اخبار روز سینما

ابراهیم گلستان؛ مسئله‌ای جدید برای بحث و جدل! /فیلم

 زندگی ابراهیم گلستان و اتفاقات جزئی و کلانی که در آن اتفاق می افتد، طبیعی است که باعث شود که اظهارنظرهای بسیاری در مورد او انجام شود و هر فردی می تواند به طرزی مختلف بگوید که او خوب بود یا خیر، اما…

عصر ایران; نهال موسوی – خبر درگذشت ابراهیم گلستان در سن 101 سالگی روز گذشته (چهارشنبه 1 شهریور) منتشر شد و بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر ایران به آن واکنش نشان دادند که واکنش ها مثبت و منفی بود.

زندگی گلستان را می توان به دو پنجاه سال تقسیم کرد، نیمه اول قرن پر از فعالیت و کار و فراز و نشیب و نیمه دوم در آرامش و سکوت اما پر از گفتگو.

ناگفته نماند که با توجه به نوع زندگی ابراهیم گلستان و اتفاقات ریز و درشتش، کامنت های زیادی در مورد او می شود و همه به نوعی می خواهند بگویند که او خوب بوده یا نه.

خانواده ابراهیم گلستان از ابتدا به دلیل مجتهد بودن پدربزرگ و عمویش مورد توجه بودند. نوه ابراهیم آیت‌الله سید محمد شریف تقوی شیرازی و فرزند اول سید محمد تقی گلستانی روزنامه نگار شیرازی صاحب روزنامه گلستان که نماینده فارس در مجلس موسسان ۱۳۰۴ بود که سلطنت را از قاجار به پهلوی منتقل کرد.

علاوه بر پدر و پدربزرگش، فرزندانش نیز کاوه و لیلی و نوه اش مانی حقیقی چون در حوزه هنری فعال بودن و شناخته شدن هم جلب توجه می کند.

جلال آل احمد (نفر اول سمت راست) و ابراهیم گلستان (نفر دوم سمت راست)

ابراهیم گلستان؛ مسئله‌ای جدید برای بحث و جدل! /فیلم

ابراهیم گلستان در جوانی عضو حزب توده شد و پس از چند سال عضویت، به این دلیل که به دلیل روابط ناسالم، فعالیت باندی و جاه طلبی اعضای حزب از آنها جدا شده است، آنها را ترک کرد.

سپس کارهای هنری مختلفی از جمله نویسندگی، ترجمه، عکاسی، فیلمسازی، روزنامه نگاری و … را شروع کرد و انصافاً به قول خودش سعی کرد در هر زمینه ای که کار می کرد، کار خوبی انجام دهد.

گلستان جهت همکاری با شرکت های نفت و ساختمان مستند و تبلیغاتی او مورد هجمه روشنفکران معاصر خود قرار نگرفت و از جمله کسانی بود که در برابر این مسائل موضع صریح داشت و گلستان را محکوم کرد، جلال آل احمد بود.

وی ساخت آگهی های بازرگانی موج، مرجان و خارا را مصداق رفتار روشنفکرانه دانست و حتی به آن لقب داد. “گلستان نفتی”  داده است.

2 فیلم خشت و آینه (1344) و اسرار گنج دره ی جنی (1350) که هر دو بسیار آوانگارد و پیشروتر از سینمای آن سال های ایران بودند.

یکی دیگر از نکات قابل توجه در زندگی او رابطه او با مشهورترین شاعر معاصر ایران است فروغ فرخزاد جدا از اینکه آنها رابطه عاشقانه ای داشتند، فروغ در استودیو گلستان و مستند معروف و ماندگار تهیه کنندگی ابراهیم گلستان مستند مشهور خانه سیاه است را تولید کرد.

سپس در سال 1353 ایران را ترک کرد و در یک خانه مانند کاخ  در انگلستان زندگی می‌کرد و شاید در 50 سال دوم زندگی‌اش فیلمی نساخته یا کتابی ننوشته باشد، اما حرف‌ها و صحنه‌های او یا بهتر بگوییم اظهارنظرهای تند و صریح او درباره بسیاری از افراد مهم و برجسته همیشه مورد بحث و مناقشه بود.

یک نکته دیگر قابل ذکر است: گلستان در تمام عمرش همیشه آنجا بود ثروتمند و او از کودکی ثروتمند بود و خانواده ای ثروتمند داشت تا اینکه در شرکت های نفتی کار کرد و سپس وارد دنیای سهام، بازار سهام و غیره در انگلستان شد.

خاطرات کاوه گلستان از فروغ فرخزاد و پدرش

اکنون از آخرین روز و درست پس از انتشار خبر درگذشت وی، دو گروه مخالف و حامی گلستان هر کدام موضع خود را در حمایت یا مخالفت با وی اعلام می کنند. هر چه فکر کردم، هیچ دلیل منطقی برای پدید آمدن این دو قطب در مقابل گلستان پیدا نکردم.

اگر بحث مرور گلستان یا آثار اوست که مشخصا راه درستی نیست و این کار قوانین خاص خود را دارد و اتفاقاً بسیار ضروری و کاربردی است.

اما این تمایل به حمله و دفاع در این حجم زیاد واقعا جای سوال دارد، به خصوص در میان دست اندرکاران فرهنگ و هنر و علاقه مندان به آن. چرا بعضی ها دوست دارند بگویند فلانی خوب بود یا بد؟ امتیازش چنده؟

در این بین، مهم است که به هر دو طیف بگوییم که گلستان به آنچه بوده و چه کرده شناخته شده است و بخشی از آن چیزی است که بوده و هست. تاریخ ملحق شد.

ابراهیم گلستان بدون شک نه تنها در اندیشه، بلکه در گفتارش جای نقد فراوانی دارد و با همه اینها نمی توان به سادگی از نقش و تأثیر او از نظر فکری به خصوص در زمینه هنر گذشت.

اما این نوشته ها فراتر از نقد و تحلیل، فقط یک تفسیر مجازی برای تخلیه احساسات درونی شما (چه مثبت و چه منفی) است. در واقع این نظرات شخصی در حد یک نوشته کوتاه کلی در صفحات مجازی ابراهیم گلستان (به استثنای بقیه) است. نوع ارزش داوری) تأثیری ندارد.

روح ابراهیم گلستان شاد، اما درگیر این کشمکش های بیهوده نباشیم، زندگی ای بیابیم که زیبایی های دیگری داشته باشد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا