اخبار روز

آیا ادامه جنگ غزه به رویارویی ایران و آمریکا منجر خواهد شد؟

پیش نویس آمریکا هم یک حمله دیپلماتیک علیه ایران است و هم با اولویت آمریکا برای تحویل به اسرائیل، ادامه حمله به غزه و دنبال کردن هدف اعلام شده «نابودی حماس» مطابقت دارد. برای این منظور، ایالات متحده علیرغم مخالفت خود با آتش بس، تمام تلاش خود را برای جلوگیری از گسترش جنگ و ورود سایر بازیگران به درگیری با هدف جلوگیری از جنگیدن اسرائیل در چندین جبهه به کار گرفته است. همان زمان.

در این زمینه، اقدام سیاسی-حقوقی آمریکا در شورای امنیت را باید منطبق بر تامین سلاح و مهمات اضافی به اسرائیل و تقویت حضور نظامی آمریکا در منطقه به منظور بازدارندگی دانست. دیگر بازیگران از اقدام علیه اسرائیل.

وزیر دفاع آمریکا اخیراً از استقرار ناو هواپیمابر آیزنهاور و استقرار موشک‌های تاد و پاتریوت به خلیج فارس خبر داده و همزمان از افزایش تنش‌ها توسط ایران و نیروهای نیابتی آن سخن گفته و دستور آماده‌سازی 2000 سرباز آمریکایی را صادر کرده است. برای عزیمت به منطقه ناوگان فوق قرار بود در شرق مدیترانه مستقر شود. در 9 اکتبر، ایالات متحده ناو هواپیمابر جرالد فورد را با هدف “بازدارندگی از اقدامات خصمانه علیه اسرائیل” به شرق دریای مدیترانه فرستاد.

ایالات متحده مدعی است که طی دو هفته گذشته حملات موشکی و پهپادی به پایگاه های این کشور در عراق و سوریه افزایش یافته است، از جمله دو تا سه موشک و چندین پهپاد که پنجشنبه گذشته از یمن شلیک شد و احتمالاً اهدافی را به سمت اسرائیل هدف قرار داده است. این اقدام می تواند اولین اقدام دفاعی نظامی آمریکا علیه اسرائیل باشد.

در عین حال، شواهد حاکی از آن است که یکی از دلایل تاخیر در حمله زمینی اسرائیل به غزه، ممکن است تداوم تلاش های آمریکا برای اتخاذ تدابیر لازم برای مقابله با ورود سایر بازیگران به جنگ و آمادگی برای حملات علیه غزه باشد. منافع آمریکا در منطقه

گزارش های خبری حاکی از آن است که هفته گذشته چندین حمله پهپادی علیه نیروهای آمریکایی از جمله هفت حمله پهپادی به عین الاسد در منطقه انجام شد. ایالات متحده پرسنل غیرضروری و اعضای خانواده خود را از سفارت و کنسولگری خود در عراق تخلیه و سفر شهروندان خود به عراق را ممنوع کرده است. بلینکن در مصاحبه با سی بی اس گفت که رایزنی ها با اسرائیل درباره حمله زمینی، نحوه انجام آن و دستیابی به بهترین نتیجه بود. علاوه بر این، قرار است مذاکراتی در مورد چگونگی پر کردن خلاء قدرت در نوار غزه در صورت غیرفعال شدن حماس انجام شود.

آمریکا همچنین تلاش‌های دیپلماتیک گسترده‌ای را آغاز کرده است که نمونه آن تماس تلفنی بایدن با آلمان، فرانسه، کانادا، انگلیس و ایتالیا و بیانیه مشترک آنها از سوی کاخ سفید است. در این بیانیه از اسرائیل خواسته شد تا از غیرنظامیان “در حالی که از خود دفاع می کند” محافظت کند و از حماس خواسته شد تا گروگان ها را آزاد کند. در این بیانیه همچنین به لزوم جلوگیری از گسترش جنگ و یافتن “راه حل سیاسی و صلح پایدار” اشاره شده است. اقدامات آمریکا در مورد هدف قرار دادن ایران و متحدانش، شرایط جدیدی را برای توافقات ظاهراً بین ایران و آمریکا ایجاد کرده است و بخشی از آن مربوط به برقراری صلح در منطقه است.

در ماه های اخیر، ایران و آمریکا به ندرت بر خلاف اهداف یکدیگر در منطقه عمل کرده اند. اکنون سؤال این است: اگر روند تشدید تنش ها ادامه یابد و احتمالاً با حمله زمینی به غزه تشدید شود، آیا جنگ غزه می تواند ایران و آمریکا را در مقابل هم قرار دهد؟ با این حال، این امید وجود دارد که نیاز آمریکا به حفظ صلح از یک سو و خویشتن داری ایران از سوی دیگر، از تشدید بحران و سرایت آن به ایران جلوگیری کند.

23302

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا