اخبار روز

آیا بازگشت پژمان جمشیدی، سعید آقاخانی و ایرج طهماسب به تلویزیون/صدوسیما اصلاح طلبی است؟

مهسا بهادری: احتمالاً خبر در حال ساخت فصل چهارم سریال زیرخاکی را شنیده اید. سریالی که جلیل سامان آن را در سه فصل به مناسبت های مختلف پخش کرد. Simafilm, das derzeit verschiedene Serien auf dem Programm hat, die sich in unterschiedlichen Stadien der Plangenehmigung, des Drehbuchs und der Vorproduktion befinden, hat sich aus diesem Grund entschieden, zu „Zir Khaki“ zurückzukehren und seine vierte Staffel zu drehen, wahrscheinlich diese Neuigkeit etwas قبلا. شنیدیم خبری مبنی بر درخواست جدی سعید آقاخانی مبنی بر تماس با کارگردان برای فصل جدید نون به گوش می رسد. برای آماده سازی خور برای روی آنتن رفتن از شبکه یک سیما در نوروز 1403. در ابتدا قرار بود «نون خ» در یکی از تریبون‌های تلویزیون داخلی فیلمبرداری شود، اما فشارها و درخواست‌های صدا و سیما دلیل اصلی جلوگیری از این ماجرا بود. که در نهایت سعید آقاخانی را مجبور به عقد قرارداد با صداوسیما کرد.

البته چند روز قبل، یعنی روزهای اول شهریور در سال 1402 خبر رسید که در نوروز 1403 فصل جدید سریال مهمونی با اجرای ایرج طهماسب و حضور عروسک ها و مهمانان جدید از شبکه نسیم صداوسیما پخش می شود. بر اساس نامه‌ای که از سوی اداره کل صدا و سیما در فضای مجازی منتشر شده است، از مدیران شرکت‌ها، صاحبان صنایع و مراکز تبلیغاتی خواسته شده است تا درخواست‌های خود را برای تبلیغات انحصاری این برنامه ارسال کنند تا جایگاه این تبلیغات در راس آن قرار گیرد. مبلغ پیشنهادی بدهید!

کمی زودتر به عقب برگردیم. یادتان هست که به طور غیررسمی اعلام شد که احتمال بازگشت رضا رشیدپور و محمدرضا گلزار به تلویزیون وجود دارد؟ و بعد از این خبر چه چیزی ایجاد شد؟ مجری آمد و گفت اگر رشیدپور باشد استعفا می دهم و حتی توهین ها و دعواهای توئیتری هم شد اما نتیجه این شد که رشیدپور استعفا داد و اعلام کرد دیگر نمی خواهد به تلویزیون برگردد. اما صداوسیما تلاش کرد هنرمندان را به عقب برگرداند و این در حالی رخ داد که چندی پیش پیمان جبلی در گفتگو با خبرنگاران گفته بود صداوسیما از کسی سیاه نمایی نمی کند و اگر چهره ها هنجارشکنی کنند، جایی در برنامه های تلویزیونی آنها ندارند. البته آمار منتشر شده از سوی محمدرضا نجارزاده، سرپرست گروه اجتماعی شبکه سه نیز در این تصمیم جدید بی تاثیر نبود. نجارزاده با انتشار آمار نوشت: 5 درصد بینندگان سیدخندان، 37 درصد معلی هستند، گروه قرآن به 20 درصد، اعجاز 30 درصد، خودمونی رجبی 19 درصد در واقع می آییم. با یک جمع و تقسیم ساده به عدد 111 تقسیم بر 5 یعنی 22.2 یعنی دو درصد از مخاطبان تلویزیون در واقع کاهش پیدا کرده است اما هیچ اطلاعات آماری مبنی بر اینکه تلویزیون در آن زمان چند میلیون بیننده داشته است وجود ندارد. . و اکنون چندین میلیون نفر وجود دارد.»

بیشتر بخوانید:

فصل جدید «زیرخاکی» به تلویزیون می آید

فصل جدید «نون.خ» با فشار صدا و سیما ساخته می شود.

مسئولان حزب الله مواظب باشند در میدان دشمن عملیات نکنند/ سران واجد شرایط وارد میدان شوند!

ترک سلبریتی ها

با نگاهی به گذشته، با گذشت زمان، بسیاری از هنرمندان تلویزیونی که مخاطبان زیادی داشتند به دلایلی کنار گذاشته شدند یا کار خود را ترک کردند. این روزها دو مجری ورزشی دیگر از تلویزیون رفته اند و حالا گویا تلویزیون متوجه شده که فقط برای 10 درصد مخاطبان خاص برنامه می سازد. به همین دلیل مدام از بازگشت چند هنرمند سرشناس مانند رضا رشیدپور، گلزار، ایرج طهماسب و… به تلویزیون صحبت می کند.

تلویزیون یک بار گفت ما سلبریتی نمی خواهیم و با جدیت تمام اصرار داشت که برنامه هایش سلبریتی محور نباشد و با این دستور مسیر جدیدی را آغاز کرد، راهی که به مرور زمان نه تنها شکست خورد، بلکه این بازی تبدیل به یک بازی شد. بازی دو باخت و در نهایت روند کار به جایی رسید که هر کاری که جبلی و سایر مدیران انجام می دادند به آنها حمله می شد. به عبارت دیگر، بین کسانی که می‌خواستند تلویزیون را با خودی‌ها ارتباط دهند و کسانی که حضور چهره‌ها را در جذب مخاطب به تلویزیون مؤثر می‌دانستند، جنگ قدرت به وجود آمد و از این رو، بین همه کسانی که با تلویزیون ارتباط دارند، یک میدان درگیری ایجاد شد. .

رادیو و تلویزیون در ابتدا سلبریتی ها و همه مجریانی را که مهارت کافی در بازیگری و محبوبیت لازم برای جذب مخاطب داشتند را کنار گذاشت و قبل از آنها وارد عرصه بازیگری شد که یا از بازیگران سابق بودند یا اساتید و یا اگر رشته آنها اجرا بود. بود، خیلی زیاد بود، همزمان برنامه‌های زیادی در تلویزیون پخش می‌شد که تمام فرصت‌های خلاقیت و حرکت تازه در اجرا را از بین برد.

تلویزیون پذیرفته شد؟

نوروز امسال را به خاطر دارید؟ همزمانی مناسبت های مذهبی و ملی، رمضان و عید نوروز، این توقع را در بین مخاطبان ایجاد کرده بود که مانند گذشته برکات فراوانی در شبکه های تلویزیونی وجود داشته باشد. یعنی سریال‌های زیادی پخش می‌شود، اما آنچه دیدیم بعداً اصلاً قابل قبول نبود و به نظر می‌رسد تلویزیون هم اکنون رسماً کاهش بیننده خود را پذیرفته و اقداماتی برای ایجاد آشتی ملی با تلویزیون انجام داده است.

زمانی مدیران هنری افت بینندگان تلویزیون را پذیرفتند که محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت وگو با ایلنا از پذیرش کاهش بینندگان تلویزیونی خبر داد. وی کاهش مخاطب را ربطی به مسائل سیاسی کشور دانست و آن را ناشی از گسترش شبکه های اجتماعی و افزایش فناوری دانست.

اسماعیلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه رادیو بیننده کم دارد و مخاطبانش را از دست می دهد، توضیح داد: در یک همایش علمی که توسط دفتر تحقیقات رسانه برگزار شد، درباره چالش رسانه گفتاری صحبت کردم. این من بودم.» ما در مورد فن آوری های سنتی، متعارف و مشترک خود با فناوری های جدید صحبت می کنیم. اشاره کردم که اکنون فناوری های جدید از راه رسیده و بخش مهمی از مخاطبان به شبکه های اجتماعی روی آورده اند.

صحبت های اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان می دهد که اسماعیلی رسما کاهش بیننده تلویزیون را پذیرفته است اما دلیل این امر را در مشکلات سیاسی کشور و عوامل دیگری که در این ماجرا نقش داشته است نمی داند.

این اولین بار نیست که مقامات اذعان می کنند که بینندگان تلویزیون نسبت به گذشته کاهش یافته است. اردیبهشت ماه پیمان جبلی در سال 1401 در نشستی با هنرمندان، کاهش مخاطب رادیو و تلویزیون را پذیرفت و گفت: همه ما چه شما هنرمند و چه ما مدیران صدا و سیما باید از خود بپرسیم که چرا مخاطب چگونه است. این است.” علاقه به هنرمندان و تاثیر آنها کاهش یافته است؟ چرا برخی از آثاری که در گذشته با هزینه کمتری تولید می شدند ماندگاری بیشتری دارند؟ ما همه مقصریم و نمی توانیم خودمان را تبرئه کنیم.»

۲۴۵۲۴۵

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا