهش داشت که درآمد را برای خرید یک سبد معیشتی افزایش داد. اما متأسفانه پس از آن اتفاقات تورمی ناخوشایندی رخ داد که این همراهی را نیز ناکارآمد کرد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار تاکید کرد: کارگران حق دارند نمایندگان خود را در تعیین حداقل دستمزد مقصر بدانند. امسال جمعی از کارگران به دیوان عدالت اداری شکایت کردند که متاسفانه درخواست آنها رد شد. ما در شورای عالی کار تمام تلاش خود را برای افزایش حداقل دستمزد کارگران انجام می دهیم، اما حقیقت این است که گاهی اوقات باید رضایت خود را اعلام کنیم، اما رضایت دادن به معنای رضایت از شرایط موجود نیست.

یکی از پیشنهادات ما جایگزینی کمک هزینه غذا با کمک هزینه کارگری است که کارگر بتواند از آن برای خرید کالا استفاده کند. ابوی افزود: متأسفانه تاکنون این موضوع را نپذیرفته اند.

وی گفت: تلاش می کنیم مانند گذشته درخواست ها و انتظارات کارگران را به مسئولان منتقل کنیم که کارگر نمی‌تواند با این دستمزدها زندگی کند. ما در کانون صنفی کارگران کشور در صدد هستیم نامه ای به رئیس جمهور تهیه کنیم و از وی بخواهیم به فکر آزادسازی وجوه بلوکه شده یا تسهیلات تولیدی برای تامین معیشت کارگران باشد. امیدواریم میز گفتگو در بالاترین سطح تشکیل شود تا معیشت کارگران نیز دغدغه رئیس جمهور باشد. آقای رئیسی دغدغه کارگران را می پذیرد که حداقل دستمزد جوابگوی هزینه های معیشتی کارگران نیست و امیدواریم بتوانیم گفت وگویی ایجاد کنیم که خروجی مثبتی داشته باشد.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا