اخبار روز

تحویل خودرو به مادران دارای 2 فرزند به موقع انجام نشده! | جزئیات خبر

به گزارش پی ام آپ، تحت طرح جوانی جمعیت، ایران‌خودرو و سایپا اعلام کردند که تحویل خودرو به مادران دارای دو فرزند و بیشتر به‌موقع انجام نشده و تعهدات معوق زیادی برای خودروسازان در این طرح ایجاد شده است. طبق اعلام این دو شرکت خودروساز برتر کشور، در مجموع ۳۶۲هزار مادر دارای دو فرزند و بیشتر در سال ۱۴۰۱ برای این دو شرکت تکمیل وجه کرده‌اند که ۱۹۴هزار خودرو به آنها تحویل داده شده و نشان از تحویل ۵۳ درصدی دارد.

مدیر بازاریابی و شبکه فروش ایران‌خودرو، کیوان پناهی، اظهار داشته است که این شرکت خودروسازی در طول سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۹۰هزار دستگاه خودرو را برای طرح مادران در نظر گرفته و تقریباً نزدیک به ۵۰ درصد ظرفیت فروش را اختصاص داده است. او افزوده که تاکنون ۲۸۲هزار مادر توانسته‌اند وجه خود را واریز کرده و ۱۷۰هزار دستگاه خودرو تحویل گرفته‌اند. به همین دلیل می‌توان گفت که ایران‌خودرو ۶۰ درصد از تعهدات خود به مادران دارای دو فرزند و بیشتر را تحویل داده است. پناهی تاکید دارد که معوقیت‌ها به علت عدم فرا رسیدن موعد تحویل برخی از این خودروهاست. او همچنین اشاره کرده که بیشتر تقاضای طرح جوانی جمعیت مربوط به خودروهای پژو پارس و پژو ۲۰۷ بوده و در این راستا برای دو هزار و ۸۹۰ نفر فراخوان صادر شده است.

به گفته وی، بیشترین درخواست های طرح جوانان جمعیت مربوط به پژو پارس و پژو 207 است. به عنوان مثال 7 هزار و 600 درخواست از این گروه مربوط به پژو پارس بوده و به این ترتیب با 2 هزار و 890 نفر تماس گرفته شده است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که بخش قابل توجهی از تعهدات معوقه ایران خودرو برای مادران مربوط به پژو پارس است چرا که تنها 38 درصد از تعهدات مربوط به این خودرو تحویل شده است. سهم پژو پارس تقریباً 4 درصد از کل خودروهای تحویل نشده به مادران ایران خودرو است یعنی حدود 112 هزار خودرو. پناهی می گوید: به 207 تا 7300 مشتری پارس شرایط تبدیل را پیشنهاد دادیم که قبول نکردند و حداکثر تا پایان ماه برای واریز پول پارس تماس گرفته می شود و قرارداد بسته می شود.

در مورد سایپا نیز معاون بازاریابی و فروش این شرکت از تحویل ۲۴ هزار دستگاه خودرو سایپا به متقاضیان طرح خانواده و جوانان خبر داده است. وی اعلام کرد که طی سال 1401، 200 هزار نفر در این طرح ثبت نام کردند که تنها 80 هزار نفر تایید صلاحیت شده اند.

از این میان 43 هزار نفر ثبت نام کرده اند و 24 هزار خودرو تحویل داده شده است. از این رو سایپا 55 درصد از تعهدات خود را به مادران و 45 درصد باقیمانده را انجام داده است. نکته قابل تامل دیگر این است که 46 درصد از ثبت نام کنندگان اولیه که واجد شرایط بودند، ثبت نام نهایی را برای تحویل محصولات سایپا انجام ندادند. وی تاکید کرد: شاهین محبوب ترین محصول سایپا برای مادران دارای دو فرزند یا بیشتر است. به گفته این مسئول سایپا، تاخیر در تحویل خودروی طرح جوانان جمعیت نیز بیشتر مربوط به شاهین بوده و دلیل آن «ضرورت هماهنگی با برخی سازمان ها مانند مقررات، پلیس و مجوزهای لازم» بوده است. .

مروری بر این آمارها نقاطی اساسی را برجسته می‌کند. اولاً، خودروسازان در سال گذشته به تعهدات خود در قبال مشتریان عادی با تأخیر عمده‌ای پاسخ دادند یا هنوز هم تحویل نداده‌اند. در مورد طرح‌های حمایتی مخصوصی مانند حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نیز مشتریان آن‌ها را به رضایت نبردند. این امر در حالی اتفاق افتاده که ۵۰ درصد از فروش خودرو به مادران دارای دو فرزند و بیشتر تعلق می‌گیرد و تأمین این مقدار از تقاضا برای خودروسازان چالش‌برانگیز است. این نکته مهم است چرا که گروهی از مشتریان ویژه و مورد حمایت سیاستگذاران هستند.

نکته دیگر این است که با تأخیر در تحویل خودروها به مادران حائز شرایط و کاهش عمومی قیمت خودروها در بازار نسبت به ماه‌های گذشته، سوال ایجاد می‌شود که آیا تقاضای این گروه از مشتریان به حد نصاب خواهد رسید یا مادران ترجیح می‌دهند خودروهای مورد نیاز خود را از بازار تهیه کنند به جای انتظار در معاملات بوروکراتیک خودروسازان. با این حال، اختلاف قیمتی میان بازار و کارخانه هنوز به حدی است که برای متقاضیان طرح جوانی جمعیت صبر کردن از نظر اقتصادی مزیت داشته باشد. با این وجود، نکته‌ای که باید در نظر گرفت، این است که مادران تا چه اندازه صبور خواهند بود در معرض وعده‌های نقض شده خودروسازان باقی بمانند.

منبع: دنیای اقتصاد

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا