اخبار روز

اعمال ماده 105 قانون کار در کارگاه های پرخطر


به گزارش پی ام آپ به نقل از آخرین اخبار، بر اساس ماده 95 قانون کار، نظارت مستمر بر ایمنی محیط کار و اجرای استانداردهای فنی و بهداشت حرفه ای بر عهده کارفرمایان است. در صورتی که در اثر عدم رعایت مقررات مذکور توسط کارفرما یا مسئولین واحد حادثه ای رخ دهد، مسئولیت جهات کیفری و حقوقی و مجازات های مذکور در این قانون بر عهده شخص کارفرما یا مسئول مذکور است.

مسئولیت ایمنی محیط کار و نظارت بر آن بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و برای رعایت ایمنی در محیط کار، حضور بازرسان کار برای بازدید از محل و انجام نظارت ضروری است.

بازرسان کار در ارتباط با کارگران و کارفرمایان نقش رهبری را بر عهده دارند و از طریق همکاری و تعامل بین کارگران، کارفرمایان و بازرسان کار است که اهداف اجرای قوانین کار در کارگاه ها و بررسی مسائل و مشکلات و بهبود شرایط کار را به دنبال دارد.

به گفته کارشناسان، پیشگیری از حوادث شغلی و رعایت مقررات قانونی هدف نهایی بازرسی کار محسوب می شود.

امروزه پیشگیری از حوادث محیط کار و رعایت مقررات قانونی از جمله اهداف بازرسان کار است که در کاهش هزینه های اضافی ناشی از حوادث موثر است.

در همین راستا، احمدرضا پرنده، مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اخیراً از بازرسی هوشمند از کارگاه های پرخطر و افزایش 20 کمیته فنی ایمنی و بهداشت حرفه ای خبر داد. درصد و اعمال ماده 105 قانون کار در کارگاه های پرخطر و حادثه خیز از برنامه های محوری اداره بازرسی بوده است.

به گفته وی، اداره کل بازرسی کار تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات و موانع موجود انجام داده و با نظارت در ستاد وزارت، انتظار می رود وضعیت فعلی بازرسان کار بهبود یابد.

مدیرکل بازرسی کار وزارت کار خواستار تلاش مضاعف بازرسان کار برای تامین شرایط ایمن و ارتقای ایمنی در کارگاه ها شد و با اشاره به نقش مهم بازرسی در پیشگیری از حوادث و حمایت از کارگران فعال، تاکید کرد: نیاز به اجرای کامل طرح های تحول اعلام شده.

مطابق ماده 105 قانون کار، هر گاه بازرس کار یا کارشناس بهداشت کار در بازرسی تشخیص دهد که احتمال وقوع حادثه یا خطری در کارگاه وجود دارد، بازرس کار یا کارشناس بهداشت حرفه ای موظف است بلافاصله و در نامه به کارفرما یا نماینده او و همچنین اطلاع رئیس مستقیم او.

از جمله اقدامات موثر وزارت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دوره جدید، گسترش کنترل کارگاه های مشمول قانون کار، افزایش حفاظت فنی و بهداشت کار و ارتقای ایمنی و بهداشت است. در محل کار. در حال حاضر در کارگاه های بیش از 25 نفر، کمیته های فنی حفاظت و بهداشت کار وزارت کار به عنوان بازوی اجرایی ناظران داخل کارگاه ها بازرسی را بر عهده دارند.


مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا