دانستنی ها

7 عامل سبک زندگی موثر در کاهش افسردگی!

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، از هر 20 بزرگسال، 1 نفر افسردگی را تجربه می کند و این بار سنگینی را بر سلامت عمومی در سراسر جهان وارد می کند. محرک های افسردگی پیچیده هستند و ترکیبی از عوامل بیولوژیکی و سبک زندگی را شامل می شوند.

منابع داده و یافته های اصلی

محققان برای آنکه فهم بهتری درباره زمینه‌های ایجاد‌کننده افسردگی به دست آورند، به بانک زیستی انگلستان مراجعه کردند. این بانک زیستی یک پایگاه داده شامل اطلاعات ژنتیکی، سبک زندگی و اطلاعات بهداشتی مشارکت‌کنندگان آن است.

با بررسی داده های نزدیک به 290000 نفر که 13000 نفر از آنها از افسردگی رنج می بردند، آنها زندگی خود را در یک دوره 9 ساله پیگیری کردند و توانستند 7 عامل سبک زندگی سالم را که در کاهش افسردگی نقش دارند را شناسایی کنند:

*رژیم غذایی سالم

*فعالیت منظم بدنی

*خواب سالم

*قطع مصرف سیگار

*بی‌تحرکی به مقدار کم یا حذف بی‌تحرکی

*ارتباط اجتماعی مکرر

در میان همه این عوامل، نقش خواب خوب شبانه (7 تا 9 ساعت) تفاوت زیادی ایجاد کرد و در نتیجه خطر ابتلا به افسردگی را 22 درصد کاهش داد.

تماس های اجتماعی مکرر که به طور کلی خطر ابتلا به افسردگی را 18 درصد کاهش می دهد، مهمترین نقش را در میان سایر عوامل در عود افسردگی ایفا می کند.

همچنین نقش نوشیدنی های الکلی در این یافته ها بررسی شد و مشخص شد که مصرف کم و متعادل این ماده می تواند خطر افسردگی را تا 11 درصد کاهش دهد.

اعلام شد که رژیم غذایی سالم افسردگی را تا 6 درصد، فعالیت بدنی منظم را 14 درصد، عدم استعمال دخانیات را 20 درصد و کم تحرکی کم تا متوسط ​​را تا 13 درصد کاهش می دهد.

افراد بر اساس تعداد عوامل سبک زندگی سالم به سه دسته مثبت، متوسط ​​و منفی تقسیم شدند. بر این اساس، گروه متوسط ​​در مقایسه با گروه منفی 41 درصد کاهش احتمال افسردگی و گروه مثبت 41 درصد کاهش نسبت به گروه منفی داشتند. گروه منفی 57 درصد کمتری احتمالاً از افسردگی رنج می بردند.

ژنتیک در مقابل سبک زندگی

رابطه بین عوامل ژنتیکی و افسردگی نیز مورد بررسی قرار گرفت. افرادی که نمره ژنتیکی کمتری برای افسردگی داشتند، 25 درصد کمتر از افرادی که نمره ژنتیکی بالاتری برای افسردگی داشتند، به افسردگی مبتلا شدند. این نشان می دهد که ژنتیک نقش کمتری نسبت به سبک زندگی در ایجاد افسردگی دارد.

محققان همچنین دریافتند که یک سبک زندگی سالم ممکن است خطر ابتلا به افسردگی را در افراد با خطر ابتلا به افسردگی بالا، متوسط ​​و پایین کاهش دهد. این تحقیق اهمیت داشتن یک سبک زندگی سالم را برای جلوگیری از افسردگی، صرف نظر از خطر ژنتیکی، برجسته می کند.

با اسکن نواحی مختلف مغز، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که قرار گرفتن در معرض استرس در زندگی می‌تواند بر توانایی ما برای تنظیم قند خون تأثیر بگذارد، که می‌تواند منجر به ضعیف شدن سیستم ایمنی و متعاقبا آسیب ناشی از افزایش سن به سلول‌ها و مولکول‌های بدن شود. فعالیت بدنی ناکافی و کمبود خواب می تواند بر توانایی بدن در پاسخ به استرس تأثیر بگذارد. تنهايي و عدم حمايت اجتماعي نيز احتمال عفونت و شاخص هاي نقص سيستم ايمني را افزايش مي دهد.

در نهایت، محققان به این نتیجه رسیدند که مسیر سبک زندگی به عملکرد سیستم ایمنی و متابولیک تاثیرگذارترین یافته این مطالعه بود. به عبارت دیگر، سبک زندگی ناسالم بر سیستم ایمنی و متابولیسم تأثیر می گذارد و خطر ابتلا به افسردگی را در افراد افزایش می دهد.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا