دانستنی ها

انگور؛ میوه ای که سالمندان باید بیشتر مصرف کنند

در یک مطالعه تصادفی انجام شده اخیر، محققان دریافتند که مصرف انگور به مدت 16 هفته باعث بهبود شاخص های کلیدی سلامت چشم در افراد مسن می شود.

به گزارش همشهری آنلاین، این اولین مطالعه انسانی است که تأثیر مصرف منظم انگور را بر تجمع رنگدانه ماکولا و سایر نشانگرهای زیستی سلامت چشم بررسی می کند و نتایج مطالعات اولیه قبلی را تقویت می کند که نشان می دهد مصرف انگور از ساختار و عملکرد شبکیه چشم محافظت می کند.

علم نشان داده است که جمعیت سالخورده در معرض خطر بیشتری برای بیماری های چشمی و مشکلات بینایی قرار دارند و عوامل خطر اصلی برای بیماری های چشمی شامل استرس اکسیداتیو و همچنین سطوح بالای محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته در چشم است که می تواند به اجزای عروقی شبکیه آسیب برساند. آنها در عملکرد سلولی و استرس اکسیداتیو در بسیاری از بیماری های چشمی نقش دارند.

آنتی اکسیدان های رژیمی ممکن است استرس اکسیداتیو را کاهش دهند و از تشکیل محصولات نهایی گلیکوزیشن با اثرات مفید احتمالی روی شبکیه مانند افزایش تراکم نوری رنگدانه ماکولا جلوگیری کنند. انگور منبع طبیعی آنتی اکسیدان ها و سایر پلی فنول ها است.

در این مطالعه جدید، 34 نفر به مدت 16 هفته یا انگور (معادل یک و نیم لیوان انگور در روز) یا دارونما مصرف کردند. آزمودنی‌هایی که انگور مصرف می‌کردند، افزایش قابل‌توجهی در چگالی نوری رنگدانه ماکولا، ظرفیت آنتی‌اکسیدانی پلاسما و محتوای فنلی کل در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف می‌کردند، نشان دادند. کسانی که انگور مصرف نمی کردند افزایش قابل توجهی در محصولات نهایی گلیکاسیون مضر اندازه گیری شده در پوست نشان دادند.

دکتر جونگ یون کیم، استاد دانشگاه سون چون هیانگ کره جنوبی، گفت: «مطالعه ما اولین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد مصرف انگور بر سلامت چشم انسان تأثیر می‌گذارد، و این یافته به‌ویژه با توجه به جمعیت رو به افزایش پیری امروزی هیجان‌انگیز است.» انگور یکی از میوه های موجود است که مطالعات نشان داده اند ممکن است در مقادیر معمولی فقط یک و نیم فنجان در روز اثر مفیدی داشته باشد.

شایان ذکر است که یافته های این تحقیق در مجله علمی Food & Function منتشر شده است.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا