اخبار روز

سرنوشت مشابه آیفون 15 و 14!/جزئیات

به گزارش پی ام آپ به نقل از عرش آنلاین، بررسی ها نشان می دهد که در حال حاضر برخی از سایت های فروش اینترنتی گوشی های آیفون 14 و 15 را بدون رجیستری می فروشند و در این میان قیمت آخرین مدل از برند آیفون ثبت شده در ایران، یعنی آیفون 13 است. گران. دو مدل ثبت نشده این بدان معناست که آیفون 13 در حال حاضر گران تر از آیفون 14 و ارزان تر از آیفون 15 در بازار است.

با وجود ممنوعیت واردات آیفون 15 به کشور، به نظر می رسد این مدل از برند آیفون به سرنوشت آیفون 14 دچار شده و به صورت غیر رسمی و بدون ثبت در بازار عرضه می شود.

تقریباً از ابتدای پاییز، ثبت نام یا عدم ثبت این آیفون 14 در هاله ای از عدم قطعیت بود. اما در نهایت مسئولان ابتدا به صراحت اعلام کردند که واردات تجاری این گوشی تلفن همراه ممنوع است و پس از مدتی واردات آیفون 14 و مدل های بعدی آن نیز ممنوع شد. این تصمیم باعث شد تا قیمت آیفون 13 به دلیل ثبت نام و گارانتی آن نسبت به آیفون 14 گران شود و برخی از افراد ترجیح می دهند با هزینه کمتر از آخرین فناوری های موجود استفاده کنند و سیم کارت خود را با استفاده از یک گوشی موبایل ارزان قیمت فعال کنند. آخرین تکنولوژی. مدل آیفون، آنها می توانند از یک تلفن همراه ارزان به اینترنت متصل شوند و کار خود را انجام دهند.

البته عده ای همچنان به تغییر این وضعیت امیدوار بودند و حتی برخی از بازرگانان با وعده رجیستر این تلفن همراه آن را به خریداران عرضه کردند اما در نهایت مشخص شد که ممنوعیت واردات آیفون 14 به بالا قرار نیست برداشته شود. اواخر شهریور ماه، دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه، بالا بودن نرخ ارز و متقابل بودن تحریم ها را از مهم ترین دلایلی که مسئولان برای ممنوعیت واردات آیفون 14 به بالا مطرح کرده اند، عنوان کرد و گفت: در این راه، میزان واردات آیفون و نرخ ارز به شدت کاهش یافته است، بنابراین عملاً از آیفون 14 به بعد ثبت نام یا سفارش داده نمی شود و مدل های 13 به بالا تقاضای زیادی ندارند.

میانه مرداد انجمن واردکنندگان موبایل در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور، پیشنهاداتی را در زمینه اصلاح برخی مقررات واردات موبایل ارائه کرد و با اشاره به ممنوعیت واردات آیفون 14 از سال گذشته، پیش‌بینی کرد تا اواسط مرداد حدود 120 هزار دستگاه آیفون 14 به ارزش بیش از 150 میلیون دلار به طور غیرقانونی به کشور وارد شده است. علاوه بر این، انجمن هشدار داده بود که با توجه به رشد فناوری، روش‌های مختلفی برای دور زدن سیستم ثبت وجود دارد که عملا آنتن را به آیفون 14 برمی‌گرداند و این ممنوعیت واردات تنها از نظر امنیتی به دولت آسیب می‌زند. عدم تحقق ضررهای درآمدی و اقتصادی واردکنندگانی که فرصت واردات را از دست می دهند. از سوی دیگر با توجه به کاهش تولید آیفون 13 به دنبال تولید مدل های جدید، ورود حجم زیادی از آیفون های 13 که عموماً کارکرده، بازسازی شده یا غیر اورجینال هستند، برخی از مصرف کنندگان را متضرر کرده است. در چنین شرایطی به نظر می رسد اگر استفاده از این روش های جدید برای همه گوشی های ارزان قیمت و پرمصرف اقتصادی شود، طرح رجیستری کارایی خود را از دست داده و قاچاق مسافر بازار را در دست خواهد گرفت.

این مورد در مورد آیفون 15 نیز است اما هنوز برآوردی از واردات این موبایل به کشور وجود ندارد. اما با بررسی برخی از سایت های فروش آنلاین، در حال حاضر آیفون 15 پرو مکس بدون ثبت نام با ظرفیت های 256 گیگابایت، 512 گیگابایت و 1 ترابایت به ترتیب حدود 82، 103 و 118 میلیون تومان قیمت دارد.

بررسی سایت های فروش اینترنتی نشان می دهد که قیمت آیفون 14 پرومکس ثبت نشده با ظرفیت 256 گیگابایت، 512 گیگابایت و 1 ترابایت تقریباً 56، 72 و 86 میلیون تومان است.

در ضمن آخرین مدل آیفون ثبت شده در ایران یعنی آیفون 13 بین دو مدل ثبت نشده قیمت گذاری شده است. این بدان معناست که آیفون 13 در حال حاضر گران تر از آیفون 14 و ارزان تر از آیفون 15 در بازار است. بر این اساس، آیفون 13 پرومکس ثبت شده در ظرفیت های 256 گیگابایت، 512 گیگابایت و 1 ترابایت به ترتیب حدود 66، 77 و 88 میلیون تومان قیمت دارد.

البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران از خریداران خواسته است که گوشی موبایل را بدون گارانتی از نمایندگی ها یا سایت های غیر معتبر خریداری نکنند. زیرا با توجه به اینکه  مکان مشخصی ندارند، امکان رسیدگی به تخلفات آنها وجود ندارد. این رئیس اتحادیه پیش از این تاکید کرده بود که آیفون 14 (که اکنون برای آیفون 15 نیز اعمال می شود) به صورت تجاری وارد نشده و خرید و فروش آن ممنوع است. البته به گفته وی شرکت های دارای مجوز تجاری معمولا تخلف نمی کنند و در حال حاضر سایت هایی وجود دارند که اقدام به خرید و فروش آیفون 14 می کنند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا