اخبار روز

اختلاف مالیات بر تنباکو


نمایندگان مجلس دیروز و در ادامه بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه با 109 رای موافق، 73 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 199 نماینده حاضر در جلسه، با افزایش 15 تا 50 درصدی مالیات موافقت کردند. روی سیگار در برنامه هفتم توسعه افزایش مالیات سیگار در مجلس مورد انتقاد قرار گرفت. محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه یکی از مخالفانی بود که تاکید کرد سیگار جزء معیشت مردم است و افزایش هزینه آن بر مردم تحمیل می شود. از سوی دیگر، به گفته کارشناسان، افزایش بی رویه مالیات بر محصولات منجر به قاچاق آنها می شود.

در ادامه داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه در مخالفت با این بند الحاقی گفت: اکنون انواع سیگار به روش های مختلف قاچاق می شود و اگر به صورت رسمی مالیات و قیمت سیگار را افزایش دهیم قطعا افزایش می یابد. در عین حال پیام تورم به جامعه منتقل می شود.

در بند الحاقی 5 ماده 73 لایحه برنامه آمده است: علاوه بر مالیات بر ارزش افزوده اختصاصی محصولات دخانی موضوع بند «ت» ماده (26) قانون مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر عملکرد، حقوق ورودی و عوارض انحصاری فرآورده های دخانی از ابتدای مالیات 1403 هر نخ سیگار نسبت به قانون بودجه سال 1402 کل کشور سالانه به شرح زیر افزایش می یابد: تولید ملی با چارچوب ایرانی 15 درصد; تولید ملی با برند بین المللی 25 درصد، سیگار وارداتی با هر برندی 50 درصد.

جعفر قادری عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در گفتگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به نظرات مخالفان و موافقان افزایش مالیات بر سیگار گفت: دو دیدگاه متفاوت در مورد افزایش سیگار وجود دارد. مالیات. آقایان وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت معتقدند مالیات بر واردات سیگار باید افزایش یابد تا واردات غیر ممکن یا کمتر شود. علاوه بر این، منابعی را برای موضوعات بهداشتی و درمانی فراهم کنید.

از سوی دیگر، وزارت امنیت و دولت معتقدند افزایش مالیات بر واردات سیگار می تواند قاچاق را تشدید کند. از آنجایی که بسیاری از مرزها قابل کنترل و رسیدگی نیست و در قالب کولبری، واردات سیگار قاچاق به یکی از مسائل و مشکلاتی تبدیل می شود.

وی با اشاره به استدلال کمیسیون تلفیق برای افزایش مالیات سیگار، ادامه داد: در کمیسیون بحث کردند که ما نسبت به سایر کشورها مالیات کمی از سیگار می گیریم و از آنجایی که قیمت سیگار پایین است به بسیاری از مردم تشویق می شود. روی آوردن به سیگار و این موضوع تبدیل به یک عادت می شود و در نهایت کنترل آن سخت می شود. بنابراین باید هزینه سیگار را افزایش داد تا انگیزه مصرف سیگار کاهش یابد. در هر صورت اجماع برای افزایش مالیات بر سیگار وجود نداشت و این بند به شیوه ناپلئونی به تصویب رسید.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: همیشه در بودجه سنواتی بحث افزایش مالیات بر سیگار به چالشی بین موافقان و مخالفان تبدیل می شود و به نظر می رسد وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت در حال بررسی موضوع هستند. . از دو جنبه، یعنی هم بازدارندگی و هم درآمد. برخی دیگر معتقدند که فشار بیش از حد، راه را برای قاچاق باز می کند. قدری تاکید کرد: دولت به شدت با افزایش مالیات بر سیگار مخالفت کرد و معتقد بود این امر مشکلاتی را ایجاد می کند. کار کارشناسی افزایش مالیات سیگار باید توسط دولت انجام می شد و دولت نه تنها کار کارشناسی انجام نداد بلکه مخالف افزایش مالیات سیگار بود. افزایش مالیات سیگار توسط کمیسیون بهداشت پیشنهاد شد.

کاهش مصرف دخانیات در دستور کار مجلس

در ادامه بهروز محبی نجم آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: افزایش مالیات بر سیگار در مجلس موافقان و مخالفانی داشت و مخالفان معتقد بودند که این بند باعث کاهش مصرف سیگار نمی شود و بیشتر مردم سیگار می کشند و خرید می کنند. سیگار برای محصولات اساسی خود.

از سوی دیگر این گروه معتقد بودند که افزایش قیمت سیگار منجر به قاچاق سیگار می شود. وی ادامه داد: اما حامیان معتقدند که در مقایسه با سایر کشورها، بسیاری از کشورها 75 درصد بر دخانیات مالیات می دهند و تحقیقات نشان می دهد که این مالیات باعث کاهش مصرف سیگار می شود.

اعضای کمیسیون بهداشت و درمان معتقد بودند که باید سعی کنیم دخانیات مصرف نکنیم زیرا سیگار دارای ماده کشنده و مخدر است و 30 درصد سرطان ها ناشی از مصرف سیگار است. افزایش مالیات یکی از راه های افزایش هزینه استفاده است. بنابراین این یک استدلال قوی بود و یک رای تقسیم شد، اما در کل افزایش مالیات بر سیگار رای بود.

این نماینده مجلس با اشاره به احتمال قاچاق سیگار با افزایش مالیات بر محصولات دخانی، یادآور شد: دولت موظف است جلوی قاچاق را بگیرد. استدلال اعضای کمیسیون بهداشت به دلیل خطراتی که سیگار در حوزه بیماری ها دارد و مشکلاتی را در آن زمینه برای کشور ایجاد کرده قوی بود و کسانی که سیگار می کشند باید بیشتر هزینه کنند.

در ادامه، مسعود مزیکیان، عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم مجلس در دفاع از مصوبه افزایش مالیات سیگار گفت: زمانی که وزیر بودم بحث ممنوعیت سیگار در اجلاس سالانه مجمع جهانی مطرح شد. سازمان بهداشت و تصمیم جهانی برای ممنوعیت استعمال دخانیات و جلوگیری از خرید سیگار توسط کودکان. 70 درصد دخانیات دنیا در آمریکا تولید می شود و شرکت های بزرگی دارند و این شرکت ها لابی کرده بودند که این موضوع در سازمان بهداشت جهانی تایید نشود، اما دلیلی پیدا نکردند که حتی یک نفر را قبول نکند. .

وی ادامه داد: تمام تحقیقات سازمان جهانی بهداشت نشان داد که سیگار باعث آسیب به سلامت انسان در مغز، چشم، دهان، گلو و … می شود. شرکت‌های تولیدکننده سیگار آمریکایی نتوانستند حتی یک مقاله برای نشان دادن فواید سیگار به جلسه سازمان بهداشت جهانی بیاورند، زیرا می‌خواستند ادعا کنند که سیگار اعصاب را آرام می‌کند. بنابراین استعمال دخانیات در هیچ یک از ساختمان های سازمان ملل و یا در هیچ یک از مناطق آن ممنوع است. زیرا سیگار نه تنها برای کسانی که سیگار می کشند مضر است، بلکه برای کسانی که دود آن را تنفس می کنند نیز مضر است.

این عضو کمیسیون تلفیق با اشاره به موضوع ممنوعیت قاچاق سیگار مصوب سازمان جهانی بهداشت، تصریح کرد: شرکت های تولیدی سیگار موظف شدند سیگارهای صادر شده خود را ثبت کنند و نباید قاچاق صورت گیرد. اگر سیگار به کشوری قاچاق شود، ممکن است از نحوه قاچاق شکایت کنند. پزشکان در خصوص استدلال کمیسیون تلفیق برنامه هفتم برای افزایش مالیات سیگار خاطرنشان کردند: ادله روشن است و کمیسیون معتقد بود که مالیات بر سیگار باید بیش از رقمی که در نهایت در لایحه تعیین شده افزایش یابد، اما توافق شد. افزایش کمتری حاصل شد و تصویب شد.

وی در خصوص میزان افزایش مالیات بر سیگار در برنامه هفتم نسبت به برنامه ششم گفت: در برنامه ششم مالیات بر محصولات دخانی تا 120 درصد بود و طبق برنامه هفتم به 180 درصد می رسد. این نماینده مجلس با اشاره به احتمال قاچاق، افزود: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، شرکت های تولیدکننده باید مقصد محموله خود را اعلام کنند و در صورتی که سامانه تشخیص دهد در خارج از مقصد اعلام شده در کشور دیگری در حال انتقال است. می تواند شکایت کند و از آن جلوگیری کند.

علاوه بر این، دولت باید از قاچاق جلوگیری کند. پزشکان در خصوص اینکه آیا افزایش مالیات در صورت ورود قاچاق سیگار به کشور به ضرر شرکت های دخانیات تمام می شود، گفتند: آیا به خطر انداختن سلامتی انسان یا شرکت تولید کننده و عرضه کننده سیگار ضرر دارد؟ سالانه بیش از 60000 نفر به دلیل استعمال دخانیات به بیمارستان ها مراجعه می کنند. دولت نباید اجازه دهد عده ای سیگار بکشند و دیگران را با دود سیگار به خطر بیندازند. سلامت مردم مهم است.


مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا