اخبار روزاخبار ورزشی

المان‌های تاریخی و منحصر بفرد به کار رفته شده در لباس تیم پرسپولیس!/ جزئیات

جزئیات دقیق نمادهای به کار رفته شده در لباس تیم پرسپولیس را در اینجا بخوانید.

سایت رسمی باشگاه پرسپولیس اعلام کرد: در آغاز فصل رقابت‌های فوتبال ایران، باشگاه پرسپولیس با یک اقدام فرهنگی، نمادها و عناصر ایرانی و تاریخی را در طراحی پیراهن خود به کار برده است. یکی از ویژگی‌های برجسته این پیراهن، تعلق به تمامی طبقات مردمی است که در سرزمین متبرک این کشور زندگی می‌کنند. نمادها و رموزی که تأثیر فرهنگی آن‌ها از مرزهای جغرافیایی عبوری ندارد. فرهنگ، هنر و باورهای ایرانی به شدت عمیق و پرشور بوده‌اند و تاریخ‌ها نشان داده است که این تأثیر خود را بر سایر مناطق جهان گسترش داده است. با حضور در یکی از بزرگراه‌های فرهنگی، پیراهن پرسپولیس نیز تأثیر فرهنگی را تجربه خواهد کرد.

درباره نمادها و نشان‌هایی که در جامعه‌ی امروز وجود دارند و فلسفه‌ای درون آنها نهفته است، صحبت می‌کنیم. این نمادها و نشانه‌ها نه تنها بخشی از تاریخ و فرهنگ ایران و ایرانیان هستند، بلکه به عنوان بخشی از میراث بشری محسوب می‌شوند. می‌توان شباهت‌ها و ریشه‌های فرهنگی و تاریخی مشابه در انواع مختلف جوامع و اقوام جهان را مشاهده کرد. البته ممکن است بعضی از این عناصر توسط گروه‌ها یا فرقه‌ها به‌طور نادرست استفاده یا انحراف کنند، اما ذهنان پویا و آگاه به میراث بشری، بر اساس این تجربه‌های قضاوت نمی‌کند که در طول قرن‌ها یا هزاران سال بعد، بر زمین ظاهر شده‌اند. همینطور، عقل سلیم منطقی نمی‌پذیرد که افراد یا گروه‌ها سعی کنند به سود خود، آنچه که از آغاز تاکنون و حتی فراتر از آن به تمام مردم و تمامیت بشری اختصاص دارد را از ما بگیرند. قبل از بررسی این مسئله، بهتر است از این منظر نگاهی به آن بیندازیم که چرا باید اجازه دهیم برای آنچه به ما، به مردم ما، به تاریخ و فرهنگ ما تعلق دارد و با ارزش‌های فرهنگی و اسلامی جامعه امروز ما تضادی ندارد، به دیگران دستبرد بزنند؟

اکنون در باشگاه پرسپولیس نیز از منظری جدید به این طراحی نگاه می کنیم. ما آنچه متعلق به همه ما ایرانیان است را پس می گیریم و نباید اجازه دهیم آن را بگیرند. این یک مسئولیت اجتماعی است. مشکل از پرسپولیس و غیر پرسپولیس بزرگتر است. نمادهایی که هر باشگاه دیگری می تواند از آن استفاده کند یا شبیه به آن است، اما با یک نگاه اجمالی می توان دریافت که برخی از بانک ها و موسسات کشورمان از این عناصر و نمادها استفاده کرده اند زیرا بخشی از پیشینه، فرهنگ و کشوری است که همه ما به آن تعلق داریم. و ما آن را با تمام وجود از شر دشمنان حفظ کرده ایم.

شاید بعد از این گفت وگو وقت مروری بر آنچه در حوزه پوشاک پرسپولیس مطرح شده است نباشد.

خط میخی: قسمت پایین پیراهن که کلمه “پارسه” یا “پرسپولیس” را نمایش می‌دهد، به منظور یادآوری اصالت و ارتباط با تیم است.

لوتوس: گلی که در مرداب رشد می‌کند و همواره به سوی خورشید و روشنایی برتری می‌جوید. این گل از دوازده گلبرگ تشکیل شده است که نمادی از امید، تلاش و زیبایی است؛ گلی که از محیط نامناسب و ناخوشایند به سوی نور می‌روید و به اوج خود می‌رسد. دوازده گلبرگ نیز تصویری است از یازده بازیکن و هجدهمین عنصر که هواداران باشگاه را نمایان می‌کند؛ نشان از اتحاد ناقابل و پیوستگی با هم.

سرو ایرانی: سروی که همواره سبز و بی‌خزان است؛ نمادی از استقامت و برافرازی. این نماد برای تیمی است که در طول تاریخ برخاسته و افتخار برده است؛ تیمی که بر جام‌هایی پی در پی که الهام‌گرفته از اراده مردمی است، ادامه و پابرجایی داشته است.

و سرانجام درفش کاویانی: کاوه آهنگر به روایت شاهنامه فردوسی پیش بند چرمی خود را بر نیزه ای چوبی نهاد و از آن به عنوان نماد وحدت استفاده کرد. اتحاد جدایی ناپذیر از فلسفه پرسپولیس است که بدون آن کلمه “تیم” معنایی ندارد

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا