اخبار روز

آیا نمک دریا سرطان زاست؟/سنگ نمک بهتره یا نمک یددار؟

آیا نمک دریا سرطان زاست؟/سنگ نمک بهتره یا نمک یددار؟

همه نمک ها دارای ترکیب شیمیایی یکسانی به شکل کلرید سدیم هستند و تفاوت اصلی نمک ها در نحوه استخراج و ساخت، قوام، طعم، رنگ و میزان ید آنها است.

نامگذاری نمک به نمک شیمیایی و طبیعی نادرست است. در نمک چه به رنگ صورتی یا سفید و چه به صورت کریستال های ریز و یا درشت باشد، محتوای سدیم یکسان است. همچنین ارزش غذایی نمک دریا که آن را به عنوان نمک طبیعی تلقی می کنند و نمک یددار تصفیه شده در کارخانه های تولید نمک یددار، یکسان بوده و هر دو نمک حاوی ۴۰ درصد یون سدیم است. بنابراین هر نوع نمکی می تواند باعث افزایش فشار خون شریانی، بیماری های قلبی عروقی و سکته قلبی و مغزی شود و این تصور که نمک طبیعی یا نمک دریا برای درمان فشار خون مفید است، هیچگونه مبنای علمی ندارد.

نمک دریا چیست و چه خواصی دارد؟

نمک دریا از تبخیر آب دریا که در سواحل دریا جمع می شود تشکیل می شود و قرار گرفتن در معرض هوا و نور خورشید مقدار قابل توجهی از ید آن را تبخیر می کند. بنابراین، ید کافی برای تامین نیاز روزانه بدن به این ماده وجود ندارد.

همچنین نمک دریا حاوی آلاینده های مختلفی از جمله فلزات سنگین مانند سرب، جیوه و آرسنیک است که نشان داده شده است که باعث سرطان می شوند. از سوی دیگر، تخلیه زباله های شیمیایی کارخانه های صنعتی به دریاها و اقیانوس ها یکی دیگر از منابع آلودگی نمک دریا است. اگر نمک دریا در کارخانه های صنعتی به طور بهداشتی تمیز شود و از فلزات سنگین و مواد معدنی اضافی پاک شود، بی ضرر است. اما این اقدام به تنهایی کافی نیست و برای جبران کمبود ید باید در نهایت محلول های ید را به نمک اضافه کرد.

نمک یددار تصفیه شده چیست و چه خواصی دارد؟

با تصفیه و افزودن ید، نمک یددار تصفیه شده تولید می شود که مصرف آن توصیه می شود. اگر نمک از سنگ نمک یا دریا به دست آید و دو فرآیند تصفیه و یدسازی به درستی انجام شود، هر دو نوع نمک برای مصرف بی خطر هستند.

مقدار توصیه شده نمک یددار در گروه های مختلف

به طور کلی به همه افراد جامعه توصیه می شود از نمک یددار تصفیه شده استفاده کنند، افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی، کلیوی و یا سایر بیماران، لازم است میزان مصرف روزانه نمک را با متخصص تغذیه تنظیم کنند.

همچنین علاوه بر مصرف نمک یددار، مادران باردار سه ماه قبل از بارداری و در دوران بارداری و شیردهی به حداقل 150 میکروگرم ید اضافی در روز نیاز دارند که با مصرف مکمل های غذایی پزشکی تجویز شده توسط پزشک معالج تامین می شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا