اخبار روز

اخبار داغ از دولت رئیس جمهور برای سهام

تعدادی از افراد در سال 2005 موفق به دریافت سهام نشدند. مابقی سهام اعم از افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد، سازمان بهزیستی و سه دهم درآمد امسال صاحب سهام خواهند شد. سود سهام 1400 در سال جاری دو برابر شد و فاز اول سود سهام به سهامداران پرداخت شد و فاز دوم پایان یافت. اسفند نزد صاحبان سپرده شد سهام عدالت می توانید از بانک ها وام های کوچک بدون وثیقه بگیرید

به گزارش نامه، سهام عدالت یکی از بزرگترین برنامه های توزیع سهام در ایران است که از سال 1388 آغاز به کار کرد. سرمایه گذاری های سرمایه ای در شرکت ها از نظر اجتماعی و اقتصادی منصفانه تلقی می شود زیرا همه افراد را قادر می سازد به درآمد و ثروت منصفانه دست یابند. این برنامه با هدف بهره مندی شهروندان از عملکرد سازمان ها و شرکت های دولتی در قالب تسهیم درآمد تدوین شده و تا به امروز چندین دوره مورد استفاده قرار گرفته است. توزیع سهام به پایان رسیده است. پس از ابلاغ مصوبه جدید شورای عالی بورس، مجامع شرکت های سهامی استانی که به مدت 30 ماه متوقف شده بود، به زودی برگزار می شود. کارشناسان بر این باورند که این موضوع می تواند موج جدیدی از عرضه را در بازار سرمایه به راه بیندازد. ما در مورد سهام صحبت می کنیم.

شاید کمتر کسی باشد که اخبار بورس را دنبال نکند. این روزها اخباری از سهام عدالت شنیده می شود از جمله پیامک های جعلی مبنی بر هک اطلاعات تلفن همراه سهامداران، پرداخت سود سهام عدالت و تغییر اعضای هیئت مدیره تعاونی های استانی.

به همین دلیل گزارشی برای درک بهتر عدالت و بازماندگان آن تهیه کردیم که بسیار مورد توجه قرار گرفت. سهام عدالت در واقع نوعی یارانه است که به گفته دولت نهم از طریق تعاونی های عدالت استانی در اختیار مشمولان آن قرار می گیرد. دولت هدف خود را از عرضه سهام عدالت به منظور گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران اعلام کرده است. لازم به ذکر است بر اساس آخرین آمار منتشر شده ارزش سهام از 532 هزار تومان به 11 میلیون و 224 هزار و 832 تومان رسید. البته ارزش سهام 490 هزار تومان با احتساب تمامی افزایش سرمایه شرکت های بورسی در این سهام که به 10 میلیون و 126 هزار و 997 تومان می رسد.

علاوه بر این، سود سهام سالانه پرداخت می شود. این فرآیند پس از برگزاری مجامع عمومی 49 شرکت سرمایه گذاری، دریافت سود سهام از شرکت ها و تعیین سود سهام قابل تقسیم بین ذینفعان صورت می گیرد.

همانطور که در ابتدای گزارش اشاره شد، اخبار مربوط به بازماندگان سهام بورسی بسیار شنیده می شود. چندی پیش وزیر اقتصاد و دارایی در این زمینه توضیح داد: تخصیص سهام به بازماندگان تحت تکفل ابتدا باید در مراحل خود انجام شود. این مصوبه پس از تصویب در شورای دولت به مرحله اجرا گذاشته می شود. تیم اقتصاد عنوان کوتاه به دنبال پاسخ به این سوال بود که روند تصویب شورای منطقه توسط مسئولان مربوطه چقدر طول می کشد؟ اما تلاش ها بی نتیجه ماند و نتیجه ای نداشت. در طی این سال ها وعده های زیادی برای تخصیص سهام عدالت به بازماندگان داده شد. دولت در پاسخ به اینکه چرا موضوع تخصیص سهام به بازماندگان زمان بر است، ابتدا توضیح داد که منابع کافی برای تخصیص سهام جدید وجود ندارد. اما فشار مجلس باعث شد که او به دنبال منابع سهام جدید برای تحقق وعده ها باشد.

بازماندگان سهام چند نفر هستند؟

سال گذشته سه میلیون و 500 هزار نفر به عنوان بازماندگان دستگاه قضایی شناسایی شدند. برهمین اساس مقرر شد به هر یک از سهام باقیمانده 10 میلیون تومان سهم اختصاص یابد که البته پس از آن در نهایت رئیس وقت سازمان خصوصی سازی درخواست لغو موافقت با واگذاری سهام به بازماندگان تحت تکفل را اعلام کرد. .

حسین قربان زاده رئیس وقت سازمان خصوصی سازی دلیل این درخواست را این بود که حدود سه میلیون و 500 هزار نفر به عنوان بازماندگان سهام عدالت شناسایی شدند که بر اساس تصویب نامه هیات وزیران 35 هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد. ، در این واگذاری دو درصد از سهام بانک ملت، سه درصد از سهام بانک تجارت و 2.7 درصد از سهام بانک صادرات است و باید گفت منابع در نظر گرفته شده کفاف منابع مورد نیاز را نمی دهد.

در نهایت پیگیری تیتر کوتاه منجر به پاسخ سخنگوی سهام عدالت شد و در این فصل اکبر حیدری اظهار داشت: ممکن است پس از نهایی شدن و اتخاذ تصمیمات در دست اقدام، تغییرات و تناقضات قابل توجهی ایجاد شود. بیانیه تصمیمات منتشر شده در این زمان. پس از این تغییرات اساسی، تمامی سوالاتی مانند تخصیص سهام عدالت به بازماندگان تحت تکفل و تقسیم سود سهام عدالت در انتظار تصمیم شورای دولت است. بنابراین هفته آینده باید مصاحبه ای انجام شود تا پاسخ نهایی به دست آید.

برگزاری جلسه و تقسیم سود فقط 2 ساعت طول می کشد

هابیل خاوری، کارشناس بازار سرمایه در گفت وگویی با عنوان کوتاهی توضیح داد: فعالان بورس در تلاش هستند تا قیمت سهام را اصلاح کنند در حالی که موج خوب صعودی بازار تا اواسط سال ادامه داشت. اردیبهشت ماه بسیاری همچنان معتقد بودند که سهام باید بازگشایی شود تا بازار عمیق شود و صف های خریداران برای جبران معاملات تشکیل نشود. از سوی دیگر مشاور سابق رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت (میثاق حدادی) در صفحه شخصی خود حدود پایین و بالای فنی شاخص کل را ارائه کرد. در واقع حقوق سهامداران رد شده است، برخی از آنها فقط سهامدار هستند و معامله انجام نمی دهند. اما برخی افراد سرمایه گذاری کرده اند.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری های مردمی از سال 1398 آغاز شد و بسیاری از آنها در شرکت های استانی شرکت کردند و اگر مجامع شرکت های استانی اختیارات قانونی ندارد باید منحل شود تا نماد شرکت ها درج شود. پرتفوی افراد تا خودشان در مورد سهام تصمیم بگیرند. اگر دلیل قانونی وجود داشته باشد که به اعتقاد من، جمع آوری و تقسیم سود بیش از 2 ساعت طول نمی کشد. من شخصاً هنوز موضوع بسته شدن سهام را درک نکرده ام.

عرضه سهام را با IPO جایگزین کنید

این فعال بورسی تصریح کرد: در مقطعی از سوی سازمان بورس اطلاعیه ای منتشر شد مبنی بر اینکه فعالان مالی در هر استان یا شهرستانی که بخواهند برای عضویت در هیئت مدیره یا انتخاب شدن به عنوان مدیر عامل رزومه ارسال کنند (افراد زیادی رزومه ارسال کردند). مقرر شد رای گیری برای این انتخابات از طریق سامانه سجام انجام شود. البته دیگر خبری از این موضوع نیست و کاملا کنسل شده است. در هر صورت انتشار سهام عدالت تبدیل به یک کار احمقانه شده است. در این صورت بهترین راه حل جایگزینی گشایش سهام با عرضه اولیه است که عمدتاً به زیر قیمت عرضه کاهش می یابد. این راهکار حداقل به تعمیق بازار سرمایه کمک می کند و یکی از دلایل تعطیلی آن را دفاع از حقوق مردم و جلوگیری از متضرر شدن سهامداران اعلام می کند. البته سازمان بورس به عنوان متولی بازار را کنترل می کند.

با این حال همچنان باید منتظر تصویب شورای دولت در خصوص تخصیص سهام سرمایه به سه میلیون و 500 هزار نفر از بازماندگان باشیم که البته احتمال ابطال آن همچنان وجود دارد. در خصوص تخصیص سهام عدالت به بازماندگان، ابهاماتی مانند زمان تصویب در شورای دولت، میزان بودجه در نظر گرفته شده برای تخصیص و حتی سه میلیون و 500 هزار نفر از دهک های جامعه وجود دارد. و بر اساس کدام معیار انتخاب شدند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا