اخبار روز

آیا زن مازندرانی که یازده شوهرش را کشت دیوانه است؟ / یک قاضی: کسی که یازده قتل را برنامه ریزی می کند، نباید دیوانه باشد. اختلال روانی را نمی توان رد کرد

کلثوم الف که در ابتدای دستگیری مدعی بود هفت تن از شوهرانش را کشته است، در آخرین اعترافات خود از افزایش قربانیانش خبر می دهد. قاتل تاکنون به قتل یازده تن از شوهرانش اعتراف کرده است. این قاتل زنجیره‌ای علت قتل‌هایی را که مرتکب شده نیز «جنون» می‌داند.

تراست بر اساس اعترافات این قاتل زنجیره ای با «محمدباقر قربان زاده» قاضی سابق دیوان عالی کشور مصاحبه کرده است.

این زن پس از مهین قدیری دومین قاتل زنجیره ای ایران محسوب می شود. با توجه به تاکتیک هر دو نفر، می توان گفت انگیزه و اهداف مالی داشتند؟ یا فقط انگیزه مالی و مشکل اختلالات روحی و روانی نیست؟

به طور معمول انگیزه مالی برای قتل های زنجیره ای بسیار ضعیف است. حتی ممکن است قاتلان زنجیره ای ادعا کنند که برای منافع مالی مرتکب جنایت می شوند، اما در واقع ادعای آنها صحت ندارد زیرا راه های آسان تری برای رسیدن به اهداف مالی وجود دارد. اگر قاتل فقط انگیزه مالی داشت می توانست یکی دو نفر از شوهرانش را فریب دهد و تمام اموالش را بگیرد و فرار کند و یا این کار را هم می کرد مانند برخی از زنانی که با شرط بندی و مهریه های کلان و مال و طلا ازدواج می کنند. اقدام کن پس قاتل انگیزه مالی نداشت. انگیزه مالی در قتل های زنجیره ای را نمی توان هدف اصلی دانست. حتی اگر بگوییم قاتل برای نفع مالی مرتکب این جنایات شده است، پس از دو یا سه قتل باید از ارتکاب جنایت دست می کشید، اما از آنجایی که قاتل از جنایات خود دست برنداشت، عوامل دیگری باعث شد که او این کار را انجام دهد. . یکی از جدی ترین علل وقوع جرم در قتل های زنجیره ای در درجه اول مشکلات روحی و روانی قاتل است. قاتل طیفی از زمینه های روانی و روحی دارد که با حس انتقام پایان می یابد.

اینکه قاتل فقط شوهرش را کشته یعنی چه؟ آیا این مشکل ناشی از احساس تنفر نسبت به مردان است؟

بله، وقتی قاتلان زنجیره ای حس انتقام داشته باشند، مرتکب جنایت می شوند. این احساس انتقام می تواند علیه جنس مخالف، علیه کودکان و غیره باشد. مانند جعبه بذر؛ او این احساس انتقام از بچه ها را کشف کرده بود و آنها را کشته بود یا قضیه سعید حنایی معروف به قاتل عنکبوت. او همچنین نسبت به زنان تن فروش احساس انتقام می‌کرد و آنها را در مشهد شناسایی و خفه کرد. احساس انتقام در میان قاتلان زنجیره ای با پیش زمینه ها و پیش زمینه های قبلی شکل می گیرد. بنابراین شخصیت قاتلان زنجیره ای باید پیشینه کودکی یا رفتار خانواده با آنها را در نظر بگیرد.

قاتل در اعترافاتش در پاسخ به اینکه چرا شوهرت را به قتل رساندی. گفت به دلیل جنون، اما در پاسخ به سوال دیگری که تا کی می خواستی به قتل ها ادامه بدهی، گفت تا زمانی که من دستگیر شدم یا فوت کردم. پاسخ دوم قاتل نشان می دهد که او با آگاهی کامل مرتکب جنایات شده است، اما طرح بحث جنون در قاتلان زنجیره ای چقدر می تواند درست باشد؟

طرح سوال جنون قاتلان زنجیره ای کذب محض است. معمولاً در پرونده های جنایی، قاتل یا قاتل از اختلالات روانی رنج می برند، اما این بدان معنا نیست که آنها بیمار روانی هستند. طبق تعاریف قانون از جنون، قاتل نمی تواند به راحتی ادعای جنون کند. نکته دیگر در مورد قتل های زنجیره ای این است: قتل های زنجیره ای نیاز به برنامه ریزی قبلی دارد. بنابراین در این موارد کل بحث جنون منتفی است زیرا بیمار روانی قدرت تحلیل مسائل را ندارد. زمانی که قتل های زنجیره ای توسط افرادی انجام می شود که عاری از جنون هستند. در این مورد، قاتل شوهران خود را انتخاب کرده و می کشد تا قدرت تصمیم گیری داشته باشد. در مورد جنون، فرد قدرت تصمیم گیری خود را از دست می دهد. بنابراین ادعای قاتل نادرست است. البته بحث جنون فقط توسط کارشناسان پزشکی قانونی قابل تایید یا تکذیب است. در موارد مربوط به قاتلان زنجیره ای، دانشمندان پزشکی قانونی اغلب جنون را رد می کنند.

21302

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا