اخبار روز

آیا ثبات نرخ ارز ادامه خواهد داشت؟

به گزارش پی ام آپ به نقل از مشرق، نرخ دلار در هفته گذشته روندی نوسانی را تجربه کرد. به این ترتیب پس از آغاز درگیری فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی و با مشارکت بازرگانان،  قیمت آن به محدود ۵۲ هزار تومان رسید، اما با فروکش‌کردن اثرات روانی نرخ ارز با کاهش همراه شد.

بر این اساس مشاهدات میدانی نشان می دهد با انتشار اخبار جدیدی مبنی بر آزادسازی منابع ارزی و آرامش فضای بازار، دلار در بازار غیررسمی به روند نزولی خود ادامه داد و وارد کانال معاملات شد.50 هزار تومان؛ شرایط به گونه ای است که در بازار ارز خیابان فردوسی تهران خریدار دلار با قیمت 50 هزار و 500 تومان وجود ندارد و دلالان تمایل به فروش بیشتر دارند.

از سوی دیگر دلار در کانال های فضای مجازی تا 50 هزار تومان کاهش یافته و شاهد ادامه روند نزولی نرخ غیررسمی دلار هستیم. به طور معمول، معامله گران بازار ارز که به دنبال اخبار منفی بیشتر برای کسب سود از طریق القای اشتیاق به نوسانات نرخ ارز هستند، اکنون که جو بازار آرام شده است، به تماشای کاهش نرخ دلار بنشینید.

شاهد ثبات نسبی در بازار ارز هستیم.

در همین رابطه علی شریعتی، یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران، درباره بازار ارز گفت: این بازار اکنون به آرامش و ثبات نسبی رسیده است. اما سفته بازان، معامله گران ارز و کانال های آتی دلار به سیگنال هایی توجه می کنند که بازار ارز را به آتش می کشد تا به دنبال معاملات سوداگرانه باشند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بازار ارز مانند سال گذشته نوسانات شدیدی را تجربه خواهد کرد، تصریح کرد: در حال حاضر به لطف دیپلماسی مناسب دولت با کشورهای منطقه و کاهش تنش ها، شاهد وضعیت خوبی هستیم و اگر شرایط خاصی وجود نداشته باشد. مشکلات، نرخ ارز تحت کنترل خواهد بود. در ادامه سال گذشته مسئولان تمام تلاش خود را برای کنترل بازار ارز انجام دادند اما به دلیل محدودیت منابع ارزی، دستشان خالی بود.

یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده و همچنین تعاملات دیپلماسی ایران با کشورهای منطقه به ویژه عربستان، فروش نفت و… منابع ارزی دولت برای کنترل نرخ ارز بسیار مناسب است. بنابراین نوسان چندانی در نرخ دلار وجود نداشته و روند کند فعلی ادامه خواهد داشت.

نرخ ارز تحت کنترل است

شریعتی ادامه داد: منابع پولی آزاد شده فشار وارده بر بازار ارز را پوشش می دهد. اگرچه پارسال چنین چیزی وجود نداشت. علاوه بر این، تسهیلات ارائه شده از سوی دولت برای بازگشت طلا، موجب بهبود ورودی ارز و هزینه روزانه ارزی کشور از منابع قبلی و کاهش فشار بر بازار ارز شد.

وی افزود: در حال حاضر آرامش نسبی در بازار حاکم است و شرایط هیجانی وجود ندارد. به عنوان مثال زمانی که دلار در روزهای اخیر به 53 هزار تومان رسید، به دلیل سوء استفاده دلالان و مسیر یابی آنها بود، اما با افت جدید نرخ ارز مشخص شد که دولت کنترل خوبی بر بازار دارد.

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه بیشتر منابع ارزی کشور صرف واردات کالاهای اساسی می شود، تصریح کرد: خرید سالانه 14 تا 16 میلیارد دلار کالاهای اساسی توسط دولت به ایجاد هرج و مرج در کشور کمک زیادی می کند. بازار فارکس این خریدها مربوط به ذخایر استراتژیک مانند گندم، جو و گوشت است، اما نرخ ارز بالایی دارند و متوقف نمی شوند.

پیش بینی نرخ دلار تا پایان سال

شریعتی تصریح کرد: به طور معمول شور و شوق نرخ ارز در پایان هفته به دلیل تعطیلی بانک ها و تحلیل مسائل منطقه ای موجی را برای سوداگران و دلالان با نوسانات مصنوعی ایجاد می کند.

وی در پایان گفت: فکر می کنم تا پایان سال با توجه به حجم پول شبه در بازار و نرخ تورم فعلی، ممکن است تا پایان سال دلار 10 درصد رشد ملایمی داشته باشد، اما همچنان در کانال 50 توم باقی خواهد ماند.

بر اساس گزارش اخیر بانک مرکزی، با اقدامات و پیگیری های قانونی، موانع قانونی دسترسی به دارایی های ارزی این بانک در لوکزامبورگ به ارزش 1.7 میلیارد دلار رفع شده و این منابع هم اکنون در اختیار بانک مرکزی است. ایران همچنین بر اساس اظهارات یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، 10 میلیارد دلار از پول ایران در عراق برای خرید کالاهای غیرتحریمی در بانک بازرگانی این کشور واریز شده است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند یکی از عوامل اصلی جهش نرخ ارز در ماه های پایانی سال 1401 مشکل تامین مالی ارز مرغوب برای تامین مالی کالاهای اساسی بوده است. انتشار خبر آزادسازی منابع ارزی در کشورهای مختلف بسیار حائز اهمیت است چرا که با این ویژگی ها به نظر می رسد بازارساز با توانمندی بیشتری نسبت به گذشته نقش خود را در بازار ایفا کند.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا