اخبار روز

رابطه تعاملی بین قیمت دلار و قیمت‌ تتر!

به گزارش پی ام آپ، با وجود نوسانات قیمت دلار در هرات، تحلیلگران در پایان هفته به دو دسته تقسیم می‌شوند.

یک گروه از تحلیلگران معتقدند که بازارساز چپ پر است و بانک مرکزی ایران توانایی کنترل قیمت دلار را دارد و از این امکان استفاده می‌کند تا قیمت دلار از محدوده مشخص خارج نشود.

از اواخر دوره صالح آبادی در بانک مرکزی، تزریق ارز با ارزش ۶ میلیارد یورو انجام می‌شود که در زمان عبدالناصر همتی به داخل کشور منتقل و در قالب خزانه اسکناس نگهداری شد. این تحلیلگران معتقدند که در حال حاضر، این منابع محدود در بازارهای هرات و سلیمانیه تزریق می‌شوند. این نوعی از مداخله در کنار اخبار مثبت، بازار سازان را در بازار پول نقد دارای قدرتی برتر نموده است.

در بازار حواله، پتروشیمی خلیج فارس، بانک شهر و بانک ملی دبی یک اتحاد مثلثی ایجاد کرده اند که نتیجه آن مدیریت قیمت در بازار حواله است.

این ائتلاف‌ها و ائتلاف‌ها در بازارهای نقدی و حواله‌ای به همراه اخبار منتشر شده درباره صادرات نفت ایران و آزادسازی منابع بلوکه شده، معامله‌گران را به این فکر انداخته که بانک مرکزی بیش از گذشته قدرت گرفته است.

در پایان هفته گذشته گزارش رویترز از افزایش صادرات نفت ایران در بازار دست به دست می شد. رویترز نوشت که تولید نفت اوپک در ماه اوت 220 هزار بشکه در روز نسبت به جولای افزایش یافته و به 27.56 میلیون بشکه در روز رسیده است. دلیل آن افزایش تولید از ایران است.

همچنین رویترز مدعی شده تحلیلگران می‌گویند که افزایش صادرات نفت ایران بیشتر نتیجه موفقیت ایران در دور زدن تحریم‌های آمریکا و توافق واشنگتن در چشم‌پوشی از این اقدامات است؛ زیرا دو کشور به دنبال توسعه بهتر و بیشتر روابط خود هستند.

در مقابل دسته اول تحلیل‌گران، کسانی قرار دارند که می‌گویند بازار در این هفته به پایان رنجی می‌رسد. این دسته از منظر فنی بازار را تحلیل می‌کنند و معتقدند قیمت دلار هرات سر و شانه کف‌سازی می‌کند و قیمت دلار می‌تواند از سطح مقاومتی مهم ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان عبور کند. از نظر آن‌ها اگر قیمت دلار هرات مقاومت بعدی یعنی ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان را بشکند توانایی نفوذ به ۵۰ هزار تومان را دارد.

قیمت دلار هرات در پشت خط جمعه بین ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۴۹ هزار تومان نوسان داد، ولی نتوانست وارد کانال ۴۹ هزار تومان شود. اما قیمت تتر در روز جمعه با افزایش وارد کانال ۵۰ هزار تومان شد گرچه در این کانال تثبیت نداد. عده‌ای از معامله‌گران معتقدند اگر قیمت تتر در ابتدای روز شنبه نزدیک مرز ۵۰ هزار تومان معامله شود می‌تواند قیمت دلار هرات را هم وارد کانال ۴۹ هزار تومان کند. اختلاف دلار هرات و قیمت تتر در روز جمعه به هزار تومان رسید.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا