دانستنی ها

آیا درمان قطعی برای ALS وجود دارد؟

به گزارش خبرنگار پی ام آپ، بیماری ALS یا اسکلروز جانبی آمیوتروفیک آن بیماری logrig به این بیماری دژنراتیو عصبی عضلانی می گویند. این بیماری با از بین بردن تدریجی نورون های حرکتی مسئول کنترل حرکت بدن در ستون فقرات بر سیستم عصبی تاثیر می گذارد.

بیماران مبتلا به ALS به تدریج توانایی راه رفتن، صحبت کردن و حتی نارسایی تنفسی خود را از دست می دهند.

درمان‌های رایج برای ALS شامل فیزیوتراپی، گفتار درمانی، و کاردرمانی، و همچنین رویکردهای تهاجمی‌تر مانند دارو، تغذیه لوله‌ای و استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی است. سه نوع بیماری ALS وجود دارد، نوع ارثی ALS به صورت ژنتیکی منتقل می شود و غیر معمول ترین نوع این بیماری است که حدود 5 تا 10 درصد موارد را شامل می شود. عفونت شامل می شود

محققان هنوز در مورد دلایل آن هستند عفونت به نوع ALS گوام مطمئن نیستید، بسیاری از بیماری های رایج مرتبط با این بیماری وجود دارد که تصور می شود با پیشرفت بیماری مرتبط باشند.

نوروپاتی بیماری اعصاب محیطی

کیوان بصیری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشیار گروه مغز و اعصاب در مورد بیماری ها نوروپاتی پی ام آپ به خبرنگار گفت: ما دو دسته بیماری های مغزی و عصبی داریم، بیماری های مرکزی مغز و اعصاب و بیماری های محیطی مغز و اعصاب. در بیماری های سیستم عصبی مرکزی، نخاع، مغز، مخچه و هسته های پایه داریم، در حالی که در سیستم عصبی محیطی، اعصاب، اعصاب و ماهیچه های محیطی داریم.

گفت نوروپاتی بیماری اعصاب محیطی می افزاید: در یک نفر نوروپاتی بیشتر علائمی که پیدا می کند به شرح زیر است: سوزن سوزن شدن و سوفل در اندام های انتهایی مانند کف پا و نوک انگشتان است و به مرور زمان منجر به ضعف عضلانی می شود و ضعف عضلانی در این افراد بیشتر در قسمت هاست. دور یا دور از بدن مشاهده می شود یعنی افراد نمی توانند حرکات کوچکی انجام دهند.

دانشیار گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می گوید: نوروپاتی بله، اولین علائمی که پیدا کرد ناتوانی در بستن بند کفش، باز کردن دکمه لباس، چرخاندن کلید، تکان دادن پایش در حین راه رفتن بود. نازک شدن اندام ها به خصوص در اندام ها و ضعف عضلانی از دیگر علائم آن است. نوروپاتی کارگردان است.

عوامل تأثیرگذار را برجسته کرد. رنج کشیدن به بیماری ها نوروپاتی می گوید: بیماری ها نوروپاتی بیماری های مفصل و شایعی هستند و می توانند علل ارثی و اکتسابی داشته باشند علل ارثی به گونه ای است که علائم بیماری را در بیمار نشان می دهد. نوروپاتی در سایر اعضای خانواده نیز دیده می شود و معمولاً والدین با یکدیگر ازدواج کرده اند، اگرچه این عوامل البته قطعی نیستند اما احتمال ابتلا به این بیماری ارثی افزایش می یابد.

نوروپاتی تغذیه به دلیل کمبود برخی ویتامین ها ایجاد می شود.

بینشی با اشاره به علل اکتسابی بیماری نوروپاتی علل اکتسابی این بیماری شایع تر است و انواعی از نوروپاتی های اکتسابی وجود دارد، انواعی از نوروپاتی های تغذیه ای وجود دارد که ناشی از کمبود برخی ویتامین ها مانند B11، B6 یا B12 یا مسمومیت با سرب است. تالیم همچنین می تواند ناشی از سایر بیماری های داخلی مانند دیابت، کم کاری تیروئید باشد. کوشینگ و بسیاری از بیماری های دیگر می تواند منجر به بیماری شود نوروپاتی البته ممکن است عفونت هم وجود داشته باشد نوروپاتی انجام دادن.

وی ادامه داد: دسته دیگری از نوروپاتی ها نوروپاتی های التهابی حاد هستند که توسط ویروس ها ایجاد می شوند و به طور ناگهانی فرد را در معرض ضعف اعضای بدن قرار می دهند و نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند، به طور کلی نوروپاتی ها را به دو دسته ارثی و اکتسابی تقسیم می کنیم که انواع ارثی یک گروه هستند، اما علل مختلفی دارند. با اکتساب و بسیاری قابل درمان هستند.

دانشیار گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می گوید: قرار گرفتن در معرض سرب یکی از عوامل ابتلا به این بیماری است. نوروپاتی در گذشته کارگران در معرض سرب قرار می گرفتند و یا حتی با وجود اینکه گچ سنگ تراشی حاوی سرب بود، کودکان به دلیل کمبود آهن هر چیزی مانند گچ سنگ تراشی را در دهان خود می گذاشتند و این افراد آسیب می دیدند. نوروپاتی قبلا سرب وجود داشت اما اکنون با گسترش طب صنعتی این دارو میزان و سطح سرب موجود در هوا را کنترل می کند و در صورت خطرناک بودن از آن جلوگیری می شود.

تاکنون هیچ درمان قطعی برای ALS پیدا نشده است.

ایمان ادیبی، متخصص مغز و اعصاب پی ام آپ به خبرنگار گفت: ALS یکی از بیماری‌های ناتوان‌کننده دستگاه حرکتی است که باعث زوال تدریجی رشته‌های عصبی حرکتی می‌شود که از مغز شروع می‌شود، به نخاع می‌رسد و به سمت عضلات می‌رود. این بیماری ممکن است با عوارض زیادی همراه باشد که هنوز درمان قطعی برای آن پیدا نشده است.

ALS معمولاً بعد از 50 سالگی با ضعف عضلانی پیشرونده در یکی از اندام ها شروع می شود و بعداً می تواند منجر به ناتوانی در حرکت شود. بلعاختلال گفتار و تنفس را متوقف کنید.

این متخصص مغز و اعصاب می گوید: درمان های ALS شامل داروهای خوراکی مانند: ریلوزول و داروهای تزریقی تولید شده در کشور، این داروها چند سالی است که در ایران وجود دارد و تحت پوشش بیمه قرار می گیرد، اما این داروها نمی توانند صددرصد جلوی بیماری را بگیرند اما سال ها به زندگی این بیماران می افزایند.

مهمترین اقداماتی که به بیماران ALS کمک می کند اقدامات توانبخشی، کاردرمانی، فیزیوتراپی و پیشگیری از عفونت های مجاری تنفسی ناشی از این بیماری است. بلع استفاده به موقع از وسایل کمکی تنفسی باعث افزایش کیفیت زندگی بیماران مبتلا به ALS می شود.

ادیبی اضافه می کند: امیدواریم در سال های آینده درمان ها وارد حوزه ژن درمانی و داروها وارد حوزه پزشکی شود. ایمونوتراپی یا ایمونوتراپی ها به کار گرفته می شوند و می توانند روند تخریب عصبی حرکتی را زود متوقف کنند، وارد بازار شوند و تغییر بزرگی در درمان بیماری ALS ایجاد کنند.

وی ادامه می دهد: کاری که در حال حاضر برای بیماران ALS می توان انجام داد، ارائه مراقبت های روحی و روانی به بیمار و خانواده و همچنین تشخیص به موقع و به موقع و مراقبت های توانبخشی است.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه بیماری ALS در مردان بیشتر دیده می شود، می گوید: ALS در سنی بروز می کند که فرد در جامعه کار می کند و درآمد دارد و متولی درآمد خانواده است، بیمار مبتلا به ALS تنها بیمار زمینه ای است.اشعه او بیرون نمی آید و خانواده اش نیز به این بیماری مبتلا هستند.

او می گوید که در حال حاضر مبتلا به ALS است. بخشی از آن این بیماری صعب العلاج محسوب می شود، اما در ایران از گستره خاصی از بیماری های خاص استفاده نمی کند، انتظار می رود مسئولان با مشورت کارشناسان این حوزه و بررسی راهکارهای موجود و راهکارهای موجود برای حمایت مالی کمک کنند. داروها باید در بیماران خاص قرار داده شود تا با درمان و حمایت این بیماری برطرف شود.

راه درست درمان ALS، روی آوردن به گیاهان سنتی نیست.

ادیبی اضافه می کند: نگرانی در مورد ALS این است که افراد در سنین مختلف با وجود علائم ضعف و اسپاسم عضلانی به اینترنت روی می آورند و با جستجو در منابع اینترنتی احتمال می دهند که ممکن است به آن مبتلا شوند.

وی تصریح می کند: تکان خوردن و ضعف عضلانی به تنهایی نشانه ALS بدون علامت نیست، بلکه می تواند ناشی از خستگی عضلانی و اختلال خواب و اضطراب باشد، بنابراین در چنین مواردی قبل از نگرانی عمیق باید با پزشک مشورت کرد. ; انقباضات عضلانی که ممکن است در چشم‌ها، پاها و دست‌ها رخ دهد، نشانه اولیه ALS نیست.

این متخصص مغز و اعصاب می گوید: در حال حاضر هیچ درمان ثابت شده ای برای ALS در زمینه سلول درمانی یا ژن درمانی وجود ندارد و مصرف داروهای گیاهی یا کنار گذاشتن درمان های منطقی و روی آوردن تنها به گیاهان سنتی راه درستی نیست و می توان از این درمان ها استفاده کرد. به عنوان درمان این یک درمان مکمل است که باید همراه با درمان های دارویی استفاده شود.

امیدواریم با پیشرفت‌های علم پزشکی و بیماری‌های عصبی عضلانی، ALS زودتر تشخیص داده شود و بتوانیم با درمان موثر از معلولیت افراد جلوگیری کنیم.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا