اخبار روز

چه زمانی ارث و میراث زن به مرد می‌رسد؟

به گزارش پی ام آپ، در قانون مدنی ایران قوانین مربوط به ارث و وصیت به تفصیل بیان شده است. یکی از قوانین ارث مربوط به شرایطی است که زن فوت کند و فرزندی نداشته باشد.

ارث زن بی فرزند یکی از مواردی است که پیرامون آن سؤالات زیادی مطرح می شود. یکی از مسائلی که در هنگام فوت شخص مطرح می شود، شناسایی وراث و تقسیم ترکه بین آنهاست. یکی از سؤالاتی که ممکن است مردم بپرسند این است که ارث زن بدون فرزند به چه کسی می رسد و چه کسی وارث او محسوب می شود.

طبق ماده 862 قانون مدنی، وراث متوفی به سه طبقه تقسیم می‌شوند که طبقه اول شامل پدر، مادر، اولاد و نوه‌های میت می‌شود. در این کلاس پدر و مادر و فرزندان متوفی در رتبه اول و نوه های آنها در رتبه دوم قرار دارند.

طبقه دوم وراث شامل اولاد، برادران، خواهران و اولاد آنهاست که اولاد و برادران و خواهران آنها در درجه اول و اولاد آنها در درجه دوم هستند.

کلاس سوم و آخر مختص عموها، خاله ها، خاله ها و عمه ها و فرزندانشان است و در این طبقه بندی عموها، خاله ها، خاله ها و دایی ها در کلاس اول و فرزندانشان کلاس دوم هستند. طبق ماده 864 قانون مدنی زن و شوهر با فوت یکدیگر از یکدیگر ارث می برند.

توجه زن به این نکته ضروری است که زن و شوهر تنها در صورت دائمی بودن ازدواجشان در ارث یکدیگر شریک باشند. ماده ۹۴۰ قانون مدنی دراین‌خصوص بیان می‌دارد: «زوجین که زوجیت آن‌ها دائمی بوده و ممنوع از ارث نباشند از یکدیگر ارث می‌برند.»

بر اساس ماده ۸۶۳ قانون مدنی دررابطه‌با طبقات و درجات ارث، وارثان طبقه بعد وقتی ارث می‌برند که از وارثان طبقه قبل، هیچ‌کسی وجود نداشته باشد؛ بنابراین، بر طبق طبقات و درجات ذکر شده در قسمت فوق، اگر زنی فوت نماید و فرزندی نداشته باشد، در درجه اول والدین و شوهر او، وارث محسوب می‌شوند

اگر افراد طبقه اول در دسترس نباشند یا قبل از زوجه فوت کرده باشند، نوبت به افراد طبقه دوم می رسد که ارث ببرند و به همین ترتیب تا طبقه سوم. نکته مهم در این زمینه این است که هیچ مانعی برای ارث بردن از زن بی فرزند برای مردم وجود نداشته باشد.

مثلاً اگر زنی بی فرزند به دست شوهر کشته شود، مرد به هیچ وجه از او ارث نمی برد، زیرا طبق ماده 880 قانون مدنی، قتل یکی از موانع ارث محسوب می شود.

اگر زنی بمیرد و فرزندی نداشته باشد و تنها وارث او شوهرش باشد، تمام ارث به مرد می رسد. ماده 949 قانون مدنی در این خصوص مقرر می دارد: «اگر غیر از زوج وارث نباشد، شوهر تمام دارایی زن متوفی خود را تصاحب می کند».

نکته قابل‌توجه این است که مرد در صورتی تمام ارث را خواهد برد که زن هیچ‌گونه فرزندی نداشته باشد و در این میان، تفاوتی میان فرزند مشترک یا فرزند همسر سابق زن وجود ندارد.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا