دانستنی ها

چه کسانی احساس می کنند جوانتر از سن واقعی خود هستند؟ /جزئیات

وجود فواید بسیاری در تجربه‌ی احساس جوان‌تر از سن واقعی وجود دارد. اگر به احساس جوان‌تر شدن نسبت به سن واقعی خود پی ببرید، احتمال زیادی وجود دارد که رفتارهای سالمی مانند ورزش منظم و تغذیه سالم را ادامه دهید. البته ممکن است در صورت احساس جوان‌تر شدن نسبت به سن واقعی خود، خطرپذیری‌تان نیز افزایش یابد؛ بنابراین شاهد پیامدهای مثبتی از احساس جوان‌تر بودن (نه به طور مداوم، اما اکثراً) خواهید بود.

سالی که به دنیا آمده اید سن شما را تعیین می کند و هر بار که تولد شما فرا می رسد، یک بار دیگر ساعت فاخته زندگی شما به صدا در می آید.

اما شماره روی شناسنامه شما سنی را که احساس می کنید نشان نمی دهد. از اطرافیان خود بپرسید، آنها به شما خواهند گفت که وقتی 40 ساله می شوند، احساس می کنند جوان تر از سن واقعی خود هستند. روانشناسان احساسی که نسبت به سن خود دارید را سن فردی یا سوبژکتیو می نامند.

جوان تر از سن واقعی شما فواید زیادی دارد. اگر احساس می کنید جوان تر از سن واقعی خود هستید، به احتمال زیاد درگیر رفتارهای سالمی مانند ورزش منظم و رژیم غذایی سالم هستید. البته این امکان هم وجود دارد که اگر احساس کنید از سن واقعی خود جوان تر هستید، ریسک بیشتری خواهید داشت. بنابراین، احساس جوانتر از سن واقعی خود (نه همیشه، اما اغلب) پیامدهای مثبتی دارد.

چقدر رایج است که افراد نسبت به سن خود احساس جوانی کنند؟ آیا این مدل در طول سال ها تغییر کرده است؟

این سوالی بود که گروهی از محققان در مجله روانشناسی به آن پاسخ دادند.

آنها داده های یک مطالعه بلندمدت را روی افراد مسن با میانگین سنی 61 سال در آلمان جمع آوری کردند که از سال 1996 هر چند سال یک بار تکرار شده است. در سال های بعد افراد جدیدی به این گروه اضافه شدند تا تاثیر زندگی در دوره های مختلف را سنجیده و محدوده سنی بیشتری را در این زمینه آزمایش کنند.

این طرح به محققان کمک کرد تا به دو سوال به طور همزمان پاسخ دهند: آیا افراد تمایل دارند در هر زمان خاص احساس جوانی نسبت به سن خود کنند و آیا این روند در طول سال ها تغییر می کند؟

علاوه بر سن واقعی آنها، محققان همچنین از آنها در مورد سطح تحصیلات، گوشه گیری و سلامتی آنها سؤال کردند.

این تحقیق همچنین نشان داد که مطابق با داستان هایی که شنیده اید، بسیاری از افراد بالای 40 سال احساس می کنند جوان تر از سن واقعی خود هستند. به طور متوسط، افراد 11 درصد جوان تر از سن واقعی خود احساس می کردند. 45 ساله ها احساس می کردند 40 ساله هستند. علاوه بر این، این احساس در زنان بسیار بیشتر از مردان بود.

عوامل مختلف تفاوت بین سن درک شده و سن واقعی را افزایش دادند. تحصیلات عالی باعث می شود افراد احساس جوانی کنند. سالم بودن باعث می شود افراد احساس کنند جوان تر از سن واقعی خود هستند. با این حال، احساس تنهایی اثر معکوس داشت و تفاوت بین سن درک شده و سن واقعی را کاهش داد.

محققان همچنین دریافته‌اند که تمایل به احساس جوان‌تر از سن واقعی فرد در طول زندگی ادامه دارد. هرچه به سال های آخر زندگی خود نزدیک می شوید (مخصوصاً 80 و 90 سال به بالا)، ممکن است فکر کنید که سن درک شده و سن واقعی شما به یکدیگر نزدیک تر می شوند. اما داده های این مطالعه نشان می دهد که حتی افراد 80 و 90 ساله خود را بسیار جوان تر از سن واقعی خود احساس می کنند.

اما یکی از جالب ترین یافته های این مطالعه این بود که نشان داد فاصله بین سن واقعی و سن درک شده در طول زمان افزایش می یابد. افرادی که قبل از سال 1935 متولد شده اند، فاصله کمتری بین سن واقعی خود و سن درک شده خود را احساس می کنند. متولدین 1936 تا 1951 این تفاوت را بیشتر درک کردند و متولدین بعد از 1952 به بالاترین سطح رسیدند. یک روند تدریجی در میان شرکت کنندگان گزارش شده است که احساس می کنند جوان تر از سن واقعی خود هستند.

دلیل این روند نامشخص است و این مطالعه به این مسائل نپرداخته است. اما در دوران مدرن، حمایت‌های فرهنگی زیادی برای افراد مسن وجود دارد که به آنها اجازه می‌دهد در فعالیت‌هایی که معمولاً مربوط به سنین پایین‌تر است شرکت کنند.

به عنوان مثال، رسانه های اجتماعی دستاوردهای ورزشی و تناسب اندام سالمندان را تبلیغ می کنند. این روند در سینما و تلویزیون نیز منعکس شده است و سالمندان نه به عنوان بازنشسته بلکه به عنوان اعضای فعال جامعه خود نشان داده می شوند.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا