اخبار روز

ریزش بازار سهام تا چه زمانی ادامه دارد؟ | تاثیر کاهش قیمت دلار بر بازار بورس

به گزارش پی ام آپ، دومین روز از هفته سوم خردادماه با افت برای بورس تهران همراه بود. اکنون به نظر می رسد همبستگی قیمت دلار با شاخص بورس، شرایط را برای بورس سخت کرده است.

البته وضعیت دیروز خیلی بهتر از شنبه بود. بورس تهران از روز گذشته با برتری عرضه ها کار خود را آغاز کرد. اما شرایط بهتر از روز گذشته ادامه یافت و فشار فروش کمتری در اکثر صنایع و نمادها احساس شد. اما در نهایت، خریداران نتوانستند نشانگرها را در محدوده مثبت قرار دهند.

شاخص کل بورس با کاهش 0.31 درصدی به کار خود پایان داد و به محدوده دو میلیون و 208 هزار واحدی بازگشت. شاخص هم وزن نیز که دیروز شدت عرضه کمتری را تجربه کرد با کاهش 0.29 درصدی همراه شد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز با رکورد 7.505 میلیارد تومان وضعیت مناسبی نداشت و شاهد خروج پول سنگین 344 میلیارد تومانی بودیم.

سیگنال دلار به بازار سهام

روند کاهشی قیمت دلار که از هفته گذشته آغاز شده بود، دیروز رنگ جدیدی به خود گرفت و شاهد افت نسبتا شدید قیمت دلار در بازار آزاد بودیم. دیروز قیمت دلار به 47 هزار تومان رسید.

اخبار متناقض پیرامون توافق هسته‌ای، خوش‌بینی نسبت به احتمال از سرگیری مذاکرات یا دستیابی به توافق میان ایران و طرف‌های غربی را افزایش داده است. بازار ارز به عنوان موثرترین بازار با کاهش نرخ مواجه خواهد شد.

حال این سوال مطرح می شود که اگر معامله ای اتفاق بیفتد، سرنوشت بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ آیا با رکود مواجه خواهیم شد یا این می تواند آغاز رونق بورس باشد؟

تجربه تلخ خبر برجام

در همین زمینه محمد غفوری کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با «جهان صنعت» گفت: دلار در وضعیت اصلاحی قرار دارد. در واقع می توان گفت که قیمت دلار متغیر بسیار موثری در تمامی ارکان اقتصادی کشور است.

سال گذشته فضای رسانه ای قوی برای احیای برجام وجود داشت. البته با ناامیدی ایجاد شده شاهد جهش قیمت ارز و افزایش تورم بودیم. اگر این اتفاق در سال گذشته رخ نمی داد، مطمئناً وضعیت اقتصاد کلان امروز بسیار بهتر از دیروز بود.

بورس در وضعیت جابه‌جایی قرار دارد

این کارشناس بازار سرمایه می گوید: اگر برجام یا معامله ای مشابه اتفاق بیفتد، در ابتدا اثر ضعیفی خواهد داشت. اینطور نیست که بگوییم از فردا درهای اقتصاد جهان به روی کشور باز می شود.

این اتفاق با توجه به کاهش قیمت دلار می تواند بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار دهد. اما به طور کلی در این دوره بازار سهام در حالت گذار است.

وی می افزاید: تا زمانی که بازار بالای سقف شکسته خود باشد جای نگرانی نیست. اصلاحاتی که در دوره‌های مختلف اتفاق می‌افتد برای بازار خوب است و این حرکت سهام می‌تواند یک رالی مناسب برای دنبال کردن ایجاد کند.

پیش بینی بازار سهام پس از فعال شدن مجدد احتمالی برجام

این کارشناس بازار سرمایه تاکید می کند: علاوه بر این، تاثیر توافق بر بسیاری از شرکت ها و بنگاه های اقتصادی در حوزه بانکی، فناوری اطلاعات، حمل و نقل و حتی صنایع دلاری نیز از این قرارداد منتفع خواهد شد. فقط سهام دلاری می تواند برای یک دوره کوتاه احساسات منفی را تجربه کند.

غفوری می گوید: هر چقدر ریسک سیاسی کاهش پیدا کند می تواند مانند بازار سرمایه شرایط جذابی برای بازار سرمایه ایجاد کند.

وی همچنین می افزاید: در کوتاه مدت ممکن است صنعت خودرو، بانک و حمل و نقل جذابیت بیشتری پیدا کند. اما در مجموع باید گفت که بازار سهام با و بدون برجام وضعیت خوبی خواهد داشت.

غفوری یادآور می شود: در حال حاضر نقدینگی بیشتر و بیشتر شده است. تا زمانی که انضباط مالی و اقتصادی در کشور حاکم شود، هرگونه توافق و آزادسازی (که پول آن قبلاً خرج شده است) ممکن است تأثیر کوتاه مدتی بر بازار بگذارد. بنابراین نیاز به جراحی اصولی و علمی در اقتصاد بیش از هر چیز احساس می شود.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین می افزاید: سناریوی کوتاه مدت این است که با توجه به کاهش قیمت دلار، ممکن است فرودهایی داشته باشیم. اما بازار سهام در مسیر صعودی دو ساله قرار دارد که چشم انداز صعودی دارد. اگرچه دیگر شاهد آن رشدهای عجیب و غریب نخواهیم بود.

روند دیروز بورس از نظر فنی بسیار مهم بود. یکی از امیدها برای بازگشت به روند صعودی روز یکشنبه در گرو کندل‌ها بود. با این حال علیرغم ایجاد اندکی تقاضا در بازار، شاخص کل نتوانست از چنگال مسیر نزولی نجات یابد و در نهایت با ثبت کندل دوم قرمز، شکست محدوده 2.25 میلیونی قطعی شد.

با ثبت این اتفاق و همچنین شرایطی که این روزها ایجاد شده، به نظر می رسد روند اصلاحی بورس تهران تا محدوده 2 میلیون و 100 هزار واحد (سقف سال 1398) ادامه یابد.

اما به نظر نمی رسد که این اصلاح با شدت زیادی اتفاق بیفتد و احتمالاً در مسیری متعادل و منفی پیش می رویم.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا