اخبار روز

خبر فوری/افزایش قیمت نان کولاک کرد!

به گزارش مانی بان، با شروع هفته جدید تقریباً در تمامی رسانه ها می توانیم اخبار قیمت نان را پیدا کنیم. از ایران اینترنشنال و صدای آمریکا گرفته تا فارس و تسنیم درباره افزایش قیمت نان نوشتند، اما آنطور که مسئولان استانی مدعی هستند قیمت‌هایی که در رسانه‌ها اعلام می‌شود مصوبه‌ای است که کارگروه نان و آرد استان‌ها پیشنهاد کرده‌اند. و افزایش قیمت نان هنوز رسمی نشده است. مسئولان اتحادیه معتقدند از آنجایی که قیمت نان در دو سال گذشته با تورم همراه نبوده است، راهی جز تعدیل قیمت یا افزایش قیمت نان وجود ندارد.

خبر شماره یک از قیمت نان

خبر گرانی نان هنوز شکل رسمی ندارد. در این چند روز افزایش قیمت نان استان به استان و به صورت غیر رسمی اعلام می شود و منبع خبر معمولا مسئولان استانی هستند. به عنوان مثال مدیرکل امور اقتصادی استانداری مرکزی در گفت وگو با خبرگزاری فارس از تناسب قیمت نان خبر داد و گفت: از روز دهم مرداد این نان در نانوایی های استان با قیمتی متناسب عرضه می شود. یا مثلا محمد برزعلی به عنوان رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان در جمع خبرنگاران این استان گفت: از 12 مرداد قیمت نان سنگک به وزن 600 گرم 9000 تومان، نان بربری 500 گرمی 7500 تومان و توفتون 200 گرمی 4000 تومان می شود.

گفته می شود اختیار تغییر قیمت نان به استان ها داده شده است و با توجه به این خبر قیمت نان طی یک تا دو هفته گذشته از سوی مسئولان استانی گزارش شده است. بررسی های فرارو اولین نشانه های افزایش زودهنگام قیمت نان را نشان می دهد مرداد رضوی در استان خراسان رصد شد و پس از آن به دلیل گرانی نان، نام استان های دیگری مانند مرکزی و گلستان مطرح شد.

شماره دو: اخبار قیمت نان

دلیل افزایش قیمت نان را می‌توان در مصاحبه با روسای اتحادیه‌ها در ماه‌های اخیر جستجو کرد. زود اردیبهشت ماه امسال رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران از لزوم تعدیل قیمت نان با نرخ تورم صحبت کرد. بیژن نوروز مقدم در آن زمان معتقد بود که نرخ تورم در دو سال گذشته بیش از 40 درصد بوده است و این رشد تورم بر قیمت تمام شده تولید نان تأثیر دارد و طبیعی است که قیمت نان با این نرخ تغییر کند. شرایط فعلی مسئولان صنفی می گویند که قیمت نان باید هر سال متناسب با تورم افزایش یابد و اکنون رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی درباره گرانی نان در این استان می گوید: افزایش قیمتی نداشته است. قیمت آرد و آرد نانوایی ها با همان قیمت قبلی برای پخت عرضه می شود. .

تنها بخشی از قیمت تمام شده نانوایی ها به صورت اجاره، مخمر و دستمزد افزایش یافته است که بر همین اساس قیمت نان را افزایش داده است. البته صحبت های رئیس جهاد کشاورزی استان گلستان که در قالب گفت وگو با پی ام آپ منتشر شد، نشان می دهد که قیمت نان در این استان هنوز به صورت رسمی تغییر نکرده است و قیمت اعلام شده در رسانه ها. مصوبه کارگروه آرد و نان استان در خصوص نانوایی های سوپرآزاد است. زیرا نانوایی های فوق رایگان به نانوایی هایی گفته می شود که آرد آنها آرد مجانی یا آزاد است و به همین دلیل قیمت نان آنها با قیمت سایر نانوایی ها متفاوت است.

شماره سه، قیمت نان چقدر است؟

قیمت نان هنوز رسماً گران نشده و در بسیاری از استان ها به همان قیمت قبلی می فروشند. به عنوان مثال در تهران قیمت نان سنگک ساده یا نان بربری ساده حداقل پنج هزار تومان است و نانوایان از ابتدای سال نان را با همین قیمت می فروشند. البته در نانوایی های اینترنتی که معمولا قیمت نان بالاتر است، حداقل قیمت نان بربر به شش هزار تومان رسیده است.

در مرکز شهر تهران، یکی از نانوایی های آنلاین، نان بربر سبوس دار را ۸ هزار تومان می فروشد و به ازای هر تکه نان بربر ماشینی، ۱۰ هزار تومان دریافت می کند. از سوی دیگر قیمت نان سنگک در تهران 30 هزار تومان است. مثلا یکی از نانوایی های آنلاین نان سنگک زعفرانی سنتی را با این قیمت می فروشد و هر چانه بربری زعفرانی 25 هزار تومان می فروشد. در یکی دیگر از نانوایی های آنلاین قیمت نان سنگک سیاه دانه 20 هزار تومان اعلام شده است و برای هر نان بربری سیاه دانه 18 هزار تومان می گیرند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا