اخبار روز

اعزام وضعیت کارگران ایرانی در قطر! /تلاش برای سازماندهی اعزام نیرو به خارج از کشور، تسهیلات مشاغل خانگی به عنوان منابع ایجاد شغل

به گزارش پی ام آپ، محمود کریمی بیرانوند در حاشیه نشست مشترک وزرای کار ایران و قطر در جمع خبرنگاران چند کارگر ایرانی در قطر حضور دارند؟ وی گفت: با توجه به اینکه دولت های گذشته بحث اعزام نیروی کار به قطر را کنار گذاشته بودند، آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد، اما برآوردها از ایران و قطر نشان می دهد که حدود 30 هزار کارگر ایرانی در قطر وجود دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس گزارش طرف قطری طی 6 ماه گذشته 5000 کارگر ایرانی برای اعزام به قطر درخواست داده اند، گفت: از این تعداد تنها 500 نفر به مرحله اقدام و اعزام رسیده اند و 4500 نفر همچنان باقی مانده اند و ما می خواهیم این موضوع را سازماندهی کنیم.

* سازماندهی اعزام نیرو به خارج از کشور

معاون کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به اینکه چگونه اقداماتی انجام می شود تا نیروهای نخبه و متخصص از نظر اعزام شغل از کشور خارج نشوند؟ وی بیان کرد: بر اساس اولویت تامین نیازهای کشور نیرو اعزام می کنیم و ابتدا از نیروهای متخصص مورد نیاز در داخل استفاده و نیروهای مازاد را اعزام می کنیم. ما می خواهیم این موضوع را سازماندهی کنیم.

کریمی بیرانوند همچنین درباره اینکه چند نیروی قطری در ایران حضور دارند. فرمود: خودشان محتاج نیروی کار هستند و نیروی کار اضافی ندارند که بفرستند.

*ایجاد 103 هزار فرصت شغلی از محل مشاغل خانگی در سال 1401

وی در خصوص تبصره 18 قانون بودجه سال جاری و حساب های پیشرفت و دادگستری استان گفت: امسال اجرای تبصره 18 بر عهده وزارت اقتصاد و دارایی است و باید دستورالعمل اجرایی آن را تهیه کند. در استان ها اما این موضوع هنوز وارد فاز اجرایی نشده است، امیدواریم به زودی برطرف شود و منابع لازم به حساب دادگستری و پیشرفت استان واریز شود.

معاون کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تسهیلات تبصره 16 سال گذشته گفت: در سال گذشته در بند الف تبصره 18 مبالغی به صورت نقدی برای ایجاد اشتغال واریز شد اما اجرایی نشد.  اما در سال جاری با توجه به مصوبه شورای عالی اشتغال در خصوص قسمت 2 بند ب تبصره 16 مقرر شد تسهیلات این بند تا پایان تیرماه 1402 قابل پرداخت باشد.

کریمی بیرانوند درباره مشاغل خانگی نیز گفت: منابع ایجاد مشاغل خانگی در سال جاری نسبت به سال قبل 33 درصد افزایش می یابد، سال گذشته 3 میلیارد نفر منابع گیرنده در مشاغل خانگی جذب شدند. امسال طبق برنامه قرار است 4 میلیارد نفر منابع گیرنده جذب شوند که در صورت جذب این منابع تا مهرماه امسال، بانک مرکزی قول تخصیص منابع جدید برای مشاغل خانگی را داده است.

وی افزود: سال گذشته 103 هزار فرصت شغلی جدید از محل اشتغال داخلی در کشور ایجاد شد که معادل 10 درصد از کل اشتغال ایجاد شده در کشور بود و برای سال 1391 هدف گذاری شده است که 15 درصد از کل اشتغال ایجاد شده در کشور از محل پروژه ایجاد اشتغال در خانه خواهد بود.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا