اخبار روز

اظهارنظر نخست وزیر اسرائیل در رابطه عادی‌سازی روابط این کشور با عربستان!

بنیامین نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیل، از جمله وزیر خارجه الی کوهن، بارها درباره نزدیکی به توافق برای عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی صحبت کرده‌اند.

طبق گفته وزیر خارجه اسرائیل، چارچوب کلی توافق برای برقراری روابط میان این دو کشور با میانجیگری آمریکا، بزودی در دسترس قرار خواهد گرفت و احتمالا تا اوایل سال آینده میلادی آماده خواهد بود.

الی کوهن افزود که می‌توان شکاف های موجود در این بین را پر کرد، اما این مسئله زمان‌بر است و به پیشرفت حاصل شده بستگی دارد. وی معتقد است که تا سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴ و بعد از چهار یا پنج ماه، جزئیات توافق کامل خواهد شد.

وی ادامه داد: معتقدم این احتمال وجود دارد که در سه ماهه اول سال 2024 و پس از چهار یا پنج ماه وارد فازی شویم که جزئیات توافق نهایی شود.

اظهارات کوهن مبنی بر اینکه احتمالاً عادی سازی سال آینده اعلام خواهد شد، پس از آن بیان شد که سه کشور پیشرفت در مذاکرات پیچیده را نشان دادند.

کوهن همچنین مدعی شده است که بسیاری از کشورها پس از برقراری روابط بین رژیم اسرائیل و عربستان سعودی، روابط خود را با اسرائیل عادی خواهند کرد، هرچند توافق با عربستان سعودی را پیچیده توصیف کرد.

بنیامین نتانیاهو و سایر مقامات اسرائیل مدت‌هاست درباره نزدیک شدن به یک توافق برای عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی صحبت می‌کنند. با این حال، رسانه‌های عبری اخیراً اعلام کرده‌اند که تلاش‌های بی‌وقفه اسرائیل برای عادی سازی روابط با ریاض در سال جاری بی‌نتیجه خواهد بود.

همچنین، ریاض بارها تأکید کرده است که عادی‌سازی روابط با تل‌آویو وابسته به اجرای طرح صلح عربی است که پادشاه فقید عربستان، عبدالله بن عبدالعزیز، در سال ۲۰۰۲ آن را ارائه کرده بود. این طرح بر ایجاد دولتی فلسطینی به رسمیت شناخته شده در سطح بین‌المللی با مرزهای سال ۱۹۶۷ و پایتخت قدس شرقی، بازگرداندن آوارگان و خروج تل‌آویو از بلندی‌های اشغالی جولان توسط اسرائیل برای به رسمیت شناختن و عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی بنا شده است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا