دانستنی ها

استفاده از سمعک خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد!/استفاده از سمعک باعث ارتباط بهتر ناشنوایان می شود!

به گزارش سرویس ترجمه پی ام آپ، موسسه موسسه ملی پیری ایالات متحده (NIA) اعلام کرد که هر سه ثانیه یک نفر در جهان به زوال عقل مبتلا می شود، مجموعه‌ای از بیماری‌هایی که بر مغز تأثیر می‌‎گذارد و باعث بروز زوال شناختی و از دست دادن حافظه می‎‌شود. رایج‌ترین نوع زوال عقل بیماری آلزایمر است. عوامل زیادی بر افزایش خطر ابتلا به زوال عقل تأثیر می‌گذارد که یکی از آن‌ها از دست دادن شنوایی است.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرد که 20 درصد از مردم جهان به دلایل مختلف مشکلات شنوایی دارند. این علل عبارتند از قرار گرفتن در معرض صدای بلند، عفونت گوش، آسیب به گوش داخلی، پارگی پرده گوش، سابقه خانوادگی، برخی بیماری ها مانند مننژیت که باعث تب بالا می شود و استفاده از برخی داروها.

گروهی از محققان آمریکایی به منظور بررسی تأثیر استفاده از سمعک بر احتمال بروز زوال عقل، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای رسیدن به این هدف، ۹۷۷ فرد بین ۷۰ تا ۸۴ سال با مشکل کم‌شنوایی خفیف تا متوسط درمان نشده و بدون اختلال شناختی را به مدت سه سال مورد ارزیابی قرار دادند. گروهی از افراد شرکت‌کننده در مطالعه از سمعک استفاده کردند، در حالی که گروه کنترل از این وسیله استفاده نکردند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد افرادی که از سمعک استفاده کرده بودند ۴۸ درصد کمتر از افراد دیگر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل قرار گرفتند. محققان به این نتیجه رسیدند که کم‌شنوایی و به صورت کلی مشکلات شنوایی خطر بروز زوال عقل و آلزایمر را افزایش می‌دهد، اما استفاده از سمعک می‌تواند این خطر را کاهش دهد یا زمان بروز این اتفاق را به تأخیر بیندازد.

به گفته محققان، افرادی که مشکلات شنوایی دارند و از سمعک استفاده می کنند، راحت تر با دیگران ارتباط برقرار می کنند، در فعالیت های اجتماعی شرکت می کنند و کمتر احساس تنهایی می کنند. همانطور که مشخص است، این عوامل خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد.

نتایج این مطالعه در The Lancet منتشر شد.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا