اخبار روز

ادعای آمریکا در خصوص صحت راستی‌آزمایی برجامی آژانس در ایران!

نمایندگی آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی در وین، در جلسه شورای حکام، با استناد به گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ایران، ادعاهایی مطرح کرد.

سارا هولگیت، نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی در وین، در یک بیانیه درباره راستی‌آزمایی و نظارت برجامی آژانس، با اشاره به گزارش مدیرکل، مدعی شد که ایران به توسعه برنامه هسته‌ای‌اش فراتر از محدودیت‌های برجام ادامه می‌دهد. به علاوه، ایران به نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و انباشت اورانیوم با غنای بالا ادامه می‌دهد. هرچند که کاهش سرعت تولید اورانیوم غنی‌شده توسط ایران را توجه کردیم، اما از آن‌ها خواسته‌ایم که این تولیدات را متوقف کنند، که در فاصله با رفتار تمامی دیگر اعضای معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) است.

از این رو، ایران باید اقداماتی برای ایجاد اعتماد بین‌المللی و کاهش تنش انجام دهد، نه این که تضمین‌های ضروری را تضعیف کند. ما با نگرانی جدی، نتیجه‌گیری مدیرکل را متذکر می‌شویم که اقدامات ایران توان آژانس را در تأیید ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران ضعیف کرده است.

این ادعای دیپلمات آمریکایی به این واقعیت اشاره دارد که اقدامات ایران برای کاهش تعهدات پس از خروج غیرقانونی آمریکا از توافق هسته ای صورت گرفت و تهران بارها اعلام کرده است که این اقدامات به محض بازگشت طرف های غربی به توافق هسته ای قابل بازگشت است. ایران نیز اقدامات مشابهی انجام خواهد داد و دستور کار تعیین می کند

در جلسه شورای حکام، سفارت ایالات متحده در وین همچنین مدعی شد: «عدم انتخاب بازرسان متخصص آژانس و صدور ویزا برای مقامات آژانس در تعامل با ایران، بیانیه 4 مارس را نقض می‌کند.» این اقدامات به دنبال اصلاح آبشارهای سانتریفیوژهای پیشرفته اعلام‌نشده فورد پیش از این انجام شد. امسال که نقض آشکار تعهدات امنیتی ایران است. علاوه بر این، این اقدامات با هدف شناسایی ذرات اورانیوم غنی شده با خلوص بیش از 80 درصد انجام می شود. اقدامات ایران باعث افزایش تنش شده است. همانطور که ما روشن کرده‌ایم، این رویدادها نباید تکرار شود.»

پیش از این و در پی این ادعاها، «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفته بود: وجود ذرات با غنای بالا یک امر طبیعی در هر فرآیند غنی سازی است. غنی‌سازی اورانیوم تا 20 درصد به میزان 47 درصد و در تولید اورانیوم 60 درصد، اورانیوم با غنای بالاتر نیز یافت می‌شود.

او به طور صریح اظهار داشت که چنین موضوعی عادی است و ایران نیازی به پنهان‌کاری ندارد. وی اشاره کرد که حتی آژانس هم چنین موردی را گزارش نکرده است و ایران تا به حال به غنی سازی بالای ۶۰ درصد مبادرت نکرده است.

در بیانیه آمریکا، همچنین ادعا شده است که توضیحات فنی ایران درباره مقدار مواد هسته‌ای اعلام‌شده نادرست است. این ادعا نیز توسط هولگیت رد شده و او به این امر اعتراض کرده است.

هولگیت افزون بر این، ادعا کرده است که ایران هنوز به اجرای کد اصلاح شده ۳.۱ توافق پادمانی نپرداخته است. وی بیان کرده که این مسائل جدی تحت دستور کار پادمانی خواهد بود و از ایران خواسته شده که در زمینه اجرای برجام، با آژانس همکاری کند و اطلاعات مرتبط را در اختیار آژانس قرار دهد.

درخواست آژانس و طرف‌های غربی برای دسترسی به داده‌های دوربین‌ها فراتر از تعهدات ایران در چارچوب موافقت‌نامه پادمانی است. اگر آژانس اصرار دارد چنین امتیازی از ایران دریافت کند، باید در رابطه با حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده پادمانی دست از بهانه‌گیری بردارد و واسطه دریافت مابه‌ازایی سیاسی در رفع تحریم‌ها برای ایران باشد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا