اخبار روز

آیا «ال نینو» ناجی تشنگی ایران خواهد بود؟

سال 1393 بود که نام پدیده ال نینو برای اولین بار در اخبار ایران آمد و مردم با روزهای بارانی مواجه شدند که نتیجه آن ال نینو بود. حالا این پدیده دوباره به ایران می رسد.

«ال نینو» پدیده ای است که هر چند سال یک بار باعث ناهنجاری های عمده آب و هوایی در سراسر کره زمین می شود و پیش بینی ها حاکی از آن است که ایران امسال پاییز و زمستان بارانی را تجربه خواهد کرد.

دانشمندان اتمسفر و اقیانوس شناسی مدت هاست دریافته اند که ناهنجاری های فشار و دما اقیانوس (ال نینو و لا نینا) نقش مهمی در گردش های جوی و مرتبط با آب و هوا در مقیاس های کوچک و بزرگ ایفا می کنند، به ویژه در فصل سرد که سیستم های جوی با فشار بالا غالب هستند. .

در این پدیده دمای آب دریا تا عمق 200 متری در ناحیه وسیعی از اقیانوس آرام استوایی به طور منظم بین فازهای گرم (ال نینو) و سرد (لا نینا) در نوسان است. این پدیده نوسان جنوبی و فاز گرم نوسان جنوبی ال نینو نام دارد که در انگلیسی به اختصار ENSO نامیده می شود و معمولاً هر 1 تا 3 سال یک بار تغییر فاز رخ می دهد.

رویدادهای ال نینو-لا نینا در هواشناسی و اقلیم شناسی به عنوان شاخصی برای پیش بینی های فصلی و آب و هوا مورد استفاده قرار می گیرند و انتظار می رود رویداد ال نینو تأثیرات مهمی بر آب و هوا در پاییز و زمستان 1402 داشته باشد. طبق آخرین داده‌ها، ناهنجاری ال نینو در حال افزایش است و انتظار می‌رود که یک رویداد متوسط ​​تا قوی ال نینو تأثیرات گسترده‌ای بر آب و هوا در مناطق مختلف جهان در فصل‌های پاییز و زمستان ۱۴۰۲ داشته باشد. تحت تأثیر آغاز ال نینو در تابستان 1402 و البته در کنار عوامل دیگر، با حوادث مختلفی مانند آتش سوزی جنگل ها و وقوع دوره های گرمایی بی سابقه در مناطق مختلف جهان نیز مواجه بودیم. به ویژه در جنوب اروپا، آسیای جنوب شرقی و آمریکای شمالی و جنوبی.

بررسی‌ها و تحلیل‌های آماری بلندمدت (۵۰ ساله) رویدادهای ال نینو و لا نینا و رویدادهای بارش فصل سرد در ایران نشان می‌دهد که رویدادهای ال نینو و لا نینا از نظر میزان بارش انباشته و الگوی دما مؤثر هستند، اما تنها عوامل تعیین کننده شرایط آب و هوایی فصل سرد نیستند. عوامل دیگری را نیز باید در نظر گرفت، زیرا این عوامل مانند ال نینو قابلیت پیش بینی طولانی و چند ماهه ندارند.

به عنوان مثال نوسان اقیانوس اطلس شمالی (NAO) که فاز و شدت یا عرض نوسان آن را فقط برای مدت دو هفته می توان پیش بینی کرد و بر اقلیم ایران تأثیر می گذارد. بنابراین با وقوع ال نینو و لا نینا نمی توان نتیجه مطلقی را برای شرایط آب و هوایی در پاییز و زمستان پیش بینی کرد. مطالعات آماری نشان داده است که بارندگی تجمعی پاییز در ایران معمولاً در جریان رویدادهای ال نینو مطلوب بوده و کل بارندگی در محدوده نرمال و بالاتر است. از ارزش عادی دریافت شده است. برعکس: در سال های لانینا، میزان بارندگی کل در پاییز در بیشتر استان های کشور کمتر از حد نرمال است. در طول سه سال گذشته تا پایان سال 1401، ایران شرایط متوسط ​​لانینا را تجربه کرده است و در این دوره، باران‌های پاییزی به‌ویژه استثنایی و به‌طور قابل‌توجهی کمتر از حد نرمال بوده است. با این حال، همان مطالعات نشان می دهد که در برخی از سال ها، در جریان ال نینو یا لا نینا، باران کمتر یا بیشتر از حد انتظار یا نرمال می بارد. با این تفاسیر، احتمال زیادی وجود دارد که برای پاییز و زمستان سال جاری با یک رویداد متوسط ​​تا قوی ال نینو مواجه باشیم، به طوری که «در کنار سایر عوامل تأثیرگذار و روابط مؤثر» بارش تجمعی در مناطق مختلف قابل انتظار است. لندز در پاییز و نیمه اول زمستان 1402 و به ویژه در نیمه غربی به مقادیر نرمال و بالاتر از نرمال می رسد، بنابراین نتایج مدل های عددی پیش بینی های فصلی حاکی از احتمال بالای (50 تا 70 درصد) وقوع بارندگی نرمال تا بالاتر از حد متوسط ​​در فصول پاییز و زمستان 1402.

وقوع سیل ناگهانی

فیروز قاسم زاده، سخنگوی صنعت آب ایران در این خصوص گفت: بر اساس پیش بینی های ANSO، پدیده ال نینو به عنوان فاز گرم ANSO در سراسر جهان حاکم است و اقلیم ایران به طور نسبی متاثر از این پدیده است.

وی گفت: بررسی نتایج پیش بینی های فصلی پاییز و زمستان پیش رو نشان می دهد که به جز جنوب و جنوب شرق کشور، در استان های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، فارس، خراسان جنوبی و یزد وجود خواهد داشت. شرایط نرمال بارندگی و چیزی بالاتر از آن نرمال باشد، سایر نقاط کشور با افزایش بارندگی و شرایط غیرطبیعی مواجه خواهند شد. قاسم زاده ادامه داد: وقوع چنین شرایط غیرعادی در فاز ال نینو به معنای بارش شدید باران و سیل است و در صورت تحقق پیش بینی های فصلی، پیش بینی می شود در پاییز و زمستان آینده بیشتر کشور با حوادث شدید و شدید اقلیمی مواجه شود. بارندگی و رودخانه ها دچار سیل خواهند شد.

قاسم زاده تاکید کرد: آنچه از تجربه سال های اخیر و وقوع سیلاب ها در فاز ال نینو در ایران و جهان برمی آید این است که این سیلاب ها معمولا دبی بالایی دارند و از تاب آوری رودخانه ها فراتر می روند، البته شرایط بارندگی فعلی در برخی از کشورهای اطراف. جهان از جمله ایران این مشکل را تایید می کند. سالی که اثرات پدیده ال نینو در کشور ما ظاهر شد، امسال دیگر خشکسالی اقلیمی نداریم. در واقع باید منتظر آغاز سال آبی جدید باشیم، سالی پرباران همراه با سیل، به ویژه در ماه های پایانی زمستان و آغاز بهار.

هنوز مشخص نیست

این در حالی است که رئیس مرکز ملی مدیریت بحران آب و هوا و خشکسالی سازمان هواشناسی کشور مدعی است که این پدیده به دلیل وقوع در اقیانوس آرام که حدود 20 هزار کیلومتر با کشورمان فاصله دارد، تأثیر مستقیمی بر ایران ندارد. عهد تعزیفی در گفت و گو با «آرمان امروز» با اشاره به اینکه با ظهور پدیده ال نینو در برخی مناطق جهان خشکسالی در برخی مناطق نیز رخ می دهد، گفت: شمال استرالیا، فیلیپین، اندونزی، چین و… از جمله مناطقی هستند که تحت تأثیر این پدیده قرار دارند. قرار می گیرد و اثرات خشکسالی در آنها احساس می شود. به گفته وی، در بازه زمانی 3 تا 7 ساله دمای هوا یک بار بالاتر از نرمال و یک بار به زیر نرمال می رسد، اما در طول سال تا پایان سال گذشته پدیده لانین باعث شد تا بارندگی های پاییزی در ایران کمتر شود. نسبت به حالت عادی به همین ترتیب ال نینو دمای اقیانوس آرام را از غرب به شرق تغییر می دهد و با تغییر گردش جوی، آب و هوای مناطق مختلف را نیز تغییر می دهد.

وی ادامه می دهد: نگاهی به تاریخچه آب و هوای 40-50 سال گذشته نشان می دهد که ما هر 10-11 سال یک بار لالینو و سپس ال نینو را به همین نسبت تجربه کرده ایم.

اما وظیفه مؤمن است; از آنجایی که ایران از این منطقه دور است، اثرات ال نینو به شدت مناطق همسایه نیست. رئیس مرکز ملی مدیریت بحران آب و هوا و خشکسالی سازمان هواشناسی کشور نیز بر تاثیر ال نینو بر افزایش بارندگی تاکید می کند، اما در عین حال می افزاید: به عنوان مثال در جنوب غرب آمریکا، ال نینو باعث افزایش قابل توجه بارندگی، بنابراین در این مناطق معمولاً 80 تا 90 درصد پیش‌بینی می‌شود. رسید.

اما ال نینو چقدر قابل پیش بینی است؟ رئیس مرکز ملی مدیریت بحران آب و هوا و خشکسالی سازمان هواشناسی کشور در پاسخ به این سوال: اساساً پدیده هایی مانند ال نینو که پدیده های عظیم و بزرگی هستند را می توان برای 6 سال آینده پیش بینی کرد. ماه‌ها.» در سال، اما برای پدیده‌هایی مانند NAO، این پدیده را فقط برای 15 روز آینده می‌توان پیش‌بینی کرد. در حال حاضر 8 تا 10 مرکز جهانی وجود دارد که مدل های فصلی را پیش بینی می کنند. این مراکز اعلام کرده اند که ال نینو در سال جاری رخ خواهد داد. با این حال، این بدان معنا نیست که این کشور بارندگی های سنگین و بالاتر از حد متوسط ​​را تجربه خواهد کرد، زیرا بارندگی به عوامل زیادی بستگی دارد و وقوع ال نینو به تنهایی نمی تواند معیاری برای بارندگی های شدید باشد.

همچنین در پاسخ به این سوال که آیا این پدیده جوی نمی تواند در کشور ما باعث سیل و غیره شود، پاسخ می دهد: همانطور که گفتم ال نینو به ایران نمی آید، این پدیده در اقیانوس آرام رخ می دهد که حدود 20 هزار کیلومتر با ما فاصله دارد. دور از کشور، اما در هر صورت فرض می کنیم که با در نظر گرفتن همه عوامل در کار، “احتمالا” پاییز و زمستانی با بارش نرمال، شاید حتی بیشتر، به خصوص در مناطق جنوبی کشور خواهیم داشت. آنها به مرکز ال نینو نزدیکتر هستند. اگرچه این پیش بینی ها 100% دقیق نیستند و ممکن است محقق نشوند، اما بهتر است اثرات ال نینو را برای پاییز و زمستان پیش رو پیش بینی کنیم. با این حال، نباید از چنین اظهاراتی ترسید!

۴۷۲۳۶

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا