دانستنی ها

از سیر تا پیاز، فواید و مضرات جگر گوسفند

جگر گوسفند یکی از غذاهای غنی از مواد مغذی، خوشمزه و مفید برای بدن است. البته آنچه در مصرف جگر باید به آن توجه کنید این است که به دلیل کلسترول بالای جگر نمی توان از آن به عنوان یک وعده غذایی ثابت استفاده کرد، از طرفی باید سبزیجات حاوی پیاز و گوشت گوسفند نیز به مقدار زیاد مصرف شود. . کبد فیبر لازم برای از بین بردن کلسترول کبد را می گیرد و در اختیار بدن قرار می دهد.

از آنجایی که بسیاری از مواد مغذی برای استفاده بعدی در کبد ذخیره می شوند، می توان بیشتر مواد مغذی مورد نیاز بدن را با مصرف جگر تامین کرد.

ارزش غذایی جگر گوسفند

100 گرم جگر گوسفند از نظر ارزش غذایی حاوی مواد زیر است:

مواد مغذی در جگر گوسفند

جگر گوسفند سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است و نسبت به سایر گوشت ها کالری کمتری دارد. اکثر مردم کبد را به عنوان یک غذای کامل برای خون سازی می شناسند.

جگر گوسفند مانند سایر گوشت ها منبع سالم پروتئین است. بیش از یک چهارم حجم جگر گوسفند از پروتئین تشکیل شده است که آمینو اسیدهای ضروری بدن را تامین می کند و به عضله سازی، بهبود متابولیسم و ​​ایجاد احساس خوب کمک می کند. زودتر پر می شود و از بروز انسدادهای بعدی در طول روز جلوگیری می کند.

مصرف آن به اندازه جگر می تواند نقش عمده ای در افزایش قدرت بدنی و درمان کم خونی داشته باشد. از آنجایی که جگر گوسفند حاوی مقدار زیادی ویتامین A است، به تقویت سیستم ایمنی، تقویت بینایی و بهبود سلامت پوست کمک می کند.

جگر گوسفند یک بمب ویتامین B12 است

ویتامین B12 موجود در 100 گرم جگر گوسفند، 15 برابر ویتامین B12 مورد نیاز بدن است. از آنجایی که این ویتامین محلول در چربی است و مقادیر اضافی آن در بدن ذخیره می شود، جگر گوسفند نباید زیاده روی شود.

ویتامین B12 نقش مهمی در تشکیل گلبول های قرمز، متابولیسم سلولی، عملکرد اعصاب، تولید DNA، بهبود خلق و خو و کاهش اختلالات خواب دارد و به درمان افسردگی کمک می کند.

مصرف کافی B12 ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و مشکلات حافظه را در سالمندان کاهش دهد.

ویتامین B12 به تراکم استخوان کمک می کند و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

جگر گوسفند سرشار از ویتامین A است

هر 100 گرم جگر گوسفند حاوی 4 برابر مقدار ویتامین A روزانه مورد نیاز بدن است. از آنجایی که این ویتامین محلول در چربی است، مازاد آن در بدن ذخیره شده و در روزهای بعد مورد استفاده قرار می گیرد. ویتامین A یکی از کاتالیزورهای مهم در فعالیت های بیوشیمیایی بدن است و به جلوگیری از پیری زودرس، تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از بیماری های عفونی، تقویت بینایی، جذب مواد مغذی، رشد استخوان ها و باروری کمک می کند.

جگر گوسفند منبع غنی ویتامین B2 است

هر 100 گرم جگر گوسفند بیش از 2 برابر ریبوفلاوین یا ویتامین B2 بدن را تامین می کند. ریبوفلاوین برای عملکرد صحیح سلول ها ضروری است و در تبدیل مواد مغذی به انرژی نقش موثری دارد، بنابراین مصرف جگر گوسفند باعث تقویت انرژی و قدرت بدنی می شود.

جگر گوسفند منبع غنی ویتامین B3 است

هر 100 گرم جگر گوسفند می تواند 81 درصد ویتامین B3 یا نیاسین بدن را تامین کند. این ویتامین به کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون کمک می کند و از بیماری های قلبی و تصلب شرایین پیشگیری می کند و ممکن است خطر افزایش کلسترول در کبد را تا حدودی کاهش دهد.

نیاسین کبد ممکن است به تنظیم قند خون کمک کند و ممکن است در درمان دیابت موثر باشد.

ویتامین B3 کبد با کاهش آکنه دردناک، التهاب، خارش و قرمزی روی پوست به شما کمک می‌کند پوستی سالم‌تر و شاداب‌تر داشته باشید.

نیاسین موجود در کبد گوسفند با بسیاری از مشکلات حافظه مرتبط با افزایش سن مبارزه می کند و خطر ابتلا به آلزایمر، سردردهای میگرنی، افسردگی و بی خوابی را کاهش می دهد.

ویتامین B3 موجود در جگر گوسفند باعث کاهش درد مفاصل، کاهش التهاب مفاصل، افزایش انعطاف پذیری بدن و قدرت عضلانی و کاهش علائم خستگی مفاصل می شود.

جگر منبع غنی ویتامین B5 است

هر 100 گرم جگر می تواند 61 درصد از مقدار ویتامین B5 یا اسید پانتونیک مورد نیاز بدن را تامین کند. کبد ویتامین B5 نقش مهمی در عملکردهای بدن دارد، از تولید گلبول های قرمز خون گرفته تا تولید هورمون های جنسی، تبدیل نشاسته به گلوکز و سنتز کلسترول.

بدن از اسید پانتونیک برای شکستن اسیدهای آمینه و تولید انرژی استفاده می کند، این ویتامین برای سلامت اعصاب و جلوگیری از افسردگی بسیار مهم است.

ویتامین B5 که در کبد یافت می شود، نقش مهمی در تقویت مو و افزایش ضخامت آن، بهبود سریعتر زخم ها و مرطوب کردن پوست دارد و در نتیجه از پیری زودرس پوست جلوگیری می کند.

منبعی غنی از مس

مس یکی از مواد معدنی ضروری برای حفظ سلامت بدن است. هر 100 گرم جگر گوسفند بیش از 3 برابر نیاز روزانه به مس دارد. وجود مقادیر کافی مس در بدن برای فعالیت بیشتر آنزیم ها ضروری است و در تولید انرژی و عملکرد صحیح مغز بسیار مفید است.

منبع خوبی از آهن است

برخلاف تصور عموم، میزان آهن موجود در جگر گوسفند در مقایسه با سایر ویتامین ها و مواد معدنی زیاد نیست و هر 100 گرم جگر گوسفند تنها نیمی از نیاز روزانه به آهن را تامین می کند، اما همچنان ترکیبی از مواد مغذی دیگر نیز وجود دارد. اتو کردن کبد را به یکی از خونسازترین مواد مغذی تبدیل می کند. آهن مورد نیاز بدن برای تولید هموگلوبین در خون و تامین اکسیژن کافی به بافت ها و اندام ها باید تامین شود.

مصرف کبد در دوران بارداری

اگر جگر 1 تا 2 بار در ماه به طور متعادل مصرف شود، می تواند سیستم ایمنی مادر را تقویت کند، از کم خونی فقر آهن جلوگیری کند و رشد جنین را بهبود بخشد.

کمبود ویتامین B12 در دوران بارداری می تواند منجر به زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و حتی نقایص مادرزادی شود.

یک وعده جگر می تواند ویتامین B12 را تامین کند که مادر و جنین برای مدت طولانی به آن نیاز دارند.

خانم های باردار باید دقت کنند که جگر را از منبع معتبر خریداری کرده و آن را کاملا پخته مصرف کنند و از جگر خام یا نیم پز پرهیز کنند.

عوارض و مضرات مصرف جگر

جگر را باید تازه مصرف کرد. ماندگاری جگر در یخچال حداکثر 2 روز است و نباید آن را در فریزر عمیق نگهداری کنید.

مصرف جگر برای افراد دارای چربی خون بالا ممنوع است.

از آنجایی که میزان کلسترول در کبد زیاد است، مصرف بیش از حد جگر گوسفند ممکن است منجر به افزایش کلسترول و افزایش خطر حمله قلبی شود.

از سوی دیگر، به دلیل غلظت بالای برخی ویتامین ها و مواد معدنی در کبد، مصرف زیاد آن در دوران بارداری ممکن است منجر به ناهنجاری های ژنتیکی شود.

همیشه باید از جگر کاملا پخته استفاده کنید، زیرا مصرف جگر نیم پز ممکن است باعث ورود انگل به سیستم بدن شود.

عوامل خطر کبد

برای اطمینان از سلامت کبد، باید ظاهر کبد را بررسی کنید.

رنگ جگر باید کاملاً یکنواخت و فاقد رنگ سیاه باشد.

هنگامی که کبد را برش می دهید، می توانید لخته های خون گیر افتاده در بافت کبد را با عوامل بیماری زا اشتباه بگیرید، بنابراین لخته خون را بین دو انگشت مالش دهید، اگر شکسته نشد، نشان دهنده عوامل بیماری زا و کیست های انگل در کبد است.

وجود ذرات سفید در کبد نشان دهنده غیرقابل استفاده بودن کبد است.

منبع: بیتوته

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا