اخبار روز سینما

آیا منتظر سریال سوران سروش محمدزاده باشیم؟ | عشق آتش و خون است.

درباره سریال سوران که روزهای ملتهب کردستان در دهه 50 را ورق زد و تصویری قابل تامل از آن روزها را به مخاطب ارائه کرد؛ آیا سریال جنبه انصاف را حفظ خواهد کرد؟

به گزارش پی ام آپ، همزمان با پایان «گیلدخت» شبکه یک به «سوران» منتقل شد. با این تفاوت که اولی پنج شنبه و جمعه و دومی چهارشنبه و پنج شنبه پخش می شد و جدول پخش شامل تکرار دو قسمت هم زمان جمعه ها می شود. هر دو سریال تاریخی هستند اما با تفاوت های زیادی. داستان در چه مرحله ای تاریخی است و چه راهی برای پرداختن به موضوع وجود دارد. قسمت تخیل روایت دوران قاجار در «گیلدخت» بالا بود، اما «سوران» برگرفته از وقایع واقعی دهه 50 است که در گزارش امروز نگاهی داریم به سریال «سوران». بر اساس شش قسمت آن.

تاریخچه چیست؟ | «سوران» به تهیه کنندگی مجتبی فروردین و کارگردانی سروش محمدزاده بر اساس اقتباسی آزاد از کتابتو مسیحی بودی” اثر کیانوش گلزاررغاب اجرا می شود و زندگی یک جوان کرد را در دهه 50 در منطقه کردستان روایت می کند. این سریال در واقع داستان زندگی امیر سعیدزاده ملقب به سعید سردشتی تنها زندانی نجات یافته از زندان وحشتناک کریسکان است. در اپیزودهای ابتدایی، زندگی آرام و آرام شخصیت هایی که بدون توجه به سیاست به زندگی خود می پردازند، قاب می شد. در همین حین دوربین روی سوران زوم کرد. پس از مدت ها برای جشن عروسی برادر کوچکش به سنندج برمی گردد. دلش هم عاشق یکی می شود و ازدواج می کند. آرام آرام موج انقلاب ۵۷ به سنندج می رسد و سوران هم درگیر ماجرا می شود… روایت وقایع «سوران» با صبر و آرامش همراه است که راه درست روایت چنین داستانی است. با این حال، مخاطب بی حوصله ممکن است نتواند با جزئیات به ظاهر اضافی داستان موافقت کند. با این حال، برای نشان دادن بخشی از اتفاقات تاریخ معاصر، سازندگان باید جزئیات و حقایق رایج زندگی را نشان می دادند. از این نظر چه چیزی بهتر از تماشای عروسی، عشق، سرخوشی و البته التهاب انقلاب. در قسمت های اخیر، موضوعات جدیدی به داستان وارد شده است. مثل وحشت، دعواهای خیابانی، موانع عشقی و … که قلاب های خوبی برای جذب بیننده هستند.

اهمیت موضوع چیست؟ | تاریخ معاصر کردستان حجم زیادی از آثار نمایشی ندارد و محدود به مواردی مانند فیلم «غریبه» است که به تازگی اکران آنلاین شده و داستان آن مربوط به فرم فرماندهی شهید محمد بروجردی در جنگ است. 22 روز که منجر به عقب نشینی کومله، دموکرات و سایر گروه های مسلح شد، از همین منطقه بود. «سوران» نیز نمایانگر مانیفست این احزاب است که قصد تشکیل حکومت خودمختار در کردستان را در قالب مبارزه مسلحانه با پهلوی داشتند. در سریال شیوه های مبارزه آنها مانند کشتن معلمان، تجهیز زنان به سلاح و … به نمایش در می آید و دلایل مخالفت با جمهوری اسلامی نیز مطرح می شود. این سریال تاکنون سعی کرده روایتگر صادقی از تاریخ معاصر باشد، اما این نگرانی وجود دارد که اسیر ملاحظات باشد و روایتی یک طرفه داشته باشد. به زودی، موضوعات مطرح شده در این مجموعه ممکن است برای علاقه مندان به مطالعه در مورد آن کد باشد.

«سوران» یکی از مجموعه‌های اقتباسی بر اساس کتاب «اسراحی کریسکان» نوشته کیانوش گلزاررقاب است.

نحوه ساخت فضا چگونه است؟ | یکی از مزیت های سریال سوران طراحی لباس، گریم و دکوراسیون است که باعث ایجاد فضای کردستانی باورپذیر در دهه 50 شد که البته بخشی از فضای ایجاد شده حاصل تخیل است. طراحان و همچنین تهیه کننده و کارگردان، اما مختصات به گونه ای تنظیم شده است که بیننده را به چندین دهه قبل می برد. صرف نظر از اینکه کسی داستان را دوست دارد و چگونه با یک داستان واقعی برخورد می کند یا نه، نمی تواند حال و هوای «سوران» را نپذیرد. خود محمدزاده در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: سریال سوران چالش جدی و جدیدی برای من بود. در محیط کار، طراحی فضاها همیشه برای من جذاب ترین قسمت این کار بوده که شامل تمام فضاهای جغرافیایی، لباس و آرایش می شود. به ویژه انتخاب بازیگران جدید یا چهره های کمتر دیده شده، بخش دیگری از ایجاد این فضا است که یکی از چالش های جذاب برای من است.

بازیگران چه کرده اند؟ | مهم ترین اتفاق این مجموعه مربوط به بازی هاست. مهدی نصرتی که اولین بار بازی او در «لباس شخصی» دیده شد، در نقش سوران درخشان ظاهر شد و شخصیتی ملموس و البته دوست داشتنی را جلوی دوربین برد. علیرضا جعفری یکی دیگر از سورپرایزهای این سریال است که پختگی اش اکنون به خوبی نمایان است. بیوگرافی حسام محمودی نیز تصویر دلنشینی از کارمندان دغدغه مند سال های اولیه انقلاب ترسیم کرده است. دیگر بازیگران کمتر معروف سریال هم موفق هستند و از این نظر مشکل جدی برای «سوران» وجود ندارد.

سریال «سوران» یکی از محصولات حوزه هنری است که چهارشنبه و پنجشنبه شب های هر هفته از شبکه یک پخش می شود و جمعه شب ها نیز به بازپخش دو قسمت اختصاص دارد.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا