اخبار روز

اگر متقاضی دریافت وام هستید بخوانید!/میزان کارمزد وام قرض الحسنه؟


به گزارش پی ام آپ، حسین میثمی درباره آخرین وضعیت کارمزد تسهیلات قرض الحسنه گفت: بانک ها به گونه ای عمل می کردند که براساس مانده بدهی سالانه تسهیلات قرض الحسنه، کارمزد دریافت می شد. مثلاً اگر شخصی 100 میلیون تومان وام می‌گرفت، از قسط اول، کارمزد گرفته می‌شد، 4 درصد دریافت می‌شد و وقتی سال اول تمام می‌شد، 4 درصد مانده اعتبار دیگر کارمزد می‌گرفت و به همین روال ادامه می‌داد. و در نهایت به جای کارمزد 4 درصد، هزینه تجمعی حدود 7 درصد اخذ شد.

سخنگوی شورای فقهی بانک مرکزی تصریح کرد: شورای فقهی بانک مرکزی در اسفند در سال 1401 تصویب شد که کارمزد بانکی به مزد کار تبدیل شد، یعنی از همان ابتدا یک کارمزد ثابت ۴ درصد به‌علاوه یک عدد ثابت مثلا ۶۰۰ هزار تومان گرفته شود که در مجموع کارمزد تسهیلات قرض‌الحسنه نسبت به روش قبلی کاهش پیدا می‌کند و این نرخ ۴ درصد فقط یک بار گرفته می‌شود و تکرار نخواهد شد.

میثمی اضافه کرد: هدف شورای فقه دریافت دستمزد واقعی برای کار و خدمات بانک در محل است و مصوبه شورای فقهی ابتدا در دو بانک قرض‌الحسنه رسالت و مهر ایران در یک دوره ۶ تا ۱۲ ماهه اجرا می‌شود که اگر مثبت بود، به کل شبکه بانکی تعمیم داده می‌شود.

افزود: در حال حاضر بانک رسالت از خردادماه اجرای کارمزد جدید تسهیلات قرض‌الحسنه را شروع کرده و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران هم به گفته وزیر اقتصاد با مصوبه شورای پول و اعتبار اجرا خواهد کرد که الگوی مزد واقعی کار در تسهیلات قرض‌الحسنه گرفته شود.

سخنگوی شورای فقهی بانک مرکزی تصریح کرد: ۳ بانک برتر در بحث نظارت شرعی شامل بانک‌های صنعت و معدن، سینا و قرض‌الحسنه مهر ایران امروز در همایش پولی بانکی مورد تقدیر قرار گرفتند. / فارس


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا