دانستنی ها

از چه سنی کرم دور چشم بزنیم؟ / این کرم ها را نخرید پوستتان خراب می شود

مراقبت از پوست در واقع به این معنی است که می توانید سرمایه گذاری بهتری در روال زیبایی خود انجام دهید. بنابراین، برای انجام این کار باید زمان، صبر و البته راه درست را برای رسیدن به نتیجه بهتر صرف کنید.

هنگام خرید محصولات مراقبت از پوست، اغلب توصیه های بازاریابی زیادی وجود دارد که می تواند انتخاب درست را دشوار کند. کرم ها و شوینده های آرایشی و بهداشتی در انواع و قیمت های مختلف موجود می باشد. بحث بودجه برای خرید این اقلام در تمام دنیا از جمله ایران مهم است. یک فرد می تواند گران ترین کرم یا ضد آفتاب موجود در بازار را بخرد اما کمترین رضایت را از استفاده از آن داشته باشد. بنابراین خرید هر محصولی با مشاوره و بررسی دقیق ضروری است.

روش های بهداشت شخصی در خانه

دکتر متخصص پوست و مو علیرضا زین الدینی میمند نحوه مراقبت از پوست و مو را اینگونه توضیح می دهد: این نوع مراقبت مراحلی دارد که یکی از آنها اقدامات شخصی در منزل و معمولاً با توجه به شرایط جغرافیایی و فصلی است. این همان نوع محصول خواهد بود. اما به طور کلی، هر فردی اساساً به چند محصول نیاز دارد.

کرم های ضد آفتاب

دکتر. میمند یکی از این محصولات را ضد آفتاب تعریف می کند و توضیح می دهد: ضدآفتاب ها به صورت ژل، کرم و لوسیون موجود است. عدد SPF بالای 25 تا 30 برای کشورهایی مانند ایران مناسب است. دفعات استفاده از ضد آفتاب نیز بسته به شدت نور خورشید و ساعات شبانه روز در فصول مختلف متفاوت است. کرم ضد آفتاب بیشتر از ساعت 10 صبح تا 3 یا 4 بعد از ظهر مورد نیاز است. ورزشکاران، مردان و کودکان ممکن است به کرم های ضد آفتاب متفاوتی نیاز داشته باشند. پوست های چرب یا خشک، پوست های حساس، آکنه یا کم آبی نیز نقش مهمی در انتخاب ضد آفتاب دارند. حتی ضد آفتاب های ضد چروک و ضد لک نیز وجود دارد که افرادی که چنین مشکلاتی دارند می توانند از آن ها استفاده کنند.

مرطوب کننده ها و مرطوب کننده ها

به گفته این متخصص پوست و مو، کرم های مرطوب کننده، مرطوب کننده ها و کرم ها و نرم کننده های نرم کننده (نرم کننده ها و مواد تسکین دهنده حاوی ترکیبات ضد التهابی برای کاهش سوزش و قرمزی پوست آسیب دیده) از دیگر نیازهای افراد است. وی در این باره می گوید: در مناطق جغرافیایی مرطوب مانند شمال و جنوب ایران، احساس نیاز به کرم های این دسته با مناطق خشک متفاوت است، شایان ذکر است که نرم شدن با هیدراتاسیون و نحوه دستیابی به این مهم متفاوت است. تشخیص توسط پزشک مشخص خواهد شد. اما در کل پوست های مستعد آکنه قطعا چرب نیستند و پوست های بدون آکنه هم خشک نیستند! کرم های مرطوب کننده یا مرطوب کننده دست و بدن نیز متفاوت هستند.

کرم های حاوی اوره، اوسرین و وازلین

در دسته کرم های نرم کننده می توان کرم های حاوی اوره، اوسرین و وازلین را با درصدهای مختلف فهرست کرد. توجه داشته باشید که برای موارد خاص کرم های حاوی بیش از 10 درصد اوره حتما باید توسط پزشک تجویز شود. بهتر است از کرم های نرم کننده ترکیبی با تجویز پزشک استفاده شود.

محصولات جوان کننده

دکتر. میمند می گوید: محصولات جوان کننده شامل انواع کرم ها، ژل ها، لوسیون ها و سرم ها است که با توجه به پوست هر فرد تجویز می شود. به عنوان مثال از ترکیبات سرم برای پوست های چرب و کرم ها برای پوست های معمولی و خشک استفاده می شود. علاوه بر این، پوست در هر قسمت از بدن ممکن است نیاز به استفاده از محصول خاصی داشته باشد. علاوه بر این، پوست پلک ها و اطراف چشم، پوست سایر قسمت های صورت، پوست کشاله ران و گردن، پوست پشت دست ها و سایر قسمت های بدن با یکدیگر متفاوت هستند.

محصولات یکبار مصرف و چند منظوره

به گفته این متخصص پوست، محصولات جوان کننده می توانند تک منظوره یا چند منظوره باشند. به عنوان مثال، برخی از کرم های شب ممکن است حاوی مواد مغذی و سفت کننده باشند، یا یک کرم ممکن است بر سفت کننده و تحریک کلاژن تمرکز کند. نور یکی از نیازهایی است که بسیاری از افراد ممکن است به آن توجه کنند.

کرم های دور چشم

میمند با بیان اینکه کرم های دور چشم دارای سه خاصیت اصلی ضد تیرگی، ضد پف و ضد چروک با مرطوب کننده یا بدون مرطوب کننده هستند، ادامه می دهد. پزشک بر اساس نیاز فعلی متقاضی، کرم یا سرم دور چشم را تجویز می کند. کرم‌های دور چشم حاوی رتینول، یک ماده رتینوئیدی با اثر ملایم (مشتقات ویتامین A)، نقش مهمی در جوان‌سازی و روشن‌کردن پوست اطراف چشم دارند. اکثر کرم ها، سرم ها یا ژل های مورد استفاده برای جوانسازی پوست صورت به گروه های تصفیه کننده، سفت کننده، ضد چروک، مرطوب کننده و نرم کننده تقسیم می شوند.

سن شروع کرم های کلاژن

دکتر. میمند در مورد زمان شروع استفاده از کرم های کلاژن ساز می گوید: در سنین زیر 30 سال که تولید کلاژن فعال تر است، استفاده از کرم های کلاژن ساز قوی اهمیت کمتری دارد. اما در این سن نیاز به کرم های تصفیه کننده و همگن کننده (در صورت لزوم) و کرم های مرطوب کننده و مغذی بیشتر احساس می شود.

با شروع تقریباً 28 یا 30 سالگی، کرم های کلاژن برای تقویت فیبروبلاست ها، یعنی سلول های کلاژن ساز و جلوگیری از افتادگی پوست اهمیت پیدا می کنند.

هدف از تجویز کرم های کلاژن در سنین بالاتر، یعنی از سن 50 سالگی که فرآیند تخریب کلاژن شروع می شود، کاهش سرعت این روند تخریب و اطمینان از ادامه پیری پوست با سرعت کمتری است. به طور کلی استفاده از کرم های کلاژن و ضد چروک قبل از ۲۶ تا ۲۸ سالگی به جز در موارد خاص توصیه می شود.

محصولات روشن کننده پوست

به گفته این متخصص پوست، محصولات سفید کننده پوست به دلیل دارا بودن ترکیباتی مانند هیدروکینون، رتینول یا رتینوئیک اسید، کوجیک اسید، آزلائیک اسید، آربیوتین و ویتامین C نقش دارند.

شرکت ها و برندهای مختلف این محصولات را با توجه به نوع پوست تهیه می کنند و بسته به هدف از درمان لک های جدی مانند ملاسما یا لک بارداری یا لک ساده ناشی از سوختگی، این مواد را در غلظت های مختلف می سازند.

از آنجایی که درمان لک یا تیرگی پوست امری است که نیاز به تخصص دارد، بهتر است با نظر پزشک از کرم های روشن کننده استفاده شود.

ترکیبات لایه بردار

دکتر. میمند می گوید: برخی از انواع کرم های ضد لک ممکن است حاوی ترکیبات لایه بردار باشند. فصل، شدت آفتاب، نوع پوست و حساسیت پوست نقش مهمی در انتخاب پولیش دارند. به طور کلی استفاده از کرم های روشن کننده نیاز به دقت خاصی دارد. از دیگر محصولات در زمینه مراقبت از پوست می توان به مواد شوینده اشاره کرد.

شستشوی سر، صورت و بدن

این پزشک با اشاره به اینکه پاک کننده های سر، صورت و بدن بسته به نوع پوست سر، مو، پوست صورت و پوست بدن متفاوت است، توضیح می دهد: پوست سر چرب یا خشک و موهایی که ذاتاً چرب اما به دلیل رنگ هستند. موهای خشک، پوست های چرب و مستعد آکنه یا آکنه دار اما خشک صورت، پوست های مختلط و خشک و پوست های حساس هر کدام نیازهای متفاوتی دارند.

مواد شوینده شامل شامپو، صابون، مداد جامد و مایع، فوم و میله‌های Syndt (پاک‌کننده‌های غیر صابونی که منافذ باز پوست را باز می‌کنند و چربی پوست را کنترل می‌کنند، مناسب برای پوست‌های چرب و مستعد آکنه، برای از بین بردن آکنه) هستند که هر کدام در انواع مختلفی عرضه می‌شوند. انواع .

پوست بدن مبتلا به آکنه، مبتلا به عفونت قارچی یا مبتلا به بیماری های پوستی مختلف مانند اگزما، پسوریازیس، تاول و … هر کدام نیاز به شوینده مناسبی دارد. البته زمان شستشو با مواد شوینده سر، صورت و بدن در روزهای هفته متفاوت است. اما شستشوی منظم با مواد شوینده باید بر اساس نیاز هر فرد باشد.

چگونه از کرم های مختلف استفاده کنیم؟

به گفته این متخصص پوست، سن شروع استفاده از کرم های مختلف متفاوت است. استفاده از ضد آفتاب های کودکان از شش ماهگی برای کودکان توصیه می شود. استفاده از کرم های نرم کننده از دوران نوزادی با صلاحدید پزشک مجاز است.

بهتر است کودکان در هوای خشک از نرم کننده و شوینده مناسب استفاده کنند. به دلیل خشکی و کم آبی پوست در سنین بالا استفاده از نرم کننده ها و مرطوب کننده ها توصیه می شود. با این حال، کرم های مغذی پوست از دوران نوجوانی استفاده می شود.

لزوم مراجعه به پزشک متخصص

دکتر. میمند توصیه می کند که داروهای درمان پوست توسط پزشک و تحت نظر پزشک مصرف شود. مصرف نامناسب و نامناسب داروهای این دسته می تواند در کوتاه مدت یا درازمدت عوارض پوستی ایجاد کند.

هشدار جدی در مورد استفاده از کرم های خانگی و بدون برچسب مخصوصاً برای درمان لکه بینی و روشن کننده پوست ضروری است زیرا اکثر این کرم های غیرمجاز؛ اول از همه، آنها حاوی کورتون های قوی هستند که پوست را روشن می کنند. اما در دراز مدت باعث آتروفی (نازک شدن پوست)، تلانژکتازی (برآمدگی مویرگ ها) و آسیب پوست می شوند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا