دانستنی ها

با این ادویه به سراغ مبارزه با پیری سلول ها بروید!/جزئیات

عصاره دارچین به طور موثری از تجمع آمیلوئید بتا و پروتئین تائو که مشخصه بیماری آلزایمر است جلوگیری می کند. علاوه بر این، این ادویه از سمیت سلول های سیستم عصبی در مدل های بالینی و حیوانات آزمایشگاهی جلوگیری می کند.

به گزارش بهداشت نیوز، دارچین، Cinnamomum verum یا Cinnamomum zeylanicum، درختچه ای از راسته Laureles (Laurales) از خانواده دارچین است. دارچین (Cinnamomum) درختی کوچک و همیشه سبز به ارتفاع 5 تا 7 متر است که رایحه ای مطبوع در سراسر آن پخش می شود. گلهای آن از بهمن تا  اوایل فروردین قابل رویت است.

دارچین حاوی ترکیباتی با قدرت آنتی اکسیدانی قابل توجه است و بنابراین با رادیکال های آزاد که باعث پیری سلولی می شوند مبارزه می کند. دارچین فعالیت مغز را افزایش می دهد و فشار عصبی را کاهش می دهد. ترکیبات موجود در دارچین از زوال عقل و به ویژه آلزایمر جلوگیری می کند. این ترکیبات شامل cinnamaldehyde, epicatechins, CEppt (Cinnamon Extract precipitate) است.

عصاره دارچین به طور موثری از تجمع آمیلوئید بتا و پروتئین تائو که مشخصه بیماری آلزایمر است جلوگیری می کند. علاوه بر این، دارچین از سمیت سلول های سیستم عصبی در مدل های بالینی و حیوانات آزمایشگاهی جلوگیری می کند.

در واقع دارچین دارای اثرات محافظتی بر روی سیستم عصبی، پیشگیری و کنترل استرس اکسیداتیو و پروتئین های التهابی است. به نظر می رسد دارچین، و به خصوص ماده فعال «سینامالدئید»، ترکیبی مؤثر و بی خطر برای درمان و پیشگیری از شروع یا پیشرفت بیماری آلزایمر باشد.

در مطالعه ای که توسط محققان دانشگاه راش در ایالات متحده و با همکاری مرکز پزشکی بازنشستگان “جیمز براون” در شیکاگو ارائه شد، موش های آزمایشگاهی پس از استفاده از دارچین مبتنی بر دارچین، عملکرد مغز و فرآیندهای یادگیری را بهبود بخشیدند و درمان ها به خوبی شناخته شده اند.

این دانشمندان تصور می کنند که اثر درمانی فوق با وجود ترکیب شیمیایی «بنزوات سدیم» در دارچین مرتبط است. این ترکیب با له شدن دارچین در بدن آزاد می شود. دکتر پاهان می‌گوید: «ما هنوز چیز زیادی در مورد چرایی و چگونگی تغییرات در مغز افرادی که فاقد توانایی‌های یادگیری قابل توجه هستند، نمی‌دانیم. به طور کلی، مشخص شد که سطح پروتئین GABRA5 در هیپوکامپوس بالا و سطح CREB در مغز افراد دارای ناتوانی یادگیری پایین بود، اما این وضعیت پس از یک ماه درمان مبتنی بر دارچین به طرز چشمگیری معکوس شد.

همچنین مشخص شده است که این ادویه در کاهش پیشرفت بیماری پارکینسون موثر است. یک مطالعه بر روی موش های مبتلا به بیماری پارکینسون نشان داد که مصرف دارچین به محافظت از نورون ها و بهبود عملکرد عضلات کمک می کند.

البته استفاده از دارچین نوع سریلانکا به جای دارچین نوع چینی توصیه می شود زیرا دارچین نوع سریلانکا حاوی ترکیبات کومارین سمی کمتری است. این ترکیبات بر عملکرد کبد اثر منفی می گذارند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا