اخبار روز

انحلال نهادهای جمهوری قره باغ کوهستانی! / حمله رعد آسای آذربایجان برای باز پس گیری این منطقه!

رئیس جمهور قره‌باغ کوهستانی فرمان انحلال تمامی همه ارگان‌های این جمهوری را داد. در ادامه گزارشی از این انحلال خواهد شد.

دولت جدایی طلب قره باغ کوهستانی اعلام کرد که تا اوایل سال 2024 خود را منحل خواهد کرد.

به گزارش پی ام آپ به نقل از خبرگزاری  آسوشیتدپرس، دولت جدایی طلب قره باغ کوهستانی روز پنجشنبه اعلام کرد که منحل می شود و این جمهوری به رسمیت شناخته نشده تا اول ژانویه 2024 وجود نخواهد داشت.

رئیس جمهور خودخوانده «قره باغ» فرمان انحلال کلیه نهادهای این جمهوری را امضا کرده است و همه آنها حداکثر تا اول ژانویه 2024 منحل خواهند شد.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که آذربایجان برای بازپس گیری کنترل کامل منطقه جدا شده خود، حمله رعد اسا را ​​آغاز کرد و از نیروهای ارمنی در قره باغ خواست تا سلاح های خود را زمین بگذارند و دولت جدایی طلب خود را منحل کنند.

در همین شرایط، به گفته سخنگوی نخست وزیر ارمنستان، تا صبح روز پنجشنبه 65 هزار و 36 نفر از ساکنان قره باغ این منطقه را ترک کرده و وارد خاک ارمنستان شده اند.

قره‌باغ کوهستانی

قره باغ کوهستانی که ارامنه آن را «آرتساخ» می‌شناسند، منطقه‌ای کوهستانی در قفقاز جنوبی است. آذربایجان و ارمنستان پس از سقوط امپراتوری روسیه در سال 1917 مدعی این منطقه شدند و از آن زمان تاکنون این منطقه به عنوان نقطه تنش باقی مانده است.

این قلمرو از نظر بین المللی به عنوان بخشی از آذربایجان نفت خیز شناخته می شود، اما ساکنان آن عمدتاً ارمنی هستند و دولت خود را دارد که روابط نزدیکی با دولت ارمنستان همسایه دارد اما به طور رسمی توسط این کشور یا سایر اعضای سازمان ملل به رسمیت شناخته نشده است.

ارامنه که مسیحی هستند مدعی سلطه تاریخی طولانی در این منطقه هستند که قدمت آن به چندین قرن قبل از میلاد مسیح بر می گردد. آذربایجان با اکثریت مسلمان نیز هویت تاریخی خود را به این سرزمین مرتبط می‌کند و ارمنی‌ها را متهم می‌کند که آذربایجانی‌های ساکن آن نزدیکی را در دهه 1990 اخراج کرده‌اند.

جمهوری آذربایجان به دنبال تسلط کامل بر این منطقه است و دو پیشنهاد برای ارامنه این منطقه دارد: دریافت پاسپورت آذربایجان یا خروج از این منطقه.

تاریخ چه می گوید؟

این منطقه طی قرون متمادی توسط فارس ها، ترک ها، روس ها، عثمانی ها و شوروی ها اداره می شده است. پس از انقلاب روسیه در سال 1917، ارمنستان و آذربایجان بر سر این منطقه جنگیدند. هنگامی که بلشویک ها آذربایجان را فتح کردند، ارمنستان با کنترل بلشویک‌ها موافقت کرد و شوروی شدن کل قفقاز را آغاز کرد. قره باغ کوهستانی که مرزهای آن بیشتر ارامنه را شامل می شد، به عنوان بخشی از جمهوری سوسیالیستی شوروی آذربایجان خودمختار باقی ماند. نام آن “منطقه خودمختار قره باغ کوهستانی” بود. در زمان اتحاد جماهیر شوروی، قره باغ کوهستانی به منطقه ای خودمختار در جمهوری آذربایجان تبدیل شد.

جنگ اول قره باغ کوهستانی

فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی منجر به به اصطلاح جنگ اول قره باغ کوهستانی (1988-1994) شد که بین ارامنه و همسایگان آذربایجانی آنها درگرفت. در نتیجه این جنگ حدود 30000 نفر کشته و بیش از یک میلیون نفر آواره شدند. آذربایجان بخشی از خاک خود را از دست داد و ارامنه بیشتر قره باغ و سایر مناطق اطراف قره باغ را تحت کنترل داشتند. آذربایجان قول داد که کنترل این کشور را دوباره به دست گیرد.

جنگ 44 روزه در سال 2020

65000 ارمنی قره باغ را ترک کردند

در سال 2020، پس از چندین دهه درگیری، آذربایجان عملیات نظامی را آغاز کرد که به “جنگ دوم قره باغ” تبدیل شد و به سرعت خطوط دفاعی ارمنستان را شکست. آذربایجان با حمایت ترکیه در جنگ 44 روزه به پیروزی چشمگیری دست یافت و بخش هایی از قره باغ را پس گرفت. استفاده از پهپادهای خریداری شده از ترکیه و اسرائیل توسط تحلیلگران نظامی به عنوان یکی از دلایل اصلی پیروزی آذربایجان عنوان شد. در این جنگ چندین هزار نفر کشته شدند.

روسیه، شریک معاهده ارمنستان، که روابط خوبی با آذربایجان نیز دارد، برای مذاکره در مورد آتش بس مداخله کرد. بر اساس این قرارداد تمام مناطق اطراف قره باغ به آذربایجان واگذار شد. این باعث شد که ارامنه قره باغ دارای قلمرو بسیار کوچکتری باشند. ارمنستان نتیجه جنگ را یک فاجعه توصیف کرد و در اعتراض به این نتیجه در ایروان شورش هایی روی داد.

در این قرارداد، نیروهای حافظ صلح روسیه در قره باغ کوهستانی مستقر شدند تا از تنها جاده باقیمانده که این منطقه را به ارمنستان متصل می کند – به اصطلاح کریدور لاچین – محافظت کنند و از ساخت جاده جدید در طول این کریدور اطمینان حاصل کنند. آذربایجان متعهد به اطمینان از ایمنی تردد در طول کریدور در هر دو جهت است.

نبردها پس از آتش بس ادامه یافت و در دسامبر 2022، غیرنظامیان آذربایجانی که خود را فعال محیط زیست معرفی کردند، محاصره کریدور لاچین را آغاز کردند و قره باغ را به روی تمام نیروهای حافظ صلح روسیه و کاروان های صلیب سرخ بستند. اما جمهوری آذربایجان بستن کامل این جاده را تکذیب کرد و گفت که اجازه عبور کاروان ها و کمک های امدادی داده شده است.

65000 ارمنی قره باغ را ترک کردند

در سال گذشته چه اتفاقی افتاده است؟

در ماه آوریل، نیروهای آذربایجان یک پست بازرسی جدید در نزدیکی مرز ارمنستان در ابتدای کریدور لاچین ایجاد کردند. آنچه ارمنستان می گوید نقض آشکار آتش بس نوامبر 2020 است. آذربایجان گفت این اقدام که خطر قطع کامل روابط ارمنستان با قره باغ کوهستانی را به دنبال دارد، با هدف پایان دادن به ارسال تسلیحات ارمنستان به یک دولت به اصطلاح جدایی طلب است.

ایالات متحده در واکنش به اقدام باکو اعلام کرد که به شدت نگران این اقدام است و خواستار حرکت آزادانه در طول کریدور شد.

کرملین گفته است که هیچ جایگزینی برای توافق آتش بس 2020 بین ارمنستان و آذربایجان وجود ندارد و در حال کار بر روی مذاکرات بین باکو و ایروان است.

بحران کریدور لاچین روابط بین روسیه و ارمنستان را متشنج کرد. ایروان بارها از مسکو خواسته است تا آتش بس نوامبر 2020 را اجرا کند و کریدور لاچین را باز کند، در حالی که مسکو ارمنستان را به رد مذاکرات صلح با آذربایجان متهم کرده است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا