اخبار روز

مسکن، ارزان می شود یا گران؟!/جزئیات

به گزارش پی ام آپ به نقل از ایسنا، جمشید برزگر رئیس مرکز انبوه سازان در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: بر اساس طرح نهضت ملی مسکن سالانه نیازمند ساخت حدود یک میلیون واحد مسکونی هستیم که از این میزان بین 350000 و 400000 دستگاه توسط بخش خصوصی تولید خواهد شد.

وی افزود: حدود 150 هزار واحد در بافت های فرسوده نوسازی می شود. بین 200 تا 250 هزار واحد باقی مانده است که دولت باید برای اقشار پایین جامعه که به اهداف خود در این بخش نرسیده اند، اجرا کند.

رئیس کانون انبوه سازان با بیان اینکه انبوه سازان می توانند دولت را در اجرای طرح نهضت ملی مسکن یاری کنند، گفت: تاکید می کنیم در صورت واگذاری طرح ها به همکاران ما در 31 استان کشور، قیمت تمام شده واحدها 20 درصد کاهش می یابد اما در حال حاضر پروژه ها به صورت فراخوان به پیمانکاران واگذار می شود و 75 درصد پروژه ها با مشکل منابع مالی مواجه هستند.

اشاره: پروژه مسکن مهر از سال 2006، 2 میلیون و 200 هزار واحد پیشنهاد شد، اما از زمانی که انبوه سازان در دی سال ۱۳۸۸ وارد این پروژه شدند و سرعت آن افزایش یافت. در سال ۱۳۹۱ ، ۱۴۰۰  واحد تحویل و مورد استفاده قرار گرفت.

برزگر با بیان اینکه طرح نهضت ملی مسکن در انعقاد قرارداد دارای اشکال است، تاکید کرد: آمادگی داریم از قدرالسهم دولت زمین دریافت کنیم و واحدهای مشترک آن را برای تامین مسکن به متقاضیان نهضت واگذار کنیم. اما نتوانستیم با وزارت راه و شهرسازی به توافق برسیم. در صورت واگذاری پروژه ها به انبوه سازان، بلوک های 5 یا 6 طبقه حداکثر در مدت 18 ماه به اتمام می رسد.

رئیس انجمن کانون انبوه‌سازان تصریح کرد: هزینه های تحمیل شده به صنعت ساختمان افزایش یافته است. به عنوان مثال خدمات نظام مهندسی نسبت به سال گذشته 200 درصد افزایش یافته و هزینه پروانه ساخت نیز افزایش چشمگیری داشته است. در این شرایط فولاد و سیمان سهم قابل توجهی از هزینه ساخت را به خود اختصاص نمی دهند و بخش عمده آن مربوط به زمین و آب و برق است، اما معتقدیم قیمت فولاد و سیمان باید در بورس کالا مدیریت شود.

در همین زمینه فرشید پورجت دبیر انجمن انبوه سازان گفت: در اینکه بورس ابزاری مترقی تلقی می شود شکی نیست اما سازوکار فعلی بورس کالا در ایران تخلفات اساسی دارد که خود دوستان بورس نیز به آن اذعان دارند. باید مشخص شود که قیمت ها چگونه کشف می شوند. دولت باید ریسک قیمت مصالح ساختمانی را در طرح نهضت ملی مسکن کاهش دهد که یکی از آنها مدیریت قیمت سیمان و فولاد است.

جمشید برزگر در ادامه خاطرنشان کرد: از دهه 60 تاکنون دولت در هر دوره ای که وارد شده در تامین منابع مالی حوزه مسکن موفق بوده است. در سال ۱۳۷۷ ۴۰ تا ۶۰ درصد وام های بدون سپرده به سازندگان پرداخت شد و یکی از دوره های موفق تولید مسکن را پشت سر گذاشتیم.

رئیس انجمن انبوه سازان کشور با اشاره به اظهارات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه آماده سازی هر قطعه زمین برای نهضت ملی مسکن 200 میلیون تومان برای دولت هزینه دارد، گفت: می توان هزینه تمام شده زمین و زیرساخت را از طریق اجرای پروژه ها در شهرها و نوسازی بافت های فرسوده کاهش داد.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا