اخبار روز

ارزیابی نرخ بیکاری ۱۴۰۱ | 24

توجه: این خبر با عنوان : ارزیابی نرخ بیکاری ۱۴۰۱ | 24
که اکنون درحال مطالعه آن هستید به نقل از رسانه اقتصاد نوشته شده است

پی ام آپلود- شاخص‌های بازار برای کل سال ۱۴۰۱ منتشر نشده، اما درصدها نشان می‌دهند که در سال گذشته به ۹ رسیده است.

با توجه به این نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ کمی پایین‌تر آمده، اما نرخ مشارکت اقتصادی و نرخ در همان بازه زمانی تغییری انجام نشده است. بنابراین وضعیت بازار کار در سال گذشته نسبت به سال 110 اندکی یافته است که بخشی از آن به دلیل دوران پساکرونا و خروج از شرایط همه‌گیری بوده است.

با وجود اینکه وضعیت بازار در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال های گذشته بهتر است، اما در مقایسه با سال های قبل چنین نیست. بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ اقتصادی در سال گذشته نسبت به سال ۹۸ رشد در ۳ درصد کاهش یافته است. در همین بازه زمانی نیز نرخ از بالای ۳۹ درصد به نزدیکی ۳۷ درصد افزایش یافته است. همچنین جمعیت شاغل اقتصاد ایران در ۱۴۰۱ بالغ بر نیم میلیون نفر پایین‌تر از سال ۹۸ بوده است.

در این گزارش به شاخص‌های شاخص بازار کار در ۱۴۰۱ و مقایسه آن با سال‌های قبل از آن پرداخت می‌شود.

عدم تغییر نرخ مشارکت اقتصادی

کل جمعیت حاضر در سن کار (15 سال و بیشتر) در سال گذشته 63 میلیون و 794 هزار نفر بر آورده شده است که از این جمعیت 26 میلیون و 64 هزار نفر کار کرده اند. بر این اساس سرمایه گذاری اقتصادی در سال گذشته 40.9 درصد (40.85 درصد) بوده است. به بیان ساده‌تر از هر ۱۰ ایرانی که در سن کار قرار دارد، تنها حدود چهار نفر از آن‌ها کار می‌کنند.

بررسی ها نشان می دهد نرخ مشارکت اقتصادی در ۱۴۰۱ نسبت به این شاخص در سال ۱۴۰ ۰ تغییری وجود ندارد. با وجود عدم تغییر این نرخ در دو سال اخیر، نسبت به اقتصاد ایران نسبت به سال 98 تغییر محسوسی داشته و از بالای 44 درصد به کمتر از 41 درصد رسیده است. پایین بودن نرخ مشارکت اقتصادی در کشور یکی از مشکلات و مسائل اقتصاد ایران برشمرد ه می‌شود.

افزایش نرخ بیکاری 1401


بیشتر بخوانید: چرا مردم خشن‌تر شده اند؟


می‌گفت که به دلیل نامساعد بودن شرایط بازار در ایران، بسیاری از افراد از پیدا کردن شغل نامید شده‌اند و در نتیجه جرگه جمیعت فعال اقتصادی خارج از کشور می‌شوند. همچنین پایین بودن نرخ مشارکت زنان نیز از جمله پایین بودن نرخ مشارکت کل در کشور است.

کاهش نرخ بیکاری در ۱۴۰۱

بر اساس محاسبات صورت گرفته، کل جمعیت بیکار کشور در سال گذشته ۲ میلیون و ۳۴۸ هزار نفر محاسبه شده است. از تقسیم بندی جمعیت بیکار به جمعیت فعال اقتصادی، نرخ بیکاری به دست می‌آید و بر همین اساس ارزیابی بیکاری ایران در سال ۱۴۰۱ حدود ۹ درصد (۹.۰۱۲) بوده است. به عبارت دیگر از هر 10 نفری که در کشور یک نفر کار می کنند، یک نفر را برای خود شغلی دست و پا کند. نرخ بیکاری در ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۰.۲ درصد کاهش یافته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بیکاری شده در سال گذشته، پایین‌ترین نرخ بیکاری در ۲۵ سال گذشته به حساب می‌آید. اما آیا می‌توانم این آمار را به تنهایی خبر خوبی تلقی کنم؟

نرخ مشارکت اقتصادی در سه سال گذشته بر 3 درصد و نرخ در اقتصاد ایران در همین بازه زمانی در 2 درصد پایین‌تر است. همچنین تعداد شاغلین در ۱۴۰۱ حدود ۵۵۰ هزار نفر پایین‌تر از تعداد شاغلین در سال ۹۸ تخمین زده شده است.

بر همین اساس با وجود روند نزولی، نرخ بیکاری در سه سال آینده، میزان مشارکت اقتصادی و نرخ انجام فرآیندهای نزولی را تجربه کرده است. به بیان دیگر، بخش کاهش بیکاری به دلیل نا امید شدن افراد از پیدا کردن شغل و خروج آن‌ها از بازار کار است. بنابراین می‌گویم که هر چند وضعیت بازار در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ بهبود یافته است – که قسمتی از آن ناشی از دوران پسا تهیه شده است -، اما اگر فقط به این دلی می‌پردازم که نرخ بیکاری ۱۴۰۱ را در چند سال گذشته می‌گویم. وضعیت بازار کار نسبت به سالهای قبل بهتر شده، چنین نیست. زیرا همانگونه که گفته شد، میزان مشارکت و کاهشی بوده است.

افزایش نرخ بیکاری 1401

نرخ فضای در مدار نزول

کل جمعیت شاغل کشور در سال گذشته ۲۳ میلیون و ۷۱۵ هزار نفر برآورد شده است. محاسبات نشان می دهد نرخ عملکرد در سال گذشته ۳۷.۲ درصد (۳۷.۱۷۵) بوده است. به بیان دیگر از میان هر ۱۰ ایرانی که در سن کار قرار دارند، چهار نفر هم شغل دارند. نرخ اشغال در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ تغییری نکرده است، اما همانگونه که گفته می شود نسبت به سال ۹۸ نزدیک به ۲.۵ درصد کاهش یافته است.

در این گزارش از جمعیت بازار کار در فصول سال گذشته گرفته شده و رقم به دس ت آمده برای کل سال منظور شده است. به عنوان مثال از جمعیت بیکار در چهار فصل گذشته گرفته شده و رقم کل ج معیت بیکار در سال گذشته به دست آمده است. سپس بعد از به دست آمدن جمعیت فعال، جمعیت حاضر در سن کار، شاغلین و بیکاران برا ی کل سال، محاسبه شده است.

منبع: اقتصاد نیوز

تحریریه بازتاب آنلاین

من امیر هستم از کرمان و خیلی خوشحالم که میتونم از طریق بازتاب آنلاین صدای رسای اخبار ایران و جهان باشم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا