اخبار روز

اعتبار خرد تا چه حد نیاز به ضمانت ندارد؟


به گزارش پی ام آپ، «علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت سیزدهم در برنامه «بدون توقف» شبکه سه سیما درباره تصمیم دولت در خصوص برجام گفت: ما به خاطر توافق به توافق پایبند نیستیم، اما به توافق پایبند هستیم. برای رسیدن به هدف تخریب تحریم ها را به طور موثر دنبال می کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه 200 شبکه با ابزارهای مختلف رسانه ای آنقدر اخبار منفی را به شکل های مختلف منتشر می کنند که خبرهای خوبی به گوش مردم نمی رسد، گفت: مثلا در این 2 سال ماهواره خیام ارائه شد. به ما که از طریق آن توانایی عکس برداری زیر یک متر در همه مکان ها را داریم و می توانیم سطح زیر کشت کالا، میزان ذخایر و منابع آبی را ارزیابی کرده و حتی از آن برای امداد رسانی استفاده کنیم. دولت، اما این رسانه ها هیچ کدام را منتشر نکردند.

وی در پاسخ به این سوال که در این دو سال چند شغل ایجاد کرده است، گفت: یکی از اولویت های مهم دولت ایجاد اشتغال، دیگری ایجاد رشد اقتصادی و دیگری حل ویژه مشکل بازارهای بسته است. . و کارخانه های نیمه تعطیل در این دو سال بیش از 5000 مجتمع نیمه فعال، غیرفعال و مشکل دار فعال شده است، در بخشی که دولت می تواند کمک کند، دولت ورود کرده و حمایت کرده است. به عنوان مثال، امسال برای اولین بار توانستیم تمام کاغذهای مورد نیاز کتاب های درسی را از داخل تامین کنیم. ضمن اینکه نرخ بیکاری ما که دو رقمی بود در این دو سال به تک رقمی رسید و به 9 درصد رسید. در این دو سال بین 760 هزار تا بیش از یک میلیون شغل در سال ایجاد شده است.

سخنگوی دولت سیزدهم با اشاره به اینکه دوگانگی بین بخش خصوصی و دولت نداریم، تصریح کرد: به چهار میلیون شغل نیاز داریم، دولت در این زمینه دو اقدام مهم انجام داد که یکی از آنها تسهیل فعالیت های تجاری بود. و پرتال مجوز فعال شد که 97 درصد از مجوزها از طریق سامانه اعطا می شود جهشی اساسی در حوزه کسب و کار بخش خصوصی است که در این راستا حمایت هایی نیز انجام داده است تا این امر با سهولت بیشتری انجام شود. در سال 1401 تسهیلات بانکی را 45 درصد افزایش داد که 84 درصد نقدینگی صرف توسعه تجارت شد.

بهادری جهرمی با اذعان به اینکه سیستم بانکی ما سیستم بانکی سالم و بی عیب و نقصی نیست، گفت: بسیاری از بانک های ما زیان می دهند، نقدینگی ایجاد نمی کنند و به سمت بخش تولیدی هدایت نمی شوند، دولت برای همه اینها برنامه دارد. اکثر بانک های دولتی ما زیانده بودند، اما با اجتناب از سرریز، بدهی های کلان دولت به بانک ها را پرداخت کردیم. در حال حاضر همه آنها غیر از بانک سپه زیانده هستند و بانک مرکزی هم ناهماهنگی بانک ها را برنامه ریزی کرده که باعث ایجاد پول می شود.

وی ادامه داد: همه بانک ها ماه به ماه مورد ارزیابی قرار می گیرند و بر اساس آن اجازه داده می شود برای یک ماه آینده تسهیلات بدهند، یعنی طراحی به گونه ای انجام شد که بانک به سمت اقدامات مولد حرکت کند و اگر به سمت اقدامات ناسالم رفت. محدودیت های بیشتری خواهد داشت از همین رو در حوزه های مختلف بانک مرکزی برنامه های متفاوتی برای سالم سازی بانک ها دارد. اصلاح عدم تعادل شبکه بانکی یکی از اصلاحات عدم تعادل است.

بهادری جهرمی با اشاره به اینکه وام های خرد زیر 100 میلیون نیاز به ضمانت ندارد، گفت: اگر بانک ها برای این گونه وام ها درخواست ضمانت کردند، در صورت اعطای وام قانونی به معاونت نظارتی بانک مرکزی، مشکل را به معاونت نظارتی بانک مرکزی گزارش دهید. در روش پرداخت سختگیر هستند باید به بانک مرکزی اطلاع دهید.

سخنگوی دولت همچنین درباره مشکلات حوزه مسکن توضیح داد: در حال حاضر به حدود چهار میلیون مسکن نیاز داریم که از این تعداد حدود یک میلیون و 800 هزار خانه زمین دریافت کرده اند که قرار است در این دولت تحویل داده شود. . علاوه بر این، در این هفته دولت 100000 دستگاه را تحویل خواهد داد. 450 هزار دستگاه در دست سازنده است.

وی ادامه داد: دولت چون می داند بحث مسکن موضوع مهمی است، دو کار ساختاری جدی انجام داده است، یکی اینکه کمیسیون مسکن ویژه ای را در دولت ایجاد کرده ایم که به صورت هفتگی تشکیل جلسه می دهد و در مورد موضوع ملی تصمیم گیری می کند. جابجایی منازل و انجام بررسی های لازم. علاوه بر این برای مدت کوتاهی سیستم پرداخت اتحادیه های املاک و تشکل های مسکن را اصلاح کردیم و همچنین سامانه ای را فعال کردیم که مالکان و مستاجران بتوانند قرارداد خود را در آنجا ثبت کنند. اینها اقداماتی است که دولت در کوتاه مدت در حوزه مسکن انجام داد تا مشکل مستاجران تا رفع مشکل اساسی در حوزه مسکن به طور موقت کاهش یابد.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا