اخبار روز

ایران برای شرکت در مراسم نوبل امسال دعوت شد!/جزئیات

برخلاف سال گذشته، بنیاد نوبل مستقر در سوئد از ایران، روسیه و بلاروس برای شرکت در مراسم جایزه نوبل امسال دعوت کرده است.

به گزارش عصر ایران، پس از دعوت نشدن روسیه، ایران و بلاروس به مراسم جایزه نوبل در سال 2022، بنیاد سوئد اعلام کرده است که سفرای ایران، روسیه و بلاروس امسال به مراسم جایزه نوبل دعوت خواهند شد.

در واکنش به رویدادهای داخلی ایران و در حمایت از اعتراضات داخلی به بهانه مرگ مهسا امینی، بنیاد نوبل سال گذشته از سفیر ایران برای حضور در مراسم جایزه نوبل 2022 در استکهلم دعوت نکرد.

مراسم اعطای جوایر نوبل در استکهلم سوئد/ 10 مارس 2022/ گتی ایمجز

بنیاد نوبل مهرماه سال گذشته اعلام کرد: معتقدیم سفیر ایران به دلیل وضعیت وخیم و رو به وخامت نباید به مراسم جایزه نوبل دعوت شود.

این بنیاد همچنین سال گذشته به بهانه جنگ اوکراین از روسیه و بلاروس دعوت نکرد.

اما امسال، مدیر اجرایی بنیاد نوبل گفت که برای جلوگیری از دوقطبی شدن بیشتر فضای جهانی در سال جاری، سفرای همه کشورهایی را که در سوئد و نروژ حضور دیپلماتیک دارند برای مراسم جایزه نوبل دعوت کرد.

ویدار هلگسن، مدیر اجرایی بنیاد نوبل، درباره دعوت مجدد از این سه کشور گفت: جهان به طور فزاینده ای به حوزه هایی تقسیم می شود که گفت و گو بین افراد با دیدگاه های متفاوت را محدود می کند.

مدیر بنیاد نوبل گفت که این تصمیم پاسخی به “جهان دو قطبی فزاینده” و تمایل آن برای “انتقال پیام های مهم جایزه نوبل به همه” است.

بنیاد نوبل در بیانیه ای اعلام کرد که امسال سفرای همه کشورهای دارای نمایندگی دیپلماتیک در سوئد و نروژ به مراسم اهدای جایزه دعوت خواهند شد.

پنج جایزه نوبل در علم و ادبیات هر سال در 10 دسامبر در استکهلم سوئد اعطا می شود.

مراسم اهدای جایزه صلح نوبل در اسلو نروژ برگزار می شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا