اخبار روز

آیا جریمه 24 میلیونی بی حجابی جواب می دهد؟

پس از تصویب اجرای آزمایشی سه ساله این لایحه در خصوص فوریت قانون «حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» از سوی اعضای شورای اسلامی در روز چهارشنبه هشتم شهریورماه، منتقدان و موافقان این لایحه به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص احتمال برخی موارد پرداختند. بخش هایی از این لایحه اجرایی شد

به گزارش فرارو، جلیل محبی، عضو مرکز پژوهش‌ها و دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: در لایحه‌ای که دولت ارائه کرد جریمه‌ها کم بود، می‌توانید چرتکه بیندازید و بگویید من هزینه این کار را می‌کنم. رسوایی «این جریمه ها حدود 1 تا 3 میلیون بود، اما وقتی به 24 میلیون تومان می رسد و همه تخلفات با هم جمع می شوند، این بازدارندگی جدی تر می شود، یعنی اگر در یک روز دو عکس گرفته شود، دو جریمه می شود و اگر مبالغ اول و دوم تا پنجم را بپردازید با مجازات حبس محکوم می شود و نمی توانید سبک زندگی خود را بر اساس آن بنا کنید.

محبی یکی از نویسندگان اصلی قانون عفاف و حجاب در بخشی دیگر از سخنان خود می گوید: «ما می خواهیم تنش ها از بین برود.» نوشته شده که می خواهم موضوع را اعلام کنم. اگر بخواهم پرخاشگر باشم باید جریمه بپردازم. با دلسوزی و مدارا می گویم: اگر جواب تند دادی و داد زدی باید جریمه بدهی. توهین و تهمت امروز هم مجازات دارد.»

بر اساس این مصوبات که با تصویب شورای نگهبان «قانون عفاف و حجاب» خواهد بود، هر شخص حقیقی یا حقوقی می تواند به هر نحوی «برهنگی، بدحجابی، بی حجابی یا پوشش نامناسب را تبلیغ یا ترویج کند. یا کشف حجاب.» «. اعم از علنی یا فضای مجازی و یا رسانه ای از جمله رسانه های خارجی به حبس از پنج تا ده سال و جزای نقدی تا یک میلیارد ریال، ممنوعیت خروج از کشور و ممنوعیت از کار محکوم می شوند.

این موضوع سوالاتی را مطرح می کند از جمله اینکه آیا افزایش جریمه در قانون حجاب و عفاف می تواند منجر به کاهش بی حجابی شود و تا چه اندازه چنین طرحی در فرهنگ سازی ریشه ای موثر خواهد بود؟ حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با فرارو به این سوالات پاسخ داد:

جریمه هولناک پنهان کاری را به نافرمانی مدنی تبدیل می کند

جریمه های سنگین برای بی حجابی بی اثر است. حسین کنعانی مقدم به فرارو گفت: جریمه یا محرومیت از حقوق شهروندی به دلیل اقداماتی که انجام می‌دهند قطعاً باید متناسب با جرم باشد. جرم و در نتیجه بی اثر هستند. در بحث حجاب نمی توان با افزایش جریمه ها اثر بازدارنده ای در بی حجابی داشت. معتقدم افزایش مبلغ جریمه به شکلی خارج از عرف و سرسام آور نه تنها بازدارندگی لازم را ندارد، بلکه می تواند به نوعی نافرمانی مدنی نیز منجر شود.

وی افزود: اگر بی حجابی به شکل جدیدی از نافرمانی مدنی تبدیل شود، کار خاصی نمی توان کرد. در واقع در چنین شرایطی باید از صبح تا عصر جریمه ها ارزیابی شود. هیچ تضمینی برای پرداخت جریمه وجود ندارد.” “هرکسی که جریمه را پرداخت نکند با محکومیت زندان مواجه می شود. آیا می توان چند میلیون نفر را به عنوان مجرم طبقه بندی کرد و به زندان انداخت؟ “چنین رفتاری ناقض قانون اساسی است که بر آزادی های کشور حاکم است. شهروندی برای اعضای ملت آزاد شده است.»

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: به نظر می رسد به جای جریمه باید از ابزاری استفاده کرد که جنبه بازدارندگی روحی، روانی و اخلاقی داشته باشد. نوعی نافرمانی مدنی و حتی بی نظمی در جامعه.

به نظر می رسد مجلس باید تغییراتی در جرم انگاری عفاف و حجاب ایجاد کند. این قانون با فراز و نشیب هایش همچنان بحث برانگیز است. این واقعیت که ما تعدادی از افراد را مجرم می بینیم و سپس می خواهیم آن افراد را مجازات کنیم، عامل بازدارنده ای نیست و می تواند منجر به چالش های جدی از سوی جامعه شود.

وی افزود: به نظر می رسد محدودیت هایی در قانون مجاز است، محدودیت هایی که نباید با آزادی های شهروندان مغایرت داشته باشد. در مجموع معتقدم این طرح تفاوت خاصی با طرح ممنوعیت ماهواره ای ندارد. یعنی چنین قانونی وجود دارد اما تعداد کمی از شهروندان از آن پیروی می کنند. امروزه بسیاری از شهروندان در خانه های خود از ماهواره استفاده می کنند. در نتیجه، با گذشت زمان، چنین قوانینی بیش از آنکه تضمین شود، تزئینی می شوند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا