اخبار روز

آیا هوش مصنوعی هنرمندان را نابود می کند یا آنها را جاودانه می کند؟

عصر ایران; نهال موسوی – در ماه های اخیر بحث هوش مصنوعی و کاربردهای متعدد آن در سراسر دنیا بسیار داغ شده و البته اهالی سینما نیز از جهات مختلف درگیر این اتفاق هستند.

هر روز برخی از هنرمندان یا فیلمبرداران، نوازندگان و … با چالش جدیدی در ارتباط با امکانات استفاده از هوش مصنوعی مواجه می شوند و البته مجبور به پاسخگویی به آن می شوند.

با امکانات بسیار ساده و در دسترس هوش مصنوعی، اکنون می توان لحظات صوتی و تصویری نفس گیر افراد مختلف را بازسازی کرد. به همین دلیل استودیوهای فیلم یا شرکت های بزرگ با سرمایه های کلان می توانند به راحتی در صورت عدم وجود قوانین یا قوانین خاص، مثلاً کازابلانکا 2، 3، 4 و غیره را بازی کنند. همفری بوگارت و اینگرید برگمن و… برای همیشه ادامه بده.

اگر بازیگران معروف راهبان بودایی بودند

مدتی پیش فرن درشر، رئیس انجمن بازیگران آمریکا (SAG-AFTRA) این خبر را اعلام کرد. هوش مصنوعی یک تهدید وجودی برای مشاغل خلاق است و همه بازیگران مستحق قراردادی هستند که آنها را از سوء استفاده از هویت و استعداد خود بدون رضایت و پرداخت محافظت می کند، و اگر ما اکنون قدم برداریم، دچار مشکل و در خطر جایگزینی با ماشین آلات خواهیم بود.

پیشنهاد استودیوها برای قوانین هوش مصنوعی به منظور سوء استفاده از بازیگران است. استودیوها پیشنهاد تهیه نسخه دیجیتالی از بازیگران Black Legion را داده اند و یک روز به آنها دستمزد داده می شود و شرکت صاحب آن اسکن و کپی می شود و می توانند برای همیشه بدون رضایت بازیگر و بدون غرامت از آن در هر پروژه ای استفاده کنند.

با این حال، سخنگوی انجمن تهیه کنندگان فیلم و تلویزیون آمریکا این موضوع را رد کرد و گفت این پیشنهاد تنها به یک شرکت اجازه می دهد تا از نسخه دیجیتالی یک بازیگر سیاه پوست در فیلمی که بازیگر برای اجرای آن استخدام شده است استفاده کند. هرگونه استفاده دیگری مستلزم رضایت این بازیگران و مذاکره است و مشمول حداقل هزینه می باشد.

نگرانی ها در مورد استفاده از هوش مصنوعی در سینما افزایش یافته است، زیرا برخی از استودیوها می ترسند از نسخه های دیجیتالی بازیگران اصلی استفاده کنند. به خصوص بعد از مرگ در کارهای خود سوء استفاده می کنند.

طراحی مجدد مورگان فریمن با هوش مصنوعی

تام هنکس این بازیگر مشهور هالیوود در پادکست آدام باکستون فاش کرد که در سال 2004 هنگام بازی در فیلم قطار سریع السیر قطبی متوجه شد که فرصتی برای جادو در سینما وجود دارد. این ستاره کهنه کار سینما فاش کرد که هوش مصنوعی و فناوری دیپ فیک امکان ساخت فیلم هایی را فراهم کرده است که در آن می تواند نقش یک مرد 32 ساله را بازی کند.

هنکس 66 ساله در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: ممکن است فردا با اتوبوس تصادف کنم و بمیرم. اما هوش مصنوعی به من اجازه می دهد حتی پس از مرگم در فیلم های جدید ظاهر شوم.

چندی پیش پیامی در این باره منتشر شد هریسون فورد این پیرمرد 79 ساله در آخرین قسمت ایندیانا جونز در نقش مردی 35 ساله ایفای نقش خواهد کرد که از هوش مصنوعی و دیپ فیک برای رسیدن به این هدف استفاده می کند.

انجمن نویسندگان آمریکا که نماینده فیلمنامه نویسان هالیوود است، بیش از دو ماه است که اعتصاب کرده و آشکارا خواستار توافق شده است. مقررات هوش مصنوعی برای محافظت از نویسندگان و آثاری که ایجاد می کنندیافت

هشت هزار نویسنده مشترک نامه‌ای سرگشاده را امضا کرده‌اند و درخواست مجوز و غرامت در صورت استفاده از اثر یک نویسنده توسط هوش مصنوعی کرده‌اند.

نشانه ای علیه هوش مصنوعی

این نامه سرگشاده که توسط انجمن نویسندگان، بزرگترین سازمان نویسندگی حرفه ای در آمریکا تهیه شده است، به مدیران عامل شرکت های هوش مصنوعی مانند Open AI، Meta و … نوشته شده و شامل سه درخواست خاص از این رهبران در هوش مصنوعی است:

1- اجازه استفاده از مطالب دارای حق چاپ را دریافت کنید
2- پرداخت غرامت معقول به نویسندگان بابت استفاده قبلی و ادامه دار از آثارشان.
3- نویسندگان باید به اندازه کافی برای استفاده از کار خود در تولید هوش مصنوعی غرامت دریافت کنند، خواه آن تولید ناقض قوانین قابل اجرا باشد یا خیر.

هوش مصنوعی و استفاده از آن قطعا هنوز در مراحل ابتدایی است اما به مرور زمان اتفاقات زیادی برای اهالی هنر به دلیل سرعت بالای پیشرفت و توسعه در این مقوله خواهد افتاد.

مهمترین چیز این است که دنیای امروز سریعتر از آنچه تصور می کنید در حال تغییر است و باید راه حلی برای این تغییرات ارائه دهید. اما واقعیت این است که سرعت این دگرگونی به حدی است که ممکن است انسان زمان و توانایی نظارت بر همه آنها و تعیین رهنمودها و حد و مرزها را نداشته باشد.

طنز عجیب داستان این است که انسان ممکن است نیاز داشته باشد که کنترل این تغییرات زیاد و سریع تکنولوژی را در دست داشته باشد از این هوش مصنوعی کمک بگیرید شاید! باید منتظر بود انسان به چه راه حلی برسد؟

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا