دانستنی هاعمومی

آیا مهریه باید براساس دارایی طرفین تعیین شود؟

مهریه به عنوان حقوق و پشتوانه مالی زن در زمان عقد دائم و موقت تعیین می شود و مرد موظف است؛ هر زمان که زن مهریه خود را درخواست کرد آن را به صورت کامل به او پرداخت کند. تعیین مهریه در زمان عقد نکاح یکی از مهم ترین جزئیات ازدواج محسوب شده و زوجین از قبل در این مورد به توافق می رسند. براساس بیان بهترین وکیل مهریه در تهران عدم تعیین مهریه تنها در موارد خاصی جایز بوده و بعد از جاری شدن عقد نکاح حتما باید براساس قواعد مخصوص میزان مهریه تعیین گردد. مجله وکیل چی (vakilchi.com) در این مقاله قصد دارد موضوع آیا مهریه باید براساس دارایی طرفین تعیین شود؟ را مورد بررسی قرار دهد و در این زمینه اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهد با ما همراه باشید.

 

مهریه چیست و انواع آن از لحاظ پرداخت کدام است؟

 

مهریه مالی است که بعد از جاری شدن عقد نکاح به زن تعلق دارد و زوجین با توافق هم مقدار و نوع آن را تعیین می کنند. در واقع مهریه یک حق مادی به نفع زوجه بوده و براساس آنچه که در قانون مدنی در این مورد بیان شده مهریه حق قانونی و شرعی زن می باشد و هر زمان که بخواهد می تواند آن را از مرد طلب کند.

 

انواع مهریه از لحاظ نوع پرداخت شامل دو مورد ذیل می شود:

 

  • مهریه عندالمطالبه: در زمان جاری شدن صیغه عقد، موقعی که میزان مهریه بیان می شود به نوع آن که عندالمطالبه است نیز اشاره می گردد. عندالمطالبه به این معنا است که درخواست مهریه از جانب زن هیچگونه محدودیتی نداشته و هر زمان که بخواهد می تواند مهریه خود را از مرد درخواست کند و حتما نباید پرداخت مهریه در زمان طلاق باشد. طلب این نوع مهریه حتی در صورت عدم توانایی مرد با توجه به نوع آن امکانپذیر بوده و قانون در این مورد پشتیبان زن خواهد بود.
  • مهریه عندالاستطاعه: این نوع مهریه برخلاف نوع قبلی در صورتی که مرد از توانایی مالی لازم برای پرداخت برخوردار باشد مهریه زن را پرداخت می کند؛ مگر این که زن بتواند با ارائه مدارک لازم استطاعت مالی مرد را در دادگاه به اثبات برساند.

 

تعیین مهریه در عقد نکاح به چه صورت است؟

 

از لحاظ عرفی، نوع و میزان مهریه قبل از جاری شدن خطبه عقد در مراسمات و جلساتی که میان خانواده های زوجین برگزار می شود تعیین و مشخص می گردد و در خصوص تعیین مهریه با هم به توافق می رسند. اما براساس آنچه که در قانون مدنی بیان شده تعیین مهریه در عقد دائم الزامی نمی باشد به این معنا که زوجین می توانند بعد از عقد نکاح در مورد مهریه با هم به توافق برسند و هر آنچه که ارزش مالی و مادی داشته باشد را به عنوان مهریه مشخص کنند.

 

ذکر این نکته حائز اهمیت است که تعیین مهریه در ازدواج موقت الزامی می باشد. امروزه به منظور جلوگیری از بروز هرگونه اختلاف در مورد مهریه قبل از عقد دائم مهریه تعیین و در سند ازدواج ثبت می شود. معمولا تعیین مهریه بر اساس دارایی طرفین نبوده و خانواده دختر در جلسه خواستگاری مبلغی را پیشنهاد می دهند و مرد و یا خانواده او در این مورد با هم مذاکره کرده و نهایتا با تعیین مقدار مشخصی با هم به توافق می رسند.

تعیین مهریه در عقد نکاح به چه صورت است؟

 

بخشیدن مهریه با چه شرایطی انجام می شود؟

 

اغلب افراد به دلیل عدم آگاهی از قوانین حقوقی مربوط به مهریه، تنها ادعای شفاهی زوجه برای بخشش مهریه و یا این که با حضور چند نفر به عنوان شهود و دست نوشته زوجه که مهریه خود را تمام و یا بخشی از آن را به همسر خود بخشیده کافی می دانند.

 

اما همانگونه که بهترین وکیل مهریه بیان می دارد، بخشش مهریه دارای شرایط و اقدامات قانونی مختص به خود بوده و تنها در صورتی که براساس روش قانونی برای این مورد اقدام شود بخشش مهریه قابل قبول خواهد بود که برای این امر زوجه باید با در دست داشتن مدارک هویتی و سند ازدواج به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه و سند بخشش مهریه را تنظیم و آن را امضا کند.

 

بخشیدن مهریه معمولا در ازای دریافت حق (مانند حق طلاق) و یا مالی به زن مانند دریافت سند شش دانگ ملک و یا مال انجام می شود.

 

قسط بندی مهریه چگونه انجام می شود؟

 

زمانی که زن مهریه خود را از مرد طلب کند در صورتی که مرد از توانایی مالی کافی برخوردار باشد مهریه زن را به صورت کامل به او پرداخت می کند. در غیر این صورت مرد می تواند با اثبات عدم توانایی مالی در پرداخت مهریه دادخواست اعسار را به دادگاه ارائه دهد. هدف از این درخواست قسط بندی مهریه بوده و تا زمانی که دادگاه این موضوع را مورد بررسی قرار می دهد مرد به دلیل عدم پرداخت جلب نخواهد شد؛ در غیر این صورت در صورت درخواست زن دادگاه بلافاصله حکم جلب او را صادر می کند.

 

اگر دادگاه بعد از انجام تحقیقات لازم با درخواست اعسار موافقت کند با در نظر گرفتن وضعیت مالی مرد پرداخت مهریه را قسط بندی می کند. البته مرد باید یک پیش قسط که توسط دادگاه تعیین می شود را به زن پرداخت کند. ذکر این نکته نیز لازم است که برای تعیین مقدار قسط هیچگونه ملاکی وجود ندارد و قاضی تعیین کننده مبلغ اقساط خواهد بود که در این مورد بهترین وکیل مهریه از جانب زن و یا مرد می تواند از موکل خود دفاع کند.

قسط بندی مهریه چگونه انجام می شود؟

 

کلام آخر

 

براساس قانون هر چیزی ارزش مالی داشته باشد با توافق زوجین می تواند به عنوان مهریه تعیین شود. در این مقاله اطلاعات لازم در مورد آیا مهریه باید براساس دارایی طرفین تعیین شود؟ و همچنین انواع مهریه را در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. در صورت مواجه با مشکلات در پیگیری پرونده های مهریه و نداشتن اطلاعات لازم در این زمینه قبل از هرگونه اقدامی با بهترین وکیل مهریه در تهران مشورت کنید و یا این که با مراجعه به مجله وکیل چی (vakilchi.com) از هر کدام از وکلای متخصص در این حوزه کمک بگیرید. در صورت هرگونه انتقاد و پیشنهاد می توانید از طریق سایت وکیل چی با ما در ارتباط باشید.

 

 

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا