اخبار روز

آیا در هفته دولت دستور افزایش بورس / شاخص‌سازی صادر شد؟


به گزارش پی ام آپ، از دوم تا هشتم شهریور ماه، هفته دولت تعیین شده است. دولت معمولاً سعی می کند دستاوردهای خود را عمومی کند و در این مدت به شرایط مطلوب دست یابد. این رفتار دولت در سال جاری جلوه دیگری در بورس پیدا کرده است. در حالی که بورس تهران از نیمه اردیبهشت ماه ماه در شیب نزولی قرار داشت و با رکود و ریزش مواجه بود، اما همزمان با آغاز هفته دولت به یکباره سیر صعودی گرفت.

هفدهم اردیبهشت ماه ماه بود که شاخص کل بورس تنها در یک روز 3.75 درصد سقوط کرد و بیش از چهار میلیارد تومان پول واقعی از بازار خارج شد. در آن روز، شاخص هم وزن نیز 3.5 درصد کاهش یافت تا از افت شدید و یکپارچه بازار سهام گزارش شود.

جالب است بدانید که کارشناسان معتقدند این دوره احتمالاً آغاز دوره اصلاح بازار پس از رشد ثابتی است که از ابتدای سال آغاز شد. در نتیجه پاییز هفدهم اردیبهشت ماه ماه به‌عنوان آغاز فرآیند اصلاح بازار محاسبه شد.

بعداً در تیرماه مشخص شد که همزمان هیات وزیران افزایش نرخ عرضه گاز پتروشیمی از 5 به 7 هزار تومان و رانت آموزنده، عرضه انبوه سهام در روز هفدهم را تصویب کرده است. اردیبهشت ماه ماه را مشخص کرده است. مسیر نزولی که تا اول شهریور طی شد و ارزش بورس به شدت کاهش یافت.

در این مدت ارزش معاملات خرد تا سطح سه میلیارد تومان کاهش یافت و در اکثر روزها حجم معاملات خرد 6 تا 7 میلیارد سهم بود. در عین حال، تحلیل رفتار شاخص کل و هم وزن نیز حاکی از ناتوانی بازار در ایجاد روند بود.

در روزهای رکود بازار و زمانی که ارزش سرمایه سهامداران هر روز بیش از پیش کاهش می یافت، کشمکش مجلس، صنایع و اهالی بازار با دولت بر سر نرخ خوراک پتروشیمی ها ادامه پیدا کرد و تجار لس از خرید و فروش منصرف شدند. فروش از روی ترس و امید به این ترتیب در پی تصمیم اشتباه دولت در مورد نرخ عرضه پتروشیمی ها و تزریق اخبار ضد و نقیض در خصوص اصلاح این مصوبه، بورس در دام رکود سنگینی گرفت که تا اول شهریور ادامه داشت.

با تزریق اخبار بازار سهام را شارژ کنید

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد 31 مرداد ساعاتی پس از معاملات اعلام کرد که اخبار مثبتی برای بازار سهام در راه است. این خبر کوتاه بورس را به تغییر تصمیم دولت خوش بین کرد; در نتیجه معاملات روز بعد یعنی اول شهریور ماه مثبت شد و شاخص کل 0.43 درصد رشد کرد. خروج پول واقعی نیز کاهش یافت و در نتیجه جو منفی بازار را تلطیف کرد.

این روند در ابتدای هفته جدید نیز ادامه داشت، هرچند ارزش و حجم معاملات همچنان اندک بود. اما در دو روز گذشته ارزش معاملات از هفت میلیارد تومان گذشت و حجم معاملات بار دیگر از مرز 12 میلیارد سهم گذشت. به خصوص روز گذشته خاندوزی جزئیات خبر خوش بورس را نیز اعلام کرد و مشخص شد نرخ خوراک پتروشیمی ها به فرمول سال 94 بازگشته و این روش تا پایان برنامه هفتم توسعه ادامه خواهد داشت.

بر این اساس خبر خوشی که وزارت اقتصاد می توانست هفته ها پیش اعلام کند و وضعیت بورس را تغییر دهد، درست قبل از هفته دولت و به صورت قطره ای برای حفظ بورس اعلام شد. سبز حداقل برای این هفته!

بیشتر بخوانید: پیش بینی بازار سهام برای سه شنبه 7 شهریور 1402 / ترمز نرم بورس در موج جدید صعودی

اما آیا این صعود شروع یک روند در بورس است یا با پایان هفته دولت، نسخه بورس پیچیده می شود و بورس به اتاق تاریک دولت باز می گردد؟


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا